پوسیدگی کاکتوس

پوسیدگی کاکتوس

پوسیدگی کاکتوس

زمانی که آبیاری بیشتر از نیاز کاکتوس باشد و ریشه کاکتوس نتواند آب را به‌طور کامل جذب کند و به اندام‌های کاکتوس برساند به این معنی است که ریشه قدرت جذب آب را ندارد و این زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه دچار پوسیدگی شده باشد. مخصوصاً مواقعی که آبیاری در فصل سرد صورت بگیرد بیشتر این حالت پیش می‌آید چون کاکتوس در فصل سرد رشدی بسیار نامحسوس دارد و فعالیتی در گیاه صورت نمی‌گیرد. در این صورت اغلب فقط ریشه می‌پوسد ولی در بسیاری مواقع علاوه بر ریشه، تنه کاکتوس نیز نرم خواهد شد. بنابراین در نحوه‌ی آبیاری کاکتوس باید بسیار دقت داشت.

اگر گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده باشد باید کاکتوس را از خاک درآورده و خاک دور ریشه را به آرامی جدا کرده، با دقت ریشه گیاه بررسی شود و قسمت‌های پوسیده ریشه به‌طور کامل جدا شود و بهتر است آن را با قارچ‌کش مناسب قارچ کشی کرده و بعد از یک الی دو روز در خاک جدید کاشته شود و به مدت یک هفته الی ده روز آبیاری انجام نشود.

درصورتی‌که پوسیدگی به تنه کاکتوس رسیده باشد، باید مقداری بالاتر از قسمت پوسیده را، با یک تیغ و یا کاتر تمیز برش داد و با نگاه کردن به آوند و سطح برش خورده از سالم بودن تنه مطمئن شد، درصورتی‌که همچنان پوسیدگی و یا ناسالم بودن آوند مشاهده شد باید مجدداً آن را برش داد.

پس از اتمام کار سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و به مدت سه روز الی یک هفته (بسته به اندازه قطر کاکتوس و میزان خنکی هوا این مدت زمان متفاوت است) کاکتوس برش خورده را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کرده تا قسمت برش خورده کاملاً خشک شود و در اصطلاح پینه ببندد، پس از این مدت کاکتوس را در خاک جدید کاشته و حدوداً تا ده روز آبیاری انجام نشود تا دوباره ریشه بزند. سپس کم‌کم آبیاری متعادل به نسبت فصل و نوع کاکتوس شروع شود.

تهیه و گردآوری بخش تحقیقاتی تک کاکتوس

کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ویدیوی آموزشی مربوط به پوسیدگی کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهارده =