زمان برداشت بذر کاکتوس آستروفیتوم

بذر

چند نکته در مورد زمان برداشت بذر کاکتوس آستروفیتوم
آستروفیتوم ها جزو یکی از زیباترین  کاکتوس ها هستند که انواع بسیار مختلفی دارد و از نوع معمولی تا واریته های خاص و کمیاب میتوان از آن نام برد . از انواع واریته های معمول آن که تقریبا در اکثر فروشگاه ها و گلفروشی ها و یا در منازل وجود دارد میتوان واریته نادوم، اورناتوم، آستریاس، کاپریکورن و .. را نام برد. همچنین از انواع خاص و کم یاب و کلکسیونی آن می توان به واریته های کیکو myriostigma cv. KIKKO، اونزوکا myriostigma cv. ONZUKA ، اونزوکا بال myriostigma cv. ONZUKA BALL  ، کاپوت مدوزا caput-medusae  ، چروک  myriostigma cv. FUKURYU و لوتوسلند myriostigma cv. LOTUSLAND  اشاره کرد.

در انواع مختلف آستروفیتوم ها شکوفا شدن گل ها معمولا در طول روز و اوایل ظهر که هوا گرمتر است، رخ میدهد. در صورتی که آستروفیتوم دیگری از همان نوع همزمان گل داده باشد می توان عمل گرده افشانی را به کمک یک قلمو انجام داد (انواع گرده افشانی در بخش مقالات آموزشی تک کاکتوس موجود است و میتوانید مطالعه فرمایید).
برای خالص بودن گیاه جدید که از بذر تکثیر میشود، لازم است دو گیاه که عمل گرده افشانی بین آنها انجام می شود حتما از یک واریته باشند، در غیر این صورت گیاه به وجود آمده از این نوع بذرها ظاهری شبیه به هر دو گیاه را خواهد داشت و در اصطلاح هیبرید شده خوانده میشود. به عنوان مثال اگر بین آستریاس و کاپریکورن گرده افشانی انجام شود گیاه جدید که از بذر تشکیل میشود هیبرید بوده و A. hybrid AS-CAP  نام دارد. پس لازم است برای خالص بودن دو گیاه حتما هم نوع باشند.

پس از اینکه گرده افشانی انجام شد و گرده افشانی موفقیت آمیز بود، کیسه های حاوی بذر کم کم تشکیل میشوند و پس از گذشت چند روز همانند گلی باز میشوند و بذرهایی به رنگ قهوه ای از داخل آن بیرون می آیند که با گذشت چند روز و پس از آماده شدن بذرها و قابل برداشت بودن، رنگ بذرها تیره میشود. باید دقت کرد که بلافاصله پس از باز شدن کیسه بذر، آن را از روی سطح کاکتوس جدا نکنیم و اجازه بدهیم تا پوسته ی این کپسول بر روی گیاه خشک شود تا زمانی که به راحتی قابل جدا کردن باشد.رعایت این نکته به این دلیل است که بذر در مرحله اولیه هنوز خام است و احتمال اینکه بارور نشده باشد را دارد. اگر با دقت به بذرها و پوسته بذر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که از داخل بذرها رشته های سفید رنگی بیرون آمده اند و نشان از خامی دارند این رشته های سفید رنگ که به نوعی بذرها را به هم همدیگر و به خود گیاه متصل کرده، و در واقع رابطی هستند بین بذر و گیاه  که بذر از طریق آنها مراحل تکامل را طی میکند. در واقع بذر را میتوان همانند جنین در نظر گرفت که به واسطه این رشته ها از گیاه مادر تغذیه میکنند.  به همین دلیل است در بسیاری از مواقع مشاهده کرده ایم که بسیاری از افراد این مشکل را دارند که چرا بذرها با اینکه تازه هستند ولی جوانه نمیزنند، دلیل همین است که فرصت طی کردن پروسه ی طبیعی تکامل را به بذر نداده اند. بذرها باید کاملا خشک شوند سپس اقدام به برداشت نمود.
عکس اول  مربوط به خام بودن بذر ها و عکس دوم مربوط  به خشک شدن بذرها و آماده برداشت است:

 

بذر

بذر

در اکثر واریته های آستروفیتوم ها مانند انواع آستروفیتوم میریوستیگما اونزوکا، نادوم ، سه پر، کیکو و …کیسه بذر رو به بالا و شبیه به گل شکوفا شده، باز میشوند و بذرها نمایان میشوند ولی در بعضی واریته ها همانند آستروفیتوم کاپریکورن، کیسه بذر حالتی خمره مانند پیدا میکند و کیسه باز نمیشود و باید منتظر ماند تا کاملا خشک شده و خود به راحتی از کاکتوس جدا شود و آن زمان میتوان کیسه را باز کرد و بذرها را خارج کرد.

بذر

در انواع آستریاس ها هم کیسه بذر به این شکل است و باز نمیشود.

نوشته شده توسط  گروه آموزشی تک کاکتوس
هر گونه کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =