چرا برگ‌های ساکولنت میریزد؟

برگ‌های ساکولنت

چرا برگ‌های ساکولنت میریزد؟

عوامل بسیاری وجود دارد که بر سلامت گیاه تأثیر می‌گذارد. آبیاری، نور خورشید، دما، خاکی که استفاده می‌شود و حتی گلدانی که گیاه در آن کاشته می‌شود، می‌تواند بر سلامت آن تأثیرگذار باشد. با این همه متغیر، چگونه می‌توان مراقبت کرد و فهمید که چرا برگ‌های ساکولنت می‌ریزند؟

این چیزی است که در این مقاله برای کمک به شما نوشته شده. متأسفانه، ما نمی توانیم به خانه شما بیاییم و مشکل گیاه شما را شخصاً تشخیص دهیم، اما می توانیم اطلاعات لازم را به شما بدهیم تا خودتان بفهمید گیاهتان چه مشکلی دارد.

ساکولنت‌ها اگر مدت زیادی در شرایط کم نور نگه داشته شوند، می‌توانند دچار ریزش برگ شوند. در مقالات موجود در سایت توضیح دادیم که زمانی که کاکتوس بلند و کشیده رشد کند به این معنی است که کمبود نور دارد. ساکولنت‌ها نیز به سمت منبع نور رشد می‌کنند. بنابراین اگر به نظر می‌رسد گیاه شما به سمت پهلو رشد می‌کند تا به پنجره نزدیکتر شود، این نشانه‌ای است که نشان می دهد مشکل از کمبود نور است.

حل این مشکل واقعاً آسان است! تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که گیاه خود را در مکانی با نور آفتاب بیشتر قرار دهید.

برای اینکه گیاهان دچار آفتاب سوختگی نشوند چه باید کرد؟

باید ساکولنت را برای افزایش نور آماده کرد. اما این کار باید کم کم انجام شود تا ساکولنت به نور آفتاب بیشتر عادت کند.

برای شروع، بهتر است هر روز تقریباً یک ساعت به گیاه خود نور خورشید بدهید. می‌توانید مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب را به آرامی در طی چند هفته افزایش دهید تا اینکه ساکولنت شما هر روز حدود شش ساعت نور خورشید یا حدود ۱۲ ساعت نور مصنوعی دریافت کند.

ساکولنت‌های شما باید پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مورد نیاز، از ریزش مجدد برگ جلوگیری کنند. اما شما نمی توانید برخی از آسیبهای وارد شده را تغییر دهید، مانند ظاهر کشیده آن . شما می توانید گیاه اصلی خود را تکثیر کرده و گیاهانی کاملاً جدید از آن پرورش دهید که به نظر کشیده نیست. اما قرار دادن در معرض آفتاب بیشتر به گیاه، باعث نمی شود که مانند روزی که خریدید ، فشرده به نظر برسد و به حالت اول برگردد. این کار باعث میشود که از روند کم نو شدن جلوگیری شود.

 

زمانی که آبیاری ساکولنت‌ها بیش از حدباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

آبیاری زیاد می‌تواند عواقب جدی برای گیاه شما به همراه داشته باشد! می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه،ریزش برگ‌های ساکولنت و حتی باعث مرگ کامل گیاه شود. آبیاری بیش از حد یکی از ساده ترین راه‌ها برای از بین بردن ساکولنت است. ساکولنت را زمانی آبیاری کنید که خاکی که در آن کاشته شده است کاملاً خشک شده باشد باشد.

 

آیا کود زیادی به ساکولنت‌ها آسیب می‌رساند؟

اگر مقدار زیادی کود یعنی بیشتر از دز استاندارد مصرف برای ساکولنت استفاده کنید، در واقع می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و رشد آن را متوقف کند! همچنین می تواند باعث ریزش برخی از برگ‌های آن، تغییر رنگ برگ‌های باقیمانده و سوزاندن سیستم ریشه آن شود.

در صورتی که متوجه شدید مقدار دز مصرفی برای ساکولنت بیشتر از حد مصرف بوده، می توانید با روش زیر آن را خنثی کنید. بگذارید محلول کود و آب کاملاً تخلیه شود و سپس یکی دو بار پشت سر هم آبیاری انجام دهید. تا مطمئن شوید هیچ اثری از کود باقی نمانده است.

سپس برگ‌های آسیب دیده یا در حال مرگ را بردارید . این کار باعث می‌شود گیاه از مواد مغذی درون بافت‌های خود برای ترمیم برگ‌های آسیب دیده استفاده نکند. ساکولنت برگ‌های جدیدی جایگزین می‌کند. بنابراین نگران برداشتن آنها نباشید!

در حالت کلی ساکولنت‌ها به کوددهی زیاد نیاز ندارند.

 

آیا ساکولنت‌ها می‌توانند در دمای شدید زنده بمانند؟

در صورتی که دما خیلی زیاد باشد، برگ‌های آن شروع به ریزش می کنند. این یک پاسخ طبیعی به تنش ناشی از گرما و خشکسالی است. در واقع به گیاه شما آسیب نمی رساند و جای نگرانی بیش از حد نیست. با این وجود ، باید سعی کنید از گرمای شدید به دور بماند. اگر دما برای گیاهان شما خیلی پایین بیاید، می‌تواند فاجعه‌ای را به وجود آورد. چون بسیاری از ساکولنت‌ها نمی‌توانند دمای یخ زدگی را تحمل کنند.  اگر مدت زیادی در معرض آنها قرار بگیرند، سلول های داخل بافت برگ آنها می‌توانند یخ زده و منفجر شوند و صدمات جبران ناپذیری وارد کنند.

اگر ساکولنت شما در سرما یخ زده است، برخی از برگ‌های آن قهوه‌ای یا سیاه و به نوعی لزج به نظر می‌رسند. اگر صدمات زیاد باشد، به نظر می‌رسد که کل گیاه در حال پوسیدگی است. در این صورت، تقریبا غیر قابل نجات است.

اما اگر فقط چند برگ به طور پراکنده صدمه دیده باشند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. در این حالت حتی اگر برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا نکنید، هنگامی که گیاه شما رشد می‌کند، آن برگها به خودی خود می‌ریزند و برگ‌های سالم جایگزین می‌شوند.

کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

نویسنده: شیلان جمال زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 1 =