تیمار کردن بذر

تیمار کردن بذر

تیمار کردن بذر

ممکن است شنیده باشید که تیمار کردن یا زخمی کردن دانه های گیاه قبل از اقدام به جوانه زدن آنها ایده خوبی است.

در واقع، برخی از دانه ها برای جوانه زدن نیاز به تیمار کردن دارند. این تیمار کردن میتواند از طریق سوراخ کردن و یا سنباده زدن بذر و یا محلول های بذرمال باشد.  این در حالی است که بسیاری از بذرهای دیگر مطلقاً به آن نیاز ندارند.

تیمار کردن، بذرها را تشویق می کند تا درصد بیشتری از آنها جوانه بزنند. این مهم است که بدانید کدام نوع بذرها  نیاز به تیمار دارند.

برای بعضی از بذرها از محرک های رشد همچون اچ بی ۱۰۱ ( HB-101) نیز استفاده می شود.

HB_101

برای خرید HB _101 اینجا کلیک کنید.

چرا برای جوانه زنی بعضی از دانه ها باید از روش تیمار کردن استفاده کرد ؟

تیمار بذرها قبل از کاشت به بذرها کمک می کند تا آب را جذب کنند. این کار به جنین گیاه در داخل سیگنال می دهد تا فرآیند جوانه زنی را آغاز کند. کندن دانه های گیاه و سپس خیساندن آنها در آب باعث شروع جوانه زنی می شود و باعث می شود بذر ها و جوانه های شما سریعتر رشد کند.

این تکنیک به نام scarification نیز شناخته می شود.

 

کدام دانه ها را باید تیمار کرد؟

دانه هایی که دارای پوشش بذر غیر قابل نفوذ (ضد آب) هستند می توانند بیشترین سود را از سوراخ شدن و یا سنباده کشیدن و بذر مال کردن، ببرند.

دانه‌های بزرگ یا سفت مانند دانه‌های تفروکاکتوس، اچینوکاکتوس ها، اریوسس و… که دارای پوشش بذری غیر قابل نفوذ هستند، معمولاً برای جوانه‌زنی بهینه نیاز به خراشیده شدن دارند. در نتیجه پس از خراشیدگی بهتر جوانه می زنند.

بذرهایی که سرعت جوانه زنی پایینی دارند یا کمیاب هستند نیز باید با دقت بریده شوند تا احتمال جوانه زدن آنها افزایش یابد.

تکنیک های خراشیدن بذر

می توانید دانه ها را با لبه ناخن گیر، سوهان  یا چاقو بچینید یا می توانید با کمی کاغذ سنباده روی پوسته بذرها را سنباده بزنید. تا جایی که ممکن است یک برش کم عمق روی دانه ایجاد کنید، فقط به اندازه ای عمیق که اجازه دهید آب به پوسته دانه نفوذ کند. مراقب باشید که از آسیب رساندن به جنین گیاه در داخل دانه جلوگیری کنید. (شما می خواهید فقط از لایه بذر برش دهید در حالی که جنین گیاه و سایر ساختارهای داخل بذر آسیبی نبیند.)

تیمار کردن بذر
خراشیدن بذر برای جوانه زنی سریعتر

پس از تیمار کردن، بهتر است دانه ها را چند ساعت یا یک شب خیس کنید. سپس، آنها را فوراً بکارید. بذرهای زخمی شده نباید ذخیره شوند زیرا می توانند به سرعت توانایی جوانه زنی را از دست بدهند.

 

گردآوری توسط شیلان جمال زاده
کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

2 دیدگاه برای “تیمار کردن بذر

  1. محمدتقی واقف گفته:

    بذرهای خریداری از شما طی ۴ روز جوانه زد وطی ۸ روز تقریبا نصف آن جوانه زد میخواستم عکسی از دو هفتگی بستر بفرستم ولی مسیری پیدانکردم. تعدادی بذر از همکاران خریدم که جوانه ها کمتر از یک سