مراحل جوانه زنی بذر کاکتوس

بذر کاکتوس

اتفاق جالبی که بعد این همه سال پرورش کاکتوس مشاهده کردم این بود که یکی از کپسولهای بذر کاکتوس ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی که خیلی بزرگ و غیر عادی به نظر می رسید رو از کاکتوس پایه جدا کردم و حین برداشت بذر متوجه شدم که تعدادی از بذرها داخل کپسول جوانه زدن و نسبتا بزرگ هم هستند و این خیلی برام جالب بود که میتونید در ویدیو زیر ببینید و لذت ببرید.

 

جوانه زنی بذر کاکتوس عبارتست از خروج ریشه‌چه از بذر که با شکافتن پوسته بذر و تحت تاثیر عوامل محیطی و عوامل داخلی بذر انجام میشود. جوانه زنی از اولین مراحل رویش بذر است که مرحله بعد از جوانه زنی مرحله ی دیگری هم در رشد گیاه به نام مرحله سبز شدن داریم. که این مرحله با مرحله جوانه زنی متفاوت است و نباید با مرحله جوانه زنی اشتباه گرفته شود چون مرحله سبز شدن، خارج شدن گیاهچه از سطح خاک و قرار گرفتن تنه در مقابل نور می‌باشد.

برای فعال شدن یا همان بیدار شدن بذر کاکتوس باید شرایط مناسب فراهم باشد. از جمله شرایط اولیه مناسب برای فعال شدن بذر کاکتوس جذب آب است، جذب آب باعث نرم شدن پوسته و در نهایت باعث شکسته شدن پوسته بذر می‌شود.

پس از فعال شدن بذر، جوانه زنی یا همان خارج شدن ریشه چه، و نفوذ به داخل خاک رخ می­دهد. گاهی ریشه چه در سطح خاک همانند تارهایی مشاهده می شود که بهتر است با مقداری خاک ضدعفونی شده پوشانده شوند. ریشه چه بسیار ریز و ضعیف و حساس است. پس از خروج ریشه چه، تنه کاکتوس رشد میکند و این فرآیندها به طور نامحسوسی و سریعا انجام می شود.

جوانه زنی تحت تاثیر عوامل خارجی و عوامل داخلی قرار می‌گیرد که عوامل خارجی یا محیطی شامل شرایطی مثل رطوبت، دما، تهویه(هوادهی) و نور هستند که باید برای بذر فراهم کنیم. و عوامل داخلی شامل مسائل مربوط به رسیدگی بذر پس از برداشت، انرژی بذر، نوع پوسته‌ بذر، اندازه بذر و وجود مواد بازدارنده یا محرک می باشد.

رطوبت:
برای  فعال شدن هورمونها و ایجاد تحرک در مواد اندوخته‌ای بذر، وجود آب در محیط جوانه زنی بذر ضروری است و وجود رطوبت باعث نفوذپذیر شدن پوسته بذر برای فعالیتهای حیاتی میشود.

تهویه (هوادهی):
در مرحله جوانه زنی، تنفس شدیدا افزایش پیدا می‌کند و نفوذ پذیری پوسته بذر به اکسیژن پس از جذب آب انجام می‌شود.

دما:
درجه حرارت مناسب (حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد برای اکثر کاکتوس ها)، بر فرآیند جوانه زنی موثر می باشد.

نور:
بذر کاکتوس در مقابل نور جوانه می‌زنند  و برای جوانه زنی نیاز به نور خورشید دارند.
همچنین بذرهای ریز نسبت به بذرهای درشت در جوانه زدن حساسیت بیشتری دارند. چون بذرهای ریز، اندوخته غذایی کمتری دارند.

تهیه در بخش تحقیقاتی تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

4 دیدگاه برای “مراحل جوانه زنی بذر کاکتوس

  1. آرتین آژگان گفته:

    سلام…ببخشید برای کاشت بذر کاکتوس ظرف بستر باید مات باشه؟؟؟

  2. darkshadow6868 گفته:

    من ازتون بذر خریدم امسال اگه خدا بخواد میخوام بکارمشون ? ممنون از پست های آموزشی خوبتون.خیلی خوشحالم که خودم میتونم کاکتوسامو بکارم و از اول شاهد رشدشون باشم ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =