شگفتی‌های بذر تیتانوپسیس

کپسول بذری تیتانوپسیس

شگفتی‌های بذر تیتانوپسیس: ساکولنت تیتانوپسیس مانند سایر گیاهان از طریق بذر تکثیر می‌شود، ولی مکانیزم کپسولها و بذرهای این گیاه بسیار جالب و جذاب است که در ادامه توضیحی کوتاه در مورد این مکانیزم داده می‌شود. بذرهای تیتانوپسیس مانند لیپوس ها ریز هستند. تیتانوپس گیاهی است دو پایه که برای تشکیل بذر نیاز به گرده افشانی دارد.

کپسول بذر تیتانوپسیس پس از خشک شدن کامل آماده‌ی برداشت می‌شود. شکل ظاهری کپسول بذر تیتانوپسیس شبیه به کپسول لیتوپس است به طوری که کپسول بذر تیتانوپسیس سطحی صاف دارد و به نظر می‌رسد که داخل آن نیز به همین صورت باشد در حالی که وقتی کپسول باز شود مشاهده می‌شود که داخل آن به پنج تا شش قسمت تقسیم بندی شده است و داخل هر یک از تقسیمات تعدادی بذر وجود دارد و این تعداد بذر تشکیل شده به سن گیاه و نحوه‌ی گرده افشانی تیتانوپسیس بستگی دارد.

 

کپسول بذر تیتانوپسیس زمان آبیاری گیاه به محض برخورد آب با کپسول، کم‌کم باز می‌شود (حدوداً در عرض دو دقیقه) و به این دلیل است که، در زمان بارش باران در طبیعت گیاه در معرض آبیاری قرار می‌گیرد و کپسول بذری مرطوب می‌شود و در نتیجه کپسول حاوی بذر باز شده، بذرها طی جاری شدن آب از کپسول خارج شده و به این ترتیب تکثیر صورت بگیرد.
کپسول بذری لیتوپس نیز به این صورت است.
کپسول بذری تیتانوپسیس و لیتوپس، هر دو زمانی که باز شوند ظاهری شبیه به گل آفتابگردان دارند به طوری که پس از باز شدن کپسول، تقسیم بندی مرتب و بذرهایی داخل هر یک از قسمت‌ها به طور مرتب قرار گرفته‌اند، به راحتی قابل مشاهده هستند.
ویدیوی زیر نحوه‌ی باز شدن کپسول بذر تیتانوپسیس پس از آبیاری گیاه را نشان می‌دهد. در این ویدئو می‌بینید که کپسول‌های بذر چگونه در مقابل آب واکنش نشان می‌دهند.

منبع: سایت تک کاکتوس

شگفتی‌های بذر تیتانوپسیس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =