کاکتوس پایه آبی

کاکتوس پایه آبی

کاکتوس پایه آبی یا میر تلو با نام علمی Myrtillocactus geometrizans که به نام های دیگری همچون  پایه مرمری و شمع آبی نیز شناخته می شود.

زیستگاه اصلی  کاکتوس پایه آبی شمال مکزیک میباشد و ارتفاع آن در طبیعت به ۴/۵  تا ۵ متر میرسد.
کاکتوس میرتلو در ابتدا دارای پنج لبه است که با بالا رفتن سن و رشد بیشتر تعداد لبه ها بیشتر میشود و تا هشت لبه میرسد که آرئول ها بر روی لبه ها قرار دارند و هر آرئول دارای سه تا پنج خار و یک خار مرکزی که بزرگتر است میباشد.
فصل گلدهی میرتلو در اواسط فصل بهار میباشد و معمولا زمانی که ارتفاع آن به شصت سانتی متر برسد و شرایط نگهداری مناسب باشد شروع به گلدهی میکنند.

کاکتوس پایه آبی
کاکتوس پایه آبی نیمه مقاوم هستند، ولی با این حال دمای زیر -۴ درجه سانتیگراد را تحمل نمیکند و در صورتی که در این دما نگهداری شود باعث از بین رفتن گیاه میشود.
آبیاری:
نحوه آبیاری در تابستان و فصل رشد به طور منظم باید صورت گیرد و در فاصله بین دو آبیاری حتما باید خاک کامل خشک شود.

خاک:
خاک مناسب برای میرتلو خاک با زهکشی بالا میباشد تا هنگام آبیاری آب به طور کامل از زیر گلدان خارج شود چون باقی ماندن آب داخل گلدان پس از مدتی باعث پوسیدگی ریشه میشود.

نور:
کاکتوس پایه آبی در فصل رشد روزی حداقل ۳ تا ۴ ساعت به آفتاب غیر مستقیم  و فیلتر شده نیاز دارد چون نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی کاکتوس میشود.

کوددهی:
در فصل رشد میتوان کاکتوس را با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا بسته به اندازه کاکتوس،  تقریبا دو هفته یکبار تغذیه کرد.

تکثیر:
تکثیر از طریق کاشت بذر و از طریق گرفتن قلمه امکان پذیر است  و قلمه گیری باید در تابستان صورت گیرد، پس از قلمه گیری، باید تا زمانی که محل برش قلمه خشک میشود و یا به اصطلاح پینه ببندد، باید در مکانی خنک و سایه نگهداری شود سپس در خاک مناسب کاشته شود و پس از کاشت در مکانی نیم سایه نگهداری شود و  تقریبا ده روز الی چهارده روز پس از کاشت میتوان به مقدار کمی آبیاری کرد. بعد از آن می توان کم کم به مکانی با نور مناسب و فیلتر شده نور خورشید منتقل کرد.
این کاکتوس اکثرا برای پایه پیوند مورد استفاده قرار میگیرد و برای آریو کارپوس و توربینی کارپوس بهترین پایه به شمار می آید.
کاشت بذر نیز با فراهم کردن شرایط مناسب کشت بسیار راحت است. برای آموزش کاشت بذر اینجا کلیک کنید.

منبع: تک کاکتوس

کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

4 دیدگاه برای “کاکتوس پایه آبی

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام حدودا ده روز دیگه هم بذر جدید اضافه میشه و هم تعدادی از بذرهای ناموجود شارژ میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =