آیا کاکتوس ها …. جواب سوالات متداول در مورد کاکتوس ها

آیا کاکتوس ها

آیا کاکتوس ها …. سوالات متداول در مورد کاکتوس ها

در این مقاله به سوالات رایج در مورد کاکتوس ها پاسخ داده شده است.

 

آیا کاکتوس ها ساکولنت هستند؟

از آنجایی که کاکتوس ها گیاهانی هستند که آب را ذخیره می کنند، آنها را ساکولنت می دانند. آب در قسمت گوشتی کاکتوس ها ذخیره می شود. چیزی که به طور کلی یکی از ویژگی های مشخص ساکولنت ها است. به همین دلیل، کاکتوس ها در واقع زیر مجموعه ای در زیر چتر ساکولنت ها به حساب می آیند. البته این بدان معنا نیست که همه ساکولنت ها کاکتوس هستند. کاکتوس ها انواع خاصی از ساکولنت ها هستند که دارای آرئول ها هستند. آرئول مشخصه ای از کاکتوس ها هستند که در ساکولنت های دیگر ظاهر نمی شوند و کاکتوس ها را از این طریق از ساکولنت ها جدا و منحصر به فرد می کند. در کتاب تک کاکتوس تمامی اجزای کاکتوس تشریح شده. برای خرید کتاب کلیک کنید.

کتاب تک کاکتوس

آیا کاکتوس ها درخت هستند؟

نه، اما آنها جنبه های زیادی دارند که شبیه درختان است. اگرچه کاکتوس‌هایی وجود دارند که شباهت زیادی به انواع خاصی از درختان مانند جنس Pereskia دارند. کاکتوس‌ها اغلب به عنوان درخت در نظر گرفته نمی‌شوند. بسیاری از انواع کاکتوس‌هایی که شباهت زیادی به درختان دارند، فقط درخت‌مانند نامیده می‌شوند. ویژگی هایی که اغلب با تعریف آنها به عنوان درخت اشتباه گرفته می شود، برگ، پوست و پتانسیل رشد آنها به شکل درخت است. کاکتوس ها هنوز بخشی از کاکتسه ها محسوب می شوند و دانشمندان آن را درخت نمی دانند.

 

آیا کاکتوس ها گل هستند؟

بیشتر کاکتوس‌ها گل محسوب نمی‌شوند، اما گونه‌های مختلف گل‌هایی دارند که از کاکتوس ها رشد می‌کنند. به عنوان مثال، انواع کاکتوس‌ها مانند اچینوپسیس گل‌هایی بسیار زیبا تولید می‌کنند که بسیاری را به این باور می‌رساند که خود کاکتوس‌ها گل هستند. با این حال، از آنجایی که کاکتوس ها فقط میزبان گل هستند، هنوز هم گیاه محسوب می شوند. البته شایان ذکر است که کاکتوس ها اغلب گیاهان گلدار در نظر گرفته می شوند، اصطلاحی که با خود گل ها متفاوت است.

 

آیا کاکتوس ها اریکسه هستند؟

کاکتوس ها اریکسی نیستند زیرا جزء خانواده Ericaceae محسوب نمی شوند. در عوض، کاکتوس ها بخشی از خانواده Cactaceae در نظر گرفته می شوند.

 

آیا کاکتوس ها گیاه هستند؟

کاکتوس ها به دلیل وضعیت ساکولنت که زیرمجموعه ای از گیاهان هستند جزو گیاهان محسوب می شوند.

 

آیا کاکتوس ها آنژیوسپروم هستند؟

آنژیوسپرم روش دیگری برای اشاره به گیاهان گلدار است، دسته ای که کاکتوس ها جزء آن هستند. خانواده Cactaceae در رده انژیوسپرم ها قرار می گیرند که کاکتوس ها را نیز در این دسته قرار می دهند.

 

آیا کاکتوس ها تک لپه ای هستند؟

نه آنها نیستند. این به این دلیل است که آنژیوسپرم ها اغلب دو لپه ای در نظر گرفته می شوند، گیاهان گلدار که دارای دو برگ دانه هستند.

