وجود مورچه در گلدان کاکتوس

وجود مورچه در گلدان کاکتوس

وجود مورچه در گلدان کاکتوس

مورچه ­ها موجوداتی هستند که همواره در پیرامون ما دیده می­شوند. بسیاری از مواقع این مورچه­ ها به عنوان آفت شناخته نمی­شوند اما زمانی که به گیاه یا کاکتوس ما آسیب برسانند میتوان به عنوان یک آفت به آن نگاه کرد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که مورچه­ ها خود به تنهایی به گیاه آسیب نمیرسانند مثلا در بعضی از کاکتوس­ ها از بافت­ های مختلف کاکتوس شهدی ترشح میشود که منبع غذایی خوبی برای مورچه محسوب میشود از این رو مورچه­ ها را میتوان بر روی خارها و آرئول­ ها و یا تنه کاکتوس دید که از آن شیره تغذیه می­کنند و در این بین هیچ ضرری به کاکتوس نمیرسد. 

وجود مورچه در گلدان کاکتوس
ولی مواردی هستند که به کمک آن، مورچه­ ها باعث شیوع آفت در گل و گیاهان میشوند. شاید بیان این نکته مقداری قابل تعجب باشد که یکی از عوامل انتشار شته ها و شپشک آردآلود در انواع  درختان و گیاهان زینتی مورچه می باشد و مورچه­ ها با شپشک ­ها و شته­ ها رابطه­ ای همزیستی دارند.
به طوری که مورچه ­ها با حمل شته بر روی گیاهان آنها را پخش میکنند و سپس شیره­ ی جمع شده از گیاهان توسط شته­ ها را به عنوان ماده غذایی برای خود ذخیره میکنند در واقع میتوان گفت که شته برای مورچه همانند یک گاو شیرده عمل میکند. شته خود آفت مکنده است و از شیره گیاهان مخصوصا گیاهان برگ­دار و ساکولنت­ ها تغذیه میکنند و باعث ضعیف شدن گیاه می­شود.

همچنین مورچه­ ها با حفاظت از شپشک در برابر دشمنان طبیعی از جمله کفشدوزک، باعث افزایش جمعیت شپشک ­ها می­شوند. شپشک­ ها یکی از بدترین آفات برای درختان و یا گیاهان زینتی از جمله کاکتوس ­ها هستند و مبارزه با آنها سخت است و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

زمانی که در اطراف گیاهان خود مورچه مشاهده کردیم باید انتظار دیدن آفت­هایی همچون شپشک و شته را نیز داشته باشیم.

تغذیه از بذر گیاهان یکی از مواردی است که مورچه را برای گیاهان و کاکتوس­ ها آفت به شمار می آورد.
مورچه­ ها از بذر و دانه گیاهان برای تغذیه خود استفاده میکنند یکی از این بذرها میتواند بذر کاکتوس باشد اگر شما حواستان نباشد پس از تشکیل بذر کاکتوس، مورچه­ ها سراغ کپسول­ های بذری رفته و آنها را چنان خالی میکنند که به نظر میرسد کپسول بذر خالی است و بذری در آن وجود نداشته.
مورچه­ ها بذرها را به داخل لانه خود میبرند و برای آذوقه زمستان از آن استفاده میکنند.

پس زمانی که مورچه اطراف گیاه باشد سایر آفات نیز وجود دارند و برای کنترل آفات باید مورچه­ ها را از بین برد و یا دور کرد. برای مبارزه با مورچه­ ها از سموم حشره ­کش میتوان استفاده کرد و  باید این نکته را در نظر گرفت که استفاده از سموم برای از بین بردن مورچه ها اثر زیانباری بر روی حشرات مفید نداشته باشد.
یکی از راه­های دیگر مبارزه با آفاتی مثل شته و شپشک است، چون در صورتی که آفت وجود نداشته باشد مورچه نیز نمیتواند به حفاظت و نقل و انتقال و تکثیر آنها کمک کند.
به غیر از سموم حشره کش تماسی می­توان از سم گچی استفاده کرد که تاثیر بسیار مناسبی برای از بین بردن مورچه­ ها دارد البته زمانی میتوان از این نوع سم استفاده کرد که محیط مورد نظر خشک باشد و در معرض آبیاری نباشد چون با آبیاری گچ پاک می­شود و تاثیری نخواهد داشت.
نوشته شده توسط  گروه آموزشی تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پنج =