خاک مناسب کاشت کاکتوس

خاک

یکی از عواملی که در رشد و سلامت کاکتوس موثر است ترکیب خاکی است که برای کاکتوس مورد استفاده قرار می گیرد.
اول از هرچیزی باید خاکی که برای کاشت کاکتوس در گلدان مورد استفاده قرار می گیرد تخلخل بالایی داشته باشد، به طوری که زمان آبیاری کاکتوس، آب اضافی بتواند از زیر گلدان خارج شود چون همانطور که اطلاع دارید تنها مقداری از آبی که به کاکتوس داده می شود از طریق ریشه جذب می شود و آب اضافی از طریق سوراخ های ته گلدان باید خارج شود و در صورتی که خاک کاکتوس چسبندگی داشته باشد، این آب اضافی در گلدان می ماند و باعث چسبندگی خاک می شود و کم کم دلیلی بر پوسیدگی ریشه کاکتوس می شود و زمانی که ریشه کاکتوس دچار پوسیدگی شود قدرت جذب آب را از دست می دهد و کاکتوس تنها از آب موجود در بافت های خود تغذیه می کند و در صورت ادامه داشتن این روند به مرور باعث از بین رفتن کاکتوس می شود.
اما چه نوع خاکی چسبندگی دارد؟
معمولا خاک باغچه و یا ماسه بادی چسبندگی دارند. ترکیب مناسب برای کاشت کاکتوس استفاده از ماسه ساختمانی یا همان ماسه رودخانه ای است که خاک و شن نداشته باشد.
برای تست چسبندگی خاک بهتر که خاک مورد نظر رو آبیاری کنید و مقداری از اون خاک رو داخل دستتون بگیرید و دستتون رو مشت کنید،  در صورتی که با باز کردن مشت خاک به همان حالت مشت کرده، جمع شود آن خاک مناسب برای کاشت کاکتوس نیست ولی در صورتی که خاک به همون حالت قبل از مشت کردن بمونه و جمع نشه می تونید از اون خاک برای کاشت استفاده کنید.
در کل دنیا ترکیب خاک های بسیاری برای کاشت کاکتوس وجود داره، به عنوان مثال کاشت داخل خاک کوکوپیت، کاشت داخل ترکیب خاک کوکوپیت و ورمیکولیت و پیت ماس، کاشت داخل خاک باغچه، کاشت در ترکیب خاک ماسه و کوکوپیت، کاشت در خاک پیت ماس و….
در گلخانه تک کاکتوس از ترکیب ماسه و پیت ماس و کود حیوانی که استریل  شده استفاده میشه و شاهد نتیجه مطلوبی بودیم.
در تصاویر زیر ترکیب خاک برای کاشت کاکتوس و ساکولنت و قلمه کاکتوس و بذر کاکتوس همراه با درصدها نشان داده شده.
شما هم میتونید تجربیات خودتون رو در این زمینه بیان کنید.
کپی تنها با ذکر منبع
نوشته شده توسط  بخش تحقیقاتی تک کاکتوس

خاک

 

خاک

 

خاک

 

خاک

 

خاک

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =