نحوه کاشت بذر اچوریا

بذر اچوریا

چگونه می توان اچوریا را از بذر پرورش داد؟

روش های زیادی برای کاشت انواع بذر گیاهان وجود دارد. در این مقاله سعی کردم راحتترین روش کاشت بذر اچوریا رو براتون بنویسم.

اگر می خواهید بذر اچوریا را بکارید، باید بستر و ظرف کاشت را استریل کنید. می توانید ظرف را با تمیز کردن آن با الکل یا شستن آن با آب جوش استریل کنید.

عمق ظرف برای کاشت حدود ۴ سانتی متر مناسب است. برای بهبود زهکشی، مقداری سنگریزه را در کف ظرف قرار دهید.
خاک پیشنهادی برای کاشت بذر اچوریا پیت ماس سیاه (قهوه ای تیره ) می باشد.

خاک را در ظرف بریزید، اما نه تا بالای آن حداقل ۱ سانتی متر فضای خالی در بالای ظرف بگذارید تا بذرهایی که جوانه زده اند فضای کافی برای رشد داشته باشند.

بستر را با محلول قارچ کش مناسب قارچ کشی کرده و منتظر بمانید تا قارچ کش اضافی از ظرف خارج شود. (محلول قارچ کش: حدود یک گرم یا یک قاشق چایخوری قارچ کش در یک لیتر آب)

سپس بذر اچوریا را روی بستر پخش کنید و با توجه به اینکه دانه ها بسیار ریز هستند مراقب باشید که به هم چسبیده نشوند، بین هر کدام فاصله بگذارید. بذر اچوریا بسیار ریز است و برای کشت آن باید دقت کافی داشت تا بذر به لایه های زیر خاک نرود.

بسیار مهم است که تا زمانی که بذرها جوانه نزنند، بستر کاملاً خشک نشود. برای جلوگیری از خشک شدن بستر، بهترین گزینه این است که کل ظرف را در یک کیسه زیپی یا نایلون شفاف قرار دهید.

برای خرید بذر انواع ساکولنت در تک کاکتوس کلیک کنید.

اچوریا پورپوسوروم

برای خرید بذر اچوریا پورپوسوروم کلیک کنید.

 

اچوریا نودولوس
برای خرید بذر اچوریا نودولوس اینجا کلیک کنید.

نگهداری پس از کاشت بذر اچوریا

دمای مطلوب برای جوانه زنی بذر اچوریا حدودا ۲۱ درجه سانتیگراد است. دمای شب می تواند به زیر ۲۰ درجه سانتیگراد برسد. شما باید از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و نور به صورت فیلتر شده باشد. بهترین دوره برای کاشت بذر بهار است، اما اگر بتوانید شرایط لازم را کنترل کنید، می توانید بذرها را در هر زمانی از سال بکارید.

بهتر است هر روز در ظرف را باز کنید و بگذارید برای مدت کوتاهی تهویه شود. فرآیند جوانه زنی معمولاً از هفته اول شروع می شود، در حالی که بیشتر بذرها در عرض چند هفته جوانه می زنند.

بعد از اینکه بیشتر بذرها جوانه زدند، به تدریج در ظرف را باز کنید تا جوانه ها به شرایط جدید عادت کنند. اگر جوانه ها را به طور ناگهانی در معرض هوای بیرونی قرار دهید، بیشتر آنها از این تغییر شدید جان سالم به در نخواهند برد.

جوانه ها می توانند برای مدت طولانی در یک ظرف باقی بمانند، آنها به شلوغی اهمیتی نمی دهند. فقط زمانی می‌توانید آن‌ها را دوباره جابجا کنید که متوجه شوید فضای محدودی دارند و باعث توقف رشد می‌شود. هنگام گلدان مجدد، جوانه ها را باید با قسمتی از خاک اطراف ریشه خارج کرد تا ریشه ها آسیب نبینند.

جوانه ها به رطوبت متوسطی نیاز دارند، بستر آنها نباید خشک شود و به نور کافی نیاز دارند  اما نه به نور مستقیم خورشید.

 

 

مراقبت از گیاه اچوریا Echeveria

 

مکان

شما می توانید از اچوریا در یک مکان بسیار روشن با چند ساعت نور خورشید مراقبت کنید. اگر گیاه را در سایه ثابت نگهداری کنید، گیاه تغییر شکل می دهد و برگ های جدید رنگ روشن و کج می شوند.

 

بستر

این گیاه از خانواده ساکولنت ها است، بنابراین برای رشد نیازی به بستر بسیار مغذی ندارد.

 

گلدان مجدد

باید صبر کنید تا گلدان فعلی برای گیاه کوچک شود، سپس آن را در گلدان کمی بزرگتر قرار دهید و خاک تازه را اضافه کنید.

 

آبیاری

گیاه را در تابستان فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شده باشد. بهترین کار این است که گیاه را سیراب کنید و بگذارید آب کاملاً تخلیه شود. در زمستان به هیچ وجه نباید گیاه را آبیاری کرد. با این حال، اگر متوجه شدید که گیاه به آن نیاز دارد، می توانید آن را آبیاری کنید. مراقب باشید و هنگام آبیاری گیاه هیچ آبی روی برگ ها نریزید.

 

زمستان گذرانی

Echeveria ضد زمستان نیست. این گیاه می تواند زمستان را از ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد بگذراند. این گیاه می تواند در دمای پایین تری نیز باشد و در این صورت نباید آن را آبیاری کنید. اگر نمی توانید این شرایط زمستانی را برای Echeveria فراهم کنید، آن را در یک اتاق گرم ببرید و در دورترین نقطه از منبع گرما، اما در عین حال، روشن ترین نقطه قرار دهید.

 

نوشته شده توسط شیلان جمال زاده
کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هفت =