نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

کاکتوس‌ها

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

 روش نگهداری در فروردین ماه

بیشتر كاكتوس‌ها در این ماه دوره استراحت خود را به پایان رسانیده و رشد جدیدی را آغاز می كنند و روند رویش از نیمه دوم فروردین ماه به بعد بیشتر می‌شود.  این ماه زمان مناسبی برای تعویض گلدان و خاک است. در صورتی که رطوبت زیاد باشد احتمال پوسیدگی ریشه‌ها وجود دارد بنابراین بهتر است تهویه‌‌ی هوا را كاملتر نمود.
آبیاری منظم گیاه  از این ماه شروع می‌شود. بازه ی زمانی بین دو آبیاری به نور، رطوبت، نوع ترکیب خاک مورد استفاده، اندازه گلدان، زهکشی گلدان  و … بستگی دارد. پس نمی‌توان دستور ثابتی برای آبیاری کاکتوس ارائه داد. بهتر است زمانی که خاک کاکتوس خشک شد آبیاری انجام شود.
کاشت بذر کاکتوس در این ماه مناسب است.

 

روش نگهداری در اردیبهشت ماه

بعضی از گونه‌های کاکتوس در این ماه رشد خود را آغاز می‌کنند. کاکتوس‌هایی که نیاز به تعویض گلدان دارند و رشد آنها دیرتر شروع می‌شود بهتر است که در این ماه خاک و گلدانشان عوض شود. از نظر نور نیز در ماه اردیبهشت كاكتوس‌ها را باید در محیط سایه روشن قرار داد. و از تابش نور و آفتاب مستقیم جلوگیری نمود به دلیل اینکه پوسته‌ی بیرونی آنها درمقابل تابش آفتاب مستقیم دچار سوختگی می‌شود.

كاشت بذر برخی از كاكتوس‌ها كه به گرمای بیشتر هوا نیاز دارند در این ماه انجام می گیرد. همچنین قلمه‌گیری کاکتوس برای تکثیر در این ماه مناسب است.

 

روش نگهداری در خرداد ماه

بیرون آوردن گلدان‌های كاكتوس از گلخانه بستگی به وضعیت آب و هوای منطقه و كاهش خطر سرمای دیررس بهاره دارد اما در بیشتر نقاط ایران می‌توان آنها را در آغاز خرداد ماه از گلخانه بیرون آورد و در فضای آزاد قرار داد.

 

چند نکته برای رشد، شادابی و گلدهی کاکتوس‌ها:

پس از خارج کردن كاكتوس‌ها از محیط داخل، گلدان و خاک آنها را عوض نموده سپس در جاهای نیمه روشن قرار دهیم.

می‌توان گیاه را از گلدان بیرون آورده و مستقیماً درون خاك و یا در لبه كناری باغچه كاشت.

برای تقویت كاكتوس‌ها، می‌توان از كودهای مختلف NPK دارای ازت کم و پتاس زیاد طبق دستور مصرف استفاده کرد.

کپی با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =