معرفی ساکولنت آلوئه آکولاتا

بذر آلوئه آکولاتا

آلوئه آکولاتا با نام علمی Aloe Aculeata – v crousiana جزو آلوئه های خاص و کلکسیونی میباشد که دارای برگهای گوشتی و بلندی است که رنگ آنها در طبیعت معمولا سبز کم رنگ متمایل به فیروزه است و دارای دندانه های ریزی در حاشیه و یا بر روی برگها هستند که به نوعی میتوان گفت خار های ریز بر روی سطح برگ ها هستند.
گلهای آلوئه آکولاتا به رنگهای قرمز و نارنجی و زرد دیده میشود و به صورت گل آذین گاهی تا یک متر رشد کرده و به سه الی چهار شاخه تقسیم شده و بر روی هر شاخه توده ای از گلها قرار گرفته اند.

خاک مناسب برای کشت گیاه آلوئه آکولاتا باید دارای تخلخل و زهکشی بالایی باشد تا موقع آبیاری، آب اضافی به راحتی از زیر گلدان خارج شود.
گلدان مورد استفاده نیز باید دارای زهکشی خوبی باشد (منظور از زهکشی گلدان، سوراخ های کف گلدان است.)
شرایط نگهداری گیاه آلوئه آکولاتا نسبتا راحت و آسان است فقط باید این نکته را در نظر گرفت گرفت گیاه حتما باید در شرایطی نگهداری شود که تهویه هوایی خوبی داشته باشد به ای ن معنی که هوا در جریان باشد در غیر این صورت باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه میشود. همچنین آبیاری نیز باید به دقت انجام شود و از آبیاری زیاد باید جلوگیری کرد در فصل رشد گیاه، در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملا خشک شود.
در فصل خواب (فصل زمستان) گیاه باید خشک نگه داشته شود و دمای مناسب برای خواب گیاه تا ده درجه سانتی گراد می باشد و حداقل دمایی که میتوان گیاه را نگهداری کرد پنج درجه سانتی گراد است.

کود دهی گیاه را در فصل رشد با کود های NPK ازت پایین و پتاس بالا رقیق شده یعنی نصف میزان دز استاندارد میتوان انجام داد، کود دهی ضروری نمی باشد چون این نوع ساکولنت در خاک های ضعیف رشد میکنند و برای رشد نیازی به مواد غذایی غنی ندارند و این کود دهی نیز میتواند برای مقاوم شدن در برابر بیماری ها صورت گیرد.
در فصل رشد بهتر است در زیر نور آفتاب فیلتر شده نگهداری شود در صورتی که آفتاب شدید باشد باعث تغییر رنگ برگها شود و برگ ها به رنگ قرمز یا نارنجی درآیند، از طرفی کمبود نور خورشید باعث ضعیف شدن و کم رنگ شدن برگ ها و رشد نا متعارف برگ ها می شود.
با بزرگتر شدن آلوئه و رشد برگهای جدید، کم کم برگهای زیری و اولیه خشک میشوند که با هرس کردن به موقع و در زمان خشک شدن کامل برگ ها میتوان ظاهر زیبای گیاه را حفظ کرد.
تکثیر از طریق کاشت بذر به راحتی صورت میگرد به شرطی که شرایط مناسب را برای آن فراهم نمود و معمولا بهترین زمان برای کاشت بذر آلوئه آکولاتا فصل بهار و تابستان، زمانی که درجه حرارت گرم باشد مناسب است در صورتی که در فصل پاییز و زمستان نیز بتوان این شرایط را فراهم کرد میتوان اقدام به کاشت بذر آلوئه آکولاتا نمود.
یکی از ترکیب خاک ها برای کاشت بذر آلوئه آکولاتا ترکیب ماسه دانه ریز (بدون خاک و ماسه بادی) با پیت ماس به طور مساوی است، ابتدا باید خاک قارچ کشی شده باشد و بذر ها بر روی سطح بستر و به فاصله ۱٫۵ سانتی متر از یکدیگر  قرار داده شود و روی بذر ها را با اسپری آبپاشی کرده و در ظرف را بسته و ظرف را وکیوم کرد تا رطوبت به طور کامل حفظ شود و در مکانی با دمایی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد قرار داده تا بذرها جوانه بزنند. در طول دوره جوانه زنی در صورتی که مشاهده شد رطوبت سطح بستر کم شد حتما با اسپری آبپاشی انجام شود.
به دلیل حساس بودن این بذر در صورتی که هر کدام از شرایط مورد نظر به درستی فراهم نشود بذرها در مرحله آغازین جوانه زدن (به اصطلاح نک زدن بذر) دچار شوک شده و از بین میروند و دیگر جوانه نمیزنند.

آلوئه آکولاتا

آلوئه آکولاتا
در مراحل اولیه خارهای برگ آلوئه ظاهر نمیشوند و به مرور با بزرگتر شدن گیاه خارها نیز بر روی سطح برگ به وجود می آید.

منبع تک کاکتوس

2 دیدگاه برای “معرفی ساکولنت آلوئه آکولاتا

  1. حسن ندیمی گفته:

    سلام و عرض ادب ،آیا میتوانید راهنمایی کنید بذر این گل را از کجا میتوانم تهیه کنم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =