فیلم آموزش گرده افشانی لیتوپس

گرده افشانی لیتوپس

گرده افشانی چیست و به چه صورت انجام میشود؟
گرده افشانی گل ها به زبان ساده و عامیانه یعنی انتقال گرده گل از یک گل به کلاله یا همان بخش مادگی گل دیگر، که در صورت موفقیت آمیز بودن گرده افشانی و طی شدن پروسه تشکیل بذر،(که در هر نوع کاکتوس و یا ساکولنت این زمان متفاوت است)، بذر ها تشکیل میشوند و قابل برداشت هستند.
همانطور که اطلاع دارید و در آموزش های قبل توضیح دادیم برای تشکیل بذر نیاز به گرده افشانی کاکتوس ها و ساکولنتها داریم که در طبیعت عمل گرده افشانی توسط عوامل طبیعی مثل پروانه ها، زنبورها، خفاش ها و سایر حشرات صورت می گیرد ولی در گلخانه ها و یا گلخانه های کوچک خانگی عمل گرده افشانی به صورت دستی و با استفاده از انواع قلم مو  امکان پذیر است. تصویر زیر پرچم ها که اندام نر گلها در تولید بذر میباشند و  گرده ها بر روی آن قرار دارد و کلاله  یا همان بخش مادگی لیتوپس را به وضوح نشان میدهد:

گرده افشانی لیتوپس

 

گلهای لیتوپس معمولا دو تا سه روز باز میمانند و این مدت زمان با توجه به واریته و سن لیتوپس متفاوت است.

گرده افشانی لیتوپس
گرده افشانی لیتوپس
در صورتی که عمل گرده افشانی لیتوپس موفقیت آمیز بوده باشد پس از خشک شدن کامل گل و ساقه گل که بین دو برگ قرار دارد بذرها داخل کاسبرگ یعنی جایی که گلبرگ ها از آن بیرون می آیند، تشکیل میشوند و زمانی قابل برداشت است که به راحتی و بدون نیاز به کشیدن و کندن از لیتوپس جدا شود. کپسول بذری لیتوپس سطحی صاف دارد و به نظر میرسد که داخل آن نیز به همین صورت باشد در حالی که وقتی کپسول را باز کنید میبینید که داخل آن به پنج تا شش قسمت تقسیم بندی شده است و داخل هر یک از تقسیمات تعدادی بذر وجود دارد و باز این تعداد بذر تشکیل شده به سن و واریته و نحوه ی گرده افشانی لیتوپس بستگی دارد.
شکل زیر کپسول خشک شده و آماده برداشت را نشان میدهد:
گرده افشانی لیتوپس
هنگام باز کردن کپسول بذری باید خیلی دقت کرد چون معمولا بذر های لیتوپس خیلی ریز هستند و بهتر است  آن را رو ی یک کاغذ تمیز خالی کرد .
برای کاشت بذر لیتوپس به مقالات موجود در بخش مقالات سایت تک کاکتوس مراجعه کنید.
در فیلم زیر نحوه ی گرده افشانی کاکتوس سنگی با نام علمی لیتوپس در گلخانه تک کاکتوس را آموزش می دهیم.
خرید بذر لیتوپس

منبع: تک کاکتوس
نویسنده: شیلان جمال زاده

کپی تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

4 دیدگاه برای “فیلم آموزش گرده افشانی لیتوپس

  1. EHSAN گفته:

    ببخشید با همون پنبه بذر های لیتوپس رو میکاریم و وبعد که جوانه ها سبز شدن وبعد که جوانه ها رو با پنبه میزاریم تو گلدون دور اون رو شن میریزیم
    کی پنبه رو برداریم؟

  2. M گفته:

    سلام خسته نباشید
    به چه صورت باید انتقال کاکتوس های لیتوپس رو از یه گلدون به کلدون دیگه انجام بدیم؟

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      لیتوپس چون ریشه گسترده ای ندارد نیازی به تعویض گلدان هر ساله ندارد.
      اما در صورت نیاز به تعویض گلدان، لیتوپس را با خاک از گلدان درآورده و خاک های اضافی ریشه را به آرامی جدا کرده در گلدان دیگری با خاک جدید بکارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سه =