 

آیا کاکتوس ها سبزیجات هستند؟

همه کاکتوس ها خوراکی محسوب نمی شوند، بنابراین همه کاکتوس ها را نمی توان سبزیجات در نظر گرفت. با این حال، گونه هایی که خوراکی هستند سبزیجات در نظر گرفته می شوند.

 

آیا کاکتوس ها می توانند بمیرند؟

اگرچه کاکتوس ها به عنوان گیاهانی با رشد آهسته و طولانی مدت شناخته می شوند، اما ممکن است در شرایط نگهداری سخت یا ناشیانه بمیرند. شایع ترین علت مرگ کاکتوس معمولاً به دلیل رطوبت بیش از حد در خاک است که اغلب نتیجه آبیاری بیش از حد است. از آنجایی که کاکتوس ها در مقایسه با سایر گیاهان گلدار اغلب به آب زیادی نیاز ندارند، به راحتی می توان میزان آب مورد نیاز آنها را تخمین زد. همچنین ممکن است کاکتوس ها در اثر دمای پایین بمیرند، اگرچه برخی از گونه ها می توانند در دمای بسیار پایین زنده بمانند.

 

آیا کاکتوس ها می توانند در سایه رشد کنند؟

بستگی به گونه خاص کاکتوس ها دارد. انواع خاصی از کاکتوس ها می توانند در سایه رشد کنند در حالی که از نظر فیزیکی برای سایر کاکتوس ها غیرممکن است. همچنین انواعی از کاکتوس‌ها وجود دارند که به سمت هر نوری که نزدیک‌تر باشد رشد می‌کنند و باعث می‌شوند که علیرغم رشد در سایه، کل رشد آنها حول نور متمرکز شود.

 

آیا کاکتوس ها می توانند در زمستان زنده بمانند؟

به طور معمول نه. بیشتر کاکتوس ها به دلیل رشد در مناطق گرم و ساحلی شناخته شده هستند. اما گونه هایی نیز وجود دارند که می توانند در مناطق سردتر زنده بمانند. یکی از عوامل متحد کننده بین همه کاکتوس ها این است که اغلب نمی توانند رطوبت زمستان را به خوبی تحمل کنند. برای اکثر کاکتوس‌ها، کمترین دمایی که می‌توانند در آن زنده بمانند، انجماد (~۳۲ درجه فارنهایت یا دمای صفر درجه سلسیوس) است. با این حال، در یک مفهوم کلی، کمترین دمایی که یک کاکتوس می تواند در آن زنده بماند، بستگی زیادی به گونه دارد.

با این حال، برخی از کاکتوس‌ها وجود دارند که واقعاً می‌توانند در زیستگاه‌های زیر صفر زنده بمانند. کاکتوس‌هایی که می‌توانند در شرایط نزدیک‌تر به صفر درجه فارنهایت زنده بمانند. عبارتند از: فروکاکتوس ویسلیزنی Ferocactus wislizeni که به  بشکه ماهی معروف است و کاکتوس اپونتیا سانتاریتا Opuntia santa-rita که به عنوان گلابی خاردار سانتا ریتا شناخته می‌شود.

 

آیا کاکتوس  در نور کم می توانند زنده بمانند؟

به نوعی گونه‌های کاکتوس‌ها قادر به زنده ماندن در نور کم نیستند.

 

آیا کاکتوس  در خاک معمولی رشد می کنند؟

بله، اما کاکتوس ها اگر در خاک معمولی کاشته شوند اغلب نمی توانند به اندازه کافی سالم بمانند. برای کاکتوس ها مهم است که  در خاک مخصوص کاشته شده باشد تا خاک بتواند مواد مغذی مورد نیاز آنها را تامین کند. خاک گلدان کاکتوس ها و انواع خاک دیگر در فروشگاه تک کاکتوس بخش سایر محصولات/ خاک موجود است. این نوع خاک های مخصوص ساخته شده حاوی مقادیر زیادی ذغال سنگ نارس هستند، عنصری که به حفظ رطوبت کمک می کند و به کاکتوس ها اجازه می دهد آن را به درستی جذب کنند.

خاک مخصوص کاکتوس
برای خرید خاک مخصوص کاکتوس  کلیک کنید.

