عوارض آبیاری بیش از اندازه کاکتوس

ترک خوردگی کاکتوس

آبیاری بیش از اندازه

حالت اول : پوسیدگی ریشه و قسمت پایین تنه کاکتوس است . این پوسیدگی کم کم از ریشه گیاه شروع می شود و تمامی کاکتوس را فرا میگیرد و باعث نابودی کاکتوس می شود . این مشکل نیاز به درمان فوری دارد. در پیشرفته ترین وضعیت رنگ کاکتوس تغییر کرده و حالت آبکی به خود میگیرد. فساد ریشه معمولا در فصل سرد رایج تر است. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس چنانچه توقف رشد یا رشد ناهنجاری مشاهده کردید آبیاری را کنترل و در صورت امکان ریشه گیاه را بررسی کنید.
برای درمان این مشکل باید کاکتوس را از گلدان بیرون آورید و خاک دور ریشه را جدا کنید ، با دقت ریشه گیاه را بررسی کنید و قسمت های پوسیده ریشه را جدا کنید . اگر پوسیدگی فقط در ریشه بود و قسمت های پوسیده را جدا کردید کاکتوس را دوباره بکارید و یک هفته به آن آب ندهید ولی اگر پوسیدگی به تنه کاکتوس رسیده بود تا قسمت پوسیده تنه را ببرید و قسمت پوسیده را کاملا جدا کنید .پس از اینکه کاکتوس را ۲ روز در هوای آزاد گذاشتید و قسمت زخم شده خشک شد کاکتوس را بکارید و تا ده روز آبیاری نکنید تا دوباره ریشه بزند . سپس کم کم آبیاری متعادل به نسبت فصل و نوع کاکتوس را شروع کنید.

حالت دوم : کاکتوس و ساکولنت آب را برای ادامه حیات در فصول خشک در خود ذخیره می کنند  .  در طبیعت کاکتوس آب  را کم کم و با دقت ذخیره می کند و این باعث می شود که از دست دادن آب ذخیره شده به آسانی نباشد .
وقتی که ما به کاکتوس بیش از حد آب دهیم کنترل این آب جذب شده برای کاکتوس سخت می شود و کاکتوس از یک یا چند جا ترک می خورد  در این حالت کاکتوس از آب اشباع و متورم می شود و چون تعادل بین جذب و دفع رطوبت در گیاه برقرارنیست ترکهایی در گیاه بخاطر متورم شدن به وجود می آید. در صورت رویت این آسیب چنانچه اقدامی صورت نگیرد ، ترک ایجاد شده موجب فساد گیاه می شود. این آسیب ، یک آسیب دائمی است و هیچ درمانی ندارد. در صورت مشاهده ترک روی گیاه آبیاری را قطع کنید و به کاکتوس اجازه دهید بافت های خود را ترمیم کند ، بعد از آن می بایستی خاک و گلدان کاکتوس را عوض کنیم . بعد از اینکه کاکتوس را از خاک درآوردیم بهتر است یک هفته آن را در هوای آزاد و سایه قرار دهیم تا مقداری از آب خود را از دست دهد و سپس آن را دوباره  بکاریم . اگر ریشه کاکتوس پوسیدگی داشت قسمت های دارای پوسیدگی را جدا کنیم .  زخم ها و ترک خوردگی های روی کاکتوس که بر اثر زیاد آب دادن بوجود آمده اند برروی کاکتوس می مانند و هیچ راهی برای از بین بردن آن ها نیست .
چنانچه کاکتوس با این آسیب مواجه شد و در شرف فاسد شدن بود سریعا به قطع قسمت آسیب دیده اقدام نمایید واز قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

ترک خوردگی کاکتوس
ترک خوردگی کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 5 =