زمان برداشت بذر انواع کاکتوس

کپسول بذر

کپسول بذر کاکتوس
برای تشویق کاکتوس‌ها به تشکیل گل، باید از خشکسالی بیابان تقلید کنیم و به دنبال آن باران ببارد. اما چطور این شرایط را ایجاد کنیم؟

در پاییز و در زمستان شرایط خواب را برای کاکتوس فراهم کنیم و آبیاری آنها را بسیار محدود کنیم و در فصل بهار  آبیاری مجدد را شروع کنیم.
برای خواندن مقاله گلدهی اینجا کلیک کنید.

اکثر کاکتوس‌ها در صورتی که به سن گلدهی رسیده باشند، فصل بهار و تابستان گل می دهند.

پس از اینکه گرده افشانی بین دو گل از کاکتوس‌های هم نوع  انجام شد و گرده افشانی موفقیت آمیز بود. کیسه‌های حاوی بذر کم کم به وجود میان. رنگ و شکل کپسول‌های بذر در انواع کاکتوس‌های مختلف متنوع هست. همچنین زمان برداشت آنها نیز در تایم مشخصی  انجام نمی‌شه. برای اطلاع از زمان برداشت کپسول بذر یک ویدیو تهیه کردم . در این ویدیو میتونید کپسول چند نوع کاکتوس رو ببینید. همچنین شکل کپسول برای آمادگی جهت برداشت رو هم توضیح دادم. به زمان برداشت باید دقت کرد. نباید بلافاصله پس از باز شدن کیسه بذر، اونو  از روی سطح کاکتوس جدا کنیم . بلکه اجازه بدیم تا پوسته‌ی این کپسول بر روی گیاه خشک بشه تا زمانی که به راحتی قابل جدا کردن باشه.

آیا زمان برداشت کپسول بذر کاکتوس در جوانه زنی بذرها تاثیر دارد؟

رعایت این نکته به این دلیل که بذر در مرحله اولیه هنوز خام  هست و احتمال اینکه بارور نشده باشه را داره. اگر با دقت به بذرها و پوسته بذر نگاه کنیم متوجه میشیم که از داخل بذرها رشته های سفید رنگی بیرون اومدن و نشان از خامی دارن. این رشته های سفید رنگ که به نوعی بذرها را به هم همدیگر و به خود گیاه متصل کرده. در واقع رابطی هستن بین بذر و گیاه که بذر از این طریق مراحل تکامل را طی میکنه. در واقع بذر را میتوان همانند جنین در نظر گرفت که به واسطه این رشته ها از گیاه مادر تغذیه میکنن. به همین دلیل در بسیاری از مواقع میبینیم که بسیاری از افراد با این مشکل مواجه میشن که چرا بذرها با اینکه تازه هستن ولی جوانه نمیزنن. دلیل همینه که فرصت طی کردن پروسه ی طبیعی تکامل را به بذر ندادن. بذرها باید کاملا خشک بشن و سپس اقدام به برداشت کنیم.

ویدیو، تهیه شده در گلخانه تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =