معرفی اچوریا پورپوسوروم و آموزش نگهداری از آن

بذر اچوریا پورپوسوروم

اچوریا پورپوسوروم با نام علمی  Echeveria purpusorum  یک گونه از اچوریاهای بسیار زیبا و جذاب با رشدی بسیار آرام است.
ساقه آن بسیار کوتاه و در واقع میتوان گفت بدون ساقه است و برگهای آن کوتاه و گوشتی و تقریبا حالتی مثلث شکل دارند و به رنگ سبز تیره با خال های نا منظم قهوه ای و یا قرمز هستند.
گل های آن به صورت گل آذین بوده و در شروع دوره ی گلدهی که در فصل بهار می باشد از لابه لای برگ ها کم کم ظاهر میشود تا ساقه ان تقریبا بیست تا سی سانتی متر میرسد و در نوک ساقه به چند ساقه ی کوچکتر تقسیم میشود که هر ساقه ی کوچکتر دارای چندین گل  به رنگ زرد و نارنجی می باشند.

اچوریا پورپوسوروم

 

اچوریا پورپوسوروم

فصل رشد اچوریا پورپوسوروم فصل تابستان است و خاک مورد استفاده  برای آن باید متخلخل باشد و قدرت تخلیه سریع آب را داشته باشد.
در صورتی که در گلدان نگهداری شود و مشاهده شد که ریشه گیاه گلدان را پر کرده بهتر است قبل از شروع فصل رشد گیاه که فصل بهار است، تعویض گلدان انجام شود. این لزوما به این معنی نیست که آنها به گلدان بزرگ نیاز دارند بلکه نیاز به خاک جدید و هرس ریشه دارند. پس از تعویض گلدان به مدت یک هفته الی ده روز آبیاری صورت نگیرد.

کود دهی با کود های ازت پایین و پتاس بالا در فصل رشد انجام شود.

اچوریا پورپوسوروم را در سایه نیز میتوان نگهداری کرد ولی برای شاداب شدن و رشد بهتر و بیشتر زیر نور فیلتر شده آفتاب نگهداری  شود و هنگامی که در سایه قرار دارد برای جابجایی به مکان آفتاب گیر باید کم کم این انتقال صورت بگیرد در غیر این صورت اگر یکدفعه و یکباره صورت بگیرد اچوریا پورپوسوروم دچار سوختگی میشود.
آبیاری در فصل رشد باید به طور منظم صورت گیرد و به این نکته دقت کرد که در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملا خشک شود و در فصل خواب آبیاری به حداقل برسد.
رطوبت بیش از حد برای اچوریا پورپوسوروم باعث بروز آفت و پوسیدگی آن میشود..

تکثیر از طریق کاشت بذر با فراهم کردن شرایط مناسب کشت در هر فصلی از سال امکان پذیر است.
برای کاشت بذر اچوریا پورپوسوروم لازم است تا شرایط مناسب از جمله ترکیب خاک مناسب و قارچ کشی نمودن خاک و ایجاد رطوبت محیط و رطوبت مناسب خاک فراهم شود، سپس همانند سایر بذرها در سطح بستر کاشت قرار داده میشود با اسپری آبپاشی کرده و در دمای  بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد قرار داده شود.
دقت شود که بذر های اچوریا پورپوسوروم همانند اکثر اچوریاها بسیار ریز میباشند و هنگام اسپری کردن آب بر روی آنها باید دقت کافی داشت تا باعث جابجایی و پرت شدن بذر ها با فشار آب به اطراف نشود.

منبع تک کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =