ترکیب خاک مناسب کاکتوس

خاک مناسب

كاكتوس ها می توانند در خاک هایی با بافت های مختلف رشد كنند. خاک مناسب از عوامل اصلی  در سلامت و رشد و نمو گیاه می باشد. اکثر گونه های كاكتوس، خاك هایی با زهكشی مناسب را می پسندند.

بهترین خاك، خاكی است كه دارای بافت مناسب برای رشد ریشه ها و پربار از نظر مواد غذایی باشد. خاكی كه بتواند مواد غذایی را به راحتی در اختیار گیاه قرار دهد. همچنین تخلخل بالایی داشته باشد به این معنی که آب به سرعت از آن تخلیه شود.

برای کاکتوس ترکیب خاک های زیادی وجود دارد و یكی از معیارهای تعیین كننده خاك مناسب برای كاكتوس ها، آب و هوای منطقه می باشد. یعنی با توجه به آب و هوای و شرایط اقلیمی آن مناطق درصد ترکیبات کمتر یا بیشتر می شود.
به طور کلی به جرات می توان گفت که در تمامی شرایط آب و هوایی، ماسه ی مناسب از عوامل اصلی و اساسی ترکیب خاک کاکتوس به شمار می آید.

در صورتی که تمامی ترکیبات خاک کاکتوس به درستی لحاظ شوند اما ماسه ای که برای ترکیب خاک مورد استفاده قرار می گیرد، کیفیت مطلوب را نداشته باشد، آن ترکیب خاک برای کاکتوس نتیجه بخش نخواهد بود. و شرایط رشد را برای کاکتوس دچار مشکل خواهد کرد. از جمله مشکلاتی که ممکن است برای کاکتوس به بار بیاورد توقف رشد ریشه های جدید خواب بود. که به دنبال آن در صورت عدم رشد ریشه‌ی جدید، ریشه قادر نخواهد بود آب و مواد مغذی را از خاک جذب کند و به بافت ها و اندام های گیاه برساند.

پیامد توقف رشد ریشه های جدید کاکتوس، باعث توقف رشد گیاه می شود. هنگامی که هیچ فعالیت رشدی در گیاه صورت نگیرد و ریشه ها قدرت جذب آب را از دست بدهند. باعث میشود که پوسیدگی ریشه ایجاد شود . چون خاک نامناسب است و ریشه نمی تواند فعالیت های خود را انجام دهد. در نتیجه گیاه شادابی و طراوت خود را از دست می دهد و باعث مرگ تدریجی گیاه می شود.

 

خاک پیت ماس گراموفلور
برای تهیه پیت ماس مناسب در ترکیب خاک
اینجا کلیک کنید.

 

در ویدیو زیر نحوه ی انتخاب ماسه ی مناسب برای ترکیب خاک کاکتوس نشان داده شده است.

 

تهیه توسط تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

2 دیدگاه برای “ترکیب خاک مناسب کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هجده =