 

آیا کاکتوس ها می توانند در داخل خانه رشد کنند؟

بله، اگرچه برای رشد کاکتوس ها در داخل خانه، مهم است که شرایط فضای باز تا حد امکان محیا شود. زمانی که یک کاکتوس ساده گلدانی را در خانه خود پرورش می دهید، به معنای قرار گرفتن مکرر گیاه در معرض نور خورشید است. برای رشد بهتر، توصیه می شود که کاکتوس ها در خاک مناسب کاشته شود و شرایط نوری (نور آفتاب) مناسب فراهم شود.

 

آیا کاکتوس ها در ماسه رشد می کنند؟

بله، اگرچه در طبیعت کاکتوس ها اغلب در مخلوطی از ماسه و خاک رشد می کنند. رشد کاکتوس ها در ماسه قطعا راحت است، زیرا تصور می شود برای آرایش محیطی بیابان ها ضروری هستند. شرایط رشد مناسب برای انواع کاکتوس ها تا حد زیادی به جنس خاک بستگی دارد.

 

آیا کاکتوس ها می توانند در گلدان یا ظرف رشد کنند؟

بله آنها میتوانند! در واقع، کاکتوس‌هایی که در گلدان‌ها و ظروف رشد می‌کنند، از رایج‌ترین کاکتوس‌هایی هستند که مردم برای پرورش آن‌ها اقدام می‌کنند. این نوع کاکتوس‌ها برای آوردن به خانه و گنجاندن آن در آپارتمان بسیار راحت هستند. و آنها را برای هر کسی که به دنبال داشتن گیاهی بدون تغییر جدی رویه خود برای پرورش آن است، گزینه‌های خوبی می‌سازد.

 

آیا کاکتوس ها می توانند بسوزند؟

اگرچه کاکتوس ها توانایی این را دارند که پوستشان آفتاب سوخته شود، اما بعید است که بتوانند آتش را شعلع ور کنند. از آنجایی که کاکتوس ها عمدتاً از آب تشکیل شده اند، آتش گرفتن برای آنها دشوار است.

 

چرا کاکتوس ها خار دارند؟

خارهای روی کاکتوس ها از آرئول های آنها ایجاد می شود، قسمت هایی روی کاکتوس ها که اجازه رشد خارها را می دهد. در این زمینه، خارها در واقع برگ های اصلاح شده در نظر گرفته می شوند. آنها عملکردهای مختلفی دارند، اما شاید مهم ترین آنها این باشد که خارها از کاکتوس ها در برابر شکارچیان محافظت می کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کاکتوس ها توسط خار های خود ایمن می شوند. به عنوان مثال، حیواناتی مانند لاک پشت های صحرایی و موش های صحرایی وجود دارند که می توانند کاکتوس ها را بدون آسیب رساندن به خارها بخورند. برای مشاهده ی مقاله حیوانات کاکتوس خوار اینجا کلیک کنید.

حیوانات لاکپشت

خارها همچنین با ایجاد سایه به محافظت از سطح گیاه کمک می کنند. اگرچه ممکن است فکر کنید که خارها به اندازه کافی بزرگ نیستند که یک کاکتوس را با هر ظرفیتی بپوشانند. باید در نظر داشته باشید که کاکتوس ها اغلب دارای هزاران خار هستند که هر یک کمی محافظت می کند. همه اینها بسیار مهم است و به کاکتوس اجازه می دهد از پوست خود در برابر شرایط آب و هوایی سخت محافظت کند.

 

چرا کاکتوس ها ریشه بلندی دارند؟

کاکتوس ها معمولاً ریشه های کم عمقی دارند که قرار است نسبتاً نزدیک به سطح زمین بمانند. با این حال، این ریشه ها می توانند بزرگتر شوند و تا چند فوت دورتر از گیاه رشد کنند. دلیل اینکه کاکتوس‌ها ریشه‌های بلندی دارند این است که باید تا حد ممکن آب جذب کنند و ریشه‌ها به سمت بیرون رشد کنند تا در صورت بارندگی، قلمرو بیشتری را پوشش دهند.

 

گردآوری مطالب توسط شیلان جمال زاده
کپی مطالب تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =