نحوه آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

شاید یکی از مهمترین نکات در نگهداری کاکتوس ها آبیاری می باشد به دلیل اینکه میزان آبیاری در سلامت و شادابی و بقای کاکتوس تاثیر دارد.

  1. قبل از هر توضیحی باید به این اشاره کرد که گلدانی که کاکتوس در آن کاشته می شود زه کشی داشته باشد، یعنی ته گلدان سوراخ هایی برای خروج آب داشته باشد.
  2. نوع خاکی که برای کاشت کاکتوس مورد استفاده قرار می گیرد در میزان آبیاری کاکتوس  تاثیر مستقیم دارد. اما چگونه؟ به این معنی که میزان چسبندگی خاک چه مقدار است و تا چه حد آب را در خود نگه میدارد. به عنوان مثال ترکیب خاک های ماسه ای نسبت به ترکیب خاک هایی که پیت ماس و یا کوکوپیت هستند، آب را کمتر در خود نگه می دارند و آب سریعا تخلیه میشود، پس نوع بافت خاک یکی از عواملی است که هنگام آبیاری باید به آن توجه کرد.
  3. کاکتوس ها در اثر رطوبت بالا و آبیاری، بسیار مساعد پوسیدگی  هستند، میتوان گفت که جریان هوا در میزان آبیاری تاثیر دارد و زمانی که کاکتوس در محیطی باشد که هوا در جریان باشد، به دلیل اینکه خاک زودتر خشک میشود آبیاری باید به طور مرتب انجام شود. در صورتی که کاکتوس در محیطی گلخانه ای با رطوبت بالا باشد و آبیاری به طور پیوسته صورت بگیرد، به مرور باعث پوسیدگی ریشه میشود و این پوسیدگی کم کم به تنه نیز منتقل میشود و تنه کاکتوس خشک و حالتی پوک مانند پیدا میکند و یا در بعضی دیگر باعث میشود که تنه کاکتوس حالتی نرم و ژله ای پیدا کند.
  4. کاکتوس ها در فصل رشد به آبیاری بیشتری نیاز دارند و در فصل خواب کاکتوس بهتر است آبیاری بسیار محدود شود.
  5. چه مقدار به کاکتوس آب بدهیم؟ این جمله به گوشمان آشناست که چه اندازه به کاکتوس آب بدیم، یک قاشق کافیه؟ نصف لیوان آب برای کاکتوس کافیه؟ در جواب این سوال باید بگم که اندازه مشخصی برای آبیاری کاکتوس وجود نداره چون نوع کاکتوس، اندازه کاکتوس، خاک مورد استفاده برای کاکتوس ها و …. متفاوت هست و با در نظر گرفتن شرایط نگهداری کاکتوس ها آبیاری باید به طور کامل صورت گیرد به طوری که کاکتوس سیراب بشه و آب اضافی به طور کامل از زیر گلدان خارج بشه و در فاصله بین دو آبیاری خاک به طور کامل خشک بشه.
  6. کاکتوس های کوچک و جوانه هایی که کاشته می شوند به آبیاری بیشتری نیاز دارند.
  7. هنگام آبیاری کاکتوس های پیوندی باید دقت شود که آب بر روی پیوندک ریخته نشود چون احتمال عفونت و یا قارچ گرفتگی در محل پیوند وجود دارد.
  8. بعد از تعویض گلدان کاکتوس به دلیل هرس ریشه و یا در صورت عدم هرس ریشه، به دلیل احتمال آسیب دیدن ریشه ها بهتر است تا چند روزی آبیاری انجام نشود تا ریشه ها در خاک جدید ترمیم شوند.
  9. آبیاری زیر نور آفتاب انجام نشود.
  10. گاهی اوقات کاکتوس ها علایم ظاهری از خود نشان میدهند مبنی بر نیاز آبی که به صورت چروک شدن و یا خم شدن (در کاکتوس های ستونی) می باشد که با آبیاری کاکتوس این تغییر حالات برطرف میشود.
  11. ترک خوردگی کاکتوس بر خلاف چروک شدن و یا خم شدن کاکتوس ناشی از آبیاری غیر اصولی و آبیاری زیاد کاکتوس می باشد.
  12. آبیاری گل های آپارتمانی با آبیاری کاکتوس متفاوت است و نباید کاکتوس ها را هربار و همزمان با گل های آپارتمانی آبیاری کرد،  چون ساختار و بافت گل آپارتمانی با کاکتوس کاملا متفاوت است و کاکتوس ها بافت های خود آب ذخیره میکنند.
  13. و در آخر اینکه کاکتوس در اثر آبیاری زیاد، زود از بین می رود ولی در اثر کم آبی مقاوم هستند، چون در بافت های خود ذخیره آبی دارند و در مواقعی که نیاز باشد از آبی که در بافت های خود ذخیره کرده اند تغذیه می کنند.

منبع بخش تحقیقاتی تک کاکتوس
کپی با ذکر منبع مجاز است.

 

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =