معرفی و آموزش نگهداری لیتوپس

معرفی و آموزش نگهداری لیتوپس

معرفی و آموزش نگهداری لیتوپس
مطمئناً هر علاقه‌مند به کاکتوسی نام لیتوپس یا کاکتوس سنگی را شنیده است، این گیاه گوشتی در مناطق خشک جنوب و جنوب غربی آفریقا زندگی می‌کند در سه کشور نامیبیا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی. این گیاه در سال ۱۸۱۱ توسط John Burchell کشف شد. لیتوپس از دو کلمه یونانی Lith به معنی سنگ و ops به معنی چهره تشکیل شده است. متأسفانه برخی از گونه‌های لیتوپس از جمله Lithops francisci، Lithops hermetica، Lithops werneri در طبیعت در معرض انقراض هستند. گونه Lithops ruschiorum به طور کامل در طبیعت منقرض شده است.

لیتوپس ها شامل دو برگ متورم شده هستند. این گیاه معمولاً بعد از ۳ الی ۴ سالگی شروع به گلدهی می‌کند که با گرده افشانی گل‌ها کپسول بذر تشکیل می‌شود پس در نتیجه لیتوپس کاکتوس جفت پایه است.
به جز گونه Lithops verruculosa که دارای گل‌های قرمز و نارنجی رنگ می‌باشد بقیه گونه‌های لیتوپس معمولاً دارای گل‌های زرد و سفید هستند. گل لیتوپس ها زمانی که آفتاب کامل نباشد به طور کامل باز نمی‌شود و برای باز شدن کامل گل‌ها نیاز به نور آفتاب کامل می‌باشد.

Lithops verruculosa
Lithops verruculosa

لیتوپس ها در گرمای تابستان و سرمای زمستان زمانی که دما به زیر ده درجه سانتی‌گراد برسد به خواب می‌روند پس در نتیجه این کاکتوس در سال دو مرتبه خواب  دارد.

لیتوپس ها در این موقع خواب به آبیاری کمی نیاز دارند و فصل رشد این گیاه زمانی است که دما در حدود ۱۰ الی ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد  یعنی اوایل بهار و پاییز. لیتوپس ها معمولاً در فصل پاییز گل می‌دهند.

پوسته لیتوپس ها در فصل بهار کم کم شروع به چروک شدن می‌کنند و برگ‌های جدید از زیر آن‌ها به وجود می‌آیند زمانی که برگ‌های اصلی شروع به چروک شدن و شکافتن کردند باید آبیاری کاهش پیدا کند تا پوسته‌های بیرونی با از دست دادن آب از بین برود این کار باعث می‌شود برگ‌های جدید راحت‌تر تشکیل شوند.  برگ‌ها باید به صورت طبیعی چروکیده و جدا شوند هرگز آنها را با دست جدا نکنید.

نگهداری از لیتوپس ها کار آسانی است تنها با اندکی توجه به آنها می‌توانید به راحتی از آنها نگهداری کنید.

نور:
لیتوپس ها به نور ملایمی نیاز دارند پس می‌توان آنها را در پشت پنجره‌های نورگیر نگهداری کرد نور  کم باعث رشد طولی آنها خواهد شد و نور بسیار شدید می‌تواند باعث سوختگی لیتوس ها می‌شود. لیتوپس ها در زمان رشد روزانه به سه الی پنج ساعت نور آفتاب نیاز دارند.

آبیاری:
همانطور که در بالا توضیح داده شد لیتوپس ها در فصل خواب  یعنی تابستان و زمستان به آبیاری بسیار اندکی نیاز دارد ولی در فصل رشد می‌توان آنها را به صورت مرتب و پس از خشک شدن کامل خاک آبیاری کرد. برای آبیاری از  آب‌های بدون املاح و شوری استفاده کنید. آب لوله کشی را بهتر است به مدت یک روز به صورت ساکن قرار دهید تا کلر از آن خارج می‌شود و سپس برای آبیاری استفاده شود.

خاک:
خاک  لیتوپس ها به دلیل حساسیت بالای ریشه‌ها به پوسیدگی  بهتر است دارای و زهکشی بالایی باشد تا آب اضافی در آن باقی نماند.  ترکیب  ماسه‌ با اندکی پیت ماس می‌تواند برای این گیاه مناسب باشد.  توجه داشته باشید که گلدان دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد. برای لیتوپس ها بهتر است از گلدان‌هایی با عمق کم به دلیل کوچک بودن ریشه‌ها استفاده کنید. بهتر است خاک لیتوپس ها پس از ۴ روز به طور کامل خشک شود یعنی خاکی باید برای آنها استفاده شود که در عرض چهار روز کامل خشک شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی لیتوپس ها بهتر است به عنوان پیشگیری سالی دو مرتبه از سموم قارچ کش استفاده شود. همچنین برای کود دهی سالی دو تا سه مرتبه با کود NPK = 8: 8: 8 کود دهی شود.

تکثیر لیتوپس ها:
لیتوپس ها از طریق بذر به راحتی قابل تکثیر می‌باشند. زمان مناسب برای کاشت بذر لیتوپس فصل پاییز و بهار می‌باشد به دلیل ریز بودن بذر آنها از ریختن خاک بر روی بعضی‌ها باید خودداری کرد.  بستر مناسب برای کاشت بذر لیتوپس پیت ماس می‌باشد هرچند می‌توان آنها را در پنبه نیز کاشت کرد و پس از بزرگ شدن به گلدان انتقال داد.

برای مطالعه مقاله کامل آموزش کاشت بذر لیتوپس اینجا کلیک کنید.

منبع: تک کاکتوس
نویسنده: شیلان جمال زاده

کپی تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

 

2 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری لیتوپس

  1. Alireza گفته:

    سلام
    خیلی ممنون از توضیحاتتون
    ببخشید یه سوالی داشتم
    خب بعد از اینکه بذر ها جوونه زدن(سبز شدن) کِی و چجوری میتونم اونا رو انتقال بدم به ظرف دیگه

    • تک کاکتوس گفته:

      درود
      خواهش میکنم
      تا زمانی که جوانه ها اندازه ای بزرگ بشن که طرح و رنگشون مشخص بشه
      برای جابجایی نباید عجله کنید، چون لیتوپس حتی گیاه بالغش هم حساس هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =