نور مناسب برای کاکتوس

نور

کاکتوس در طبیعت

کاکتوس ها مانند اکثر گیاهان برای رشد و نمو  نیاز به نور آفتاب دارند در صورتی که نور کافی به آنها نرسد، رفته رفته باریک و ضعیف رشد می کنند  و در نهایت از بین خواهند رفت پس برای کاکتوس باید نوری کافی فراهم کرد. نور به معنای روشن بودن محیط نیست بلکه به معنای نور آفتاب است که نباید مستقیم و شدید باشد چون نور زیاد نیز باعث از بین رفتن کاکتوس می شود و اگر  آفتاب مستقیم باشد باعث سوختگی کاکتوس می شود.کاکتوس هایی که در شرایط گلخانه پرورش داده می‌شوند نسبت به کاکتوس هایی که در طبیعت رشد می کنند، مقداری ضعیف تر هستند و در برابر تابش مستقیم خورشید نمی توانند مقاومت کنند. به دلیل اینکه نوری که در گلخانه وجود دارد معمولا حاصل فیلتر شدن نور خورشید از یک لایه پلاستیک یو وی دار یا توری مخصوص گلخانه است که همچین نوری، به دلیل اینکه تابش به صورت مستقیم نیست و از فیلتر نایلون و توری عبور میکند، نور فیلتر شده نام میگیرد.

کاکتوس در نور فیلتر شده به خوبی رشد می‌کند و شدت نور به حدی نیست که سطح گیاه سوزانده شود و یا این‌ قدر کم نیست که کاکتوس رشد علفی پیدا کند. پس کاکتوس ها باید در معرض نوری ملایم و  فیلتر شده آفتاب باشند. اکثر کاکتوس ها در طول دوره رشد به دو تا شش ساعت نور کامل آفتاب در طول روز نیاز دارند. پس توجه به این موضوع می تواند باعث شادابی و ادامه حیات کاکتوس های شما شود.

کم نوری کاکتوس و اثرات آن

  • رنگ پریدگی کاکتوس: در این حالت رنگ کاکتوس رفته رفته تغییر کرده و کم رنگ می شود تا جایی که به زردی میگراید.
  • افزایش نامناسب طول کاکتوس : در این حالت رشد طولی کاکتوس به طرز محسوسی تغییر کرده،از قطر کاکتوس کاسته شده و شکل ظاهری کاکتوس از وضعیت نرمال خارج می شود.
  • کوچکتر شدن خارها و تغییر رنگ آنها : در این حالت خارها بطور قابل ملاحظه ای تغییر رنگ داده بسیار ضعیف شده و اندازه آنها خیلی ریز می شود.
  • علفی رشد کردن و باریک رشد کردن کاکتوس.

در همه این شرایط چنانچه پیشگیری صورت نگیرد رشد کاکتوس متوقف شده و یا از شکل و حالت طبیعی خارج می شود.

تاثیر نور بر روی کاکتوس

درمان : در صورتی که  هر کدام از وضعیت ها و تغییرات بالا در کاکتوس مشاهده شد، در اولین فرصت نسبت به جابجایی موقعیت مکانی آنها به مکان مناسبی که نور کافی دارد، اقدام نمایید.
قرار دادن کاکتوس در معرض نور خورشید باید به صورت مرحله ای انجام شود یعنی طوری کاکتوس در معرض تابش قرار داده شود که تغییرات اندازه تابش نور کم کم در گیاه اعمال شود تا گیاه بتواند خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد. (می توانید این عمل را در طول یک هفته انجام دهید)

 

نور شدید و اثرات آن

کاکتوس هایی که در محل سایه و یا کم نور نگهداری می شوند اگر به یکباره در معرض نور خورشید قرار گیرند دچار آفتاب سوختگی می شوند. آفتاب سوختگی بیشتر نشانه هایش را بر بالای کاکتوس و لبه های بیرونی آن نشان می دهد به طوری که قسمت آفتاب سوخته  رنگ سفیدی بر روی کاکتوس ایجاد می کند که اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد باشد، لایه ها و بافت های درونی نیز سوخته شده و پس از مدتی آن قسمت حالتی خشک شده پیدا میکند.

اگر آفتاب سوختگی کاکتوس  سطحی باشد، در این مرحله می توان کاکتوس را به محل سایه منتقل کرد و آبیاری منظمی انجام شود تا کاکتوس به حالت اولیه خود باز گردد . اگر کاکتوس دچار آفتاب سوختگی شدید شود، تا حدی که به بافت های عمیق گیاه نفوذ کرده باشد، اثر آن بر روی کاکتوس می ماند و تنها به مرور زمان و بزرگتر شدن گیاه احتمال دارد که آثار سوختگی مقداری کمتر به چشم بیاید، در این شرایط باید آن را به سایه منتقل کرده و به طور منظم آبیاری شود.

تاثیر بور بر روی کاکتوس

اگر کاکتوسی از مغازه خریداری شود، این احتمال وجود داردک که کاکتوس مدت زیادی در نور کم زندگی کرده باشد پس نباید به یکباره آن را در زیر نور مستقیم خورشید قرار داد چون  دچار آفتاب سوختگی می شود. برای نگهداری کاکتوس خریداری شده در زیر نور مستقیم خورشید باید کم کم آنرا به محیط عادت داد و هر روز فقط چند ساعت زیر نور خورشید باشد و طی چند هفته کم کم ساعت ها را زیاد کرد تا کاکتوس به محیط جدید عادت کند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که بسیاری از گونه های کاکتوس هیچگاه نباید در زیر تابش مستقیم خورشید باشند و نور خورشید حتما باید فیلتر شده باشد. همچنین میزان شدت نور خورشید در هر شهر ایران با شهر دیگر فرق می کند. شهرهای جنوبی آفتاب سوزنده دارند ولی شهرهای شمالی آفتابی ملایم دارند .

در صورتی که امکان نگهداری کاکتوس در حیاط نیست میتوان گفت داخل اتاق پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای نگهداری بعضی از کاکتوس ها می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت:

  • انتقال یکباره کاکتوس‌ها از محیط کم نور به محیط با نور زیاد باعث سوختگی آنها خواهد شد.
  • کاکتوس‌هایی که در فاصله کمی از سقف گلخانه قرار دارند بیشتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.
  • آفتاب سوختگی در کاکتوس‌های ابلق، یا ژیمینو پیوندهای تک رنگ سریع‌تر اتفاق می افتد و این کاکتوس‌ها باید در مکانی با نور کمتر نگهداری شوند.
  • آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها ابتدا به صورت تغییر رنگ جزئی و به صورت سایه مشاهده می‌شود. با انتقال گیاه به مکانی با نور مناسب این تغییر رنگ برگشت پذیر بوده و کم کم به رنگ طبیعی برمیگردد.
  • درصورتی که آفتاب سوختگی عمیق باشد و بافت‌های کاکتوس آسیب دیده باشند این حالت برگشت ناپذیر خواهد بود و بافت دیگر ترمیم نخواهند شد.
  • کم نوری نیز به کاکتوس‌ها آسیب می رساند و باعث رشد غیر طبیعی آنها می شود.
  • هنگامیکه کاکتوس در معرض کم نوری قرار می‌گیرد تیغ‌ها کوتاه‌تر می‌شوند قطر گیاه کمتر می‌شود و در کاکتوس‌های کروی شکل ستونی به خود می‌گیرند.
  • اگر کاکتوس به اندازه کافی در معرض تابش خورشید قرار گیرد می‌تواند به طور کامل نیازهای خود را تأمین کنند.

 

منبع بخش تحقیقاتی و علمی تک کاکتوس
کپی با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =