چه زمانی پوشش خزانه کاکتوس را برداریم؟

چه زمانی پوشش خزانه کاکتوس را برداریم؟

چه زمانی پوشش خزانه کاکتوس را برداریم؟

پس از کاشت بذر کاکتوس با محیا کردن شرایط مناسب از جمله : خاک مناسب، نور، دما و رطوبت، بذر اکثر گونه‌های کاکتوس پس از هفت الی ده روز شروع به جوانه زدن می‌کنند.

به غیر از این شرایط لازم و ضروری، با توجه به اینکه اکثر کاکتوس‌ها برای تشکیل اولین خارهای خود و رشد بیشتر، به رطوبت و گرمای اضافی نیاز دارند. پس باید شرایط ویژه برای آنها فراهم کرد.
برای فراهم کردن این شرایط باید محیط نگهداری گرم و مرطوب باشد. برای این منظور، ظرف کاشت در پوشش پلاستیکی قرار داده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا در ظرف کشت شرایطی مشابه فضای گلخانه با دما و رطوبتی یکنواخت ایجاد شود.

تا زمانی که اکثر بذرها جوانه بزنند و از جوانه زنی  آخرین بذر مدت زیادی گذشته بهتر است داخل پوشش بمانند و روزی چند دقیقه می‌توانید هوادهی را انجام دهید.
معمولاً بعد از حدود یک یا دو ماه، و یا بیشترمی‌توان ظرف کشت را از پوشش پلاستیکی درآورد. (این بازه‌ی زمانی با توجه به شرایط نگهداری و نوع کاکتوس می‌تواند متفاوت باشد)
بهترین راه برای تعیین زمان حذف پوشش پلاستیکی این است که چه زمانی جوانه‌ها شروع به رشد خار می‌کنند. در آن زمان می‌توان پوشش را کلا برداشت.

در صورتی که جوانه‌ها رو زودتر از پوشش دربیارید در حالی که هنوز به رطوبت و گرما نیاز دارند، باعث می‌شود که به جوانه‌ها شوک وارد شود و رشد آنها متوقف شود و یا از بین بروند.

نکته:

همچنین زمانی که متوجه پوسیدگی یا جلبک ها بر خاک شدید بهتر که پوشش پلاستیکی رو بردارید.
جلبک‌ها تاثیری بر روی جوانه‌ها نمی‌گذارند . ولی پوسیدگی و ژله ای شدن باعث از بین رفتن جوانه‌ها می‌شود.
به همین دلیل است که باید روزی چند دقیقه هوادهی صورت بگیر تا هوای تازه به بستر کشت برسد و از پوسیدگی جوانه بر اثر رطوبت جلوگیری شود.

کپی با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

در عکس زیر می‌توانید نوعی جلبک را مشاهده کنید.

جلبک خزانه کاکتوس

 

2 دیدگاه برای “چه زمانی پوشش خزانه کاکتوس را برداریم؟

  1. محمد گفته:

    آیا در ۵ ماهگی میتوان بذرهای خاردار را در هوای آزاد یا ظرف پلاستیکی با سوراخهایی برای تهویه نگه داری کرد ؟ یا اصولا نگه داری در ظرف بهتر است ادامه یابد

    • تک کاکتوس گفته:

      در صورتی که یکباره از ظرف خارج شوند دچار شوک میشوند و آسیب می بینند.
      تمامی شرایط از جمله نور، رطوبت و دما باید کنترل شده باشد و انتقال به محیط جدید بهتر است به مرور انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 6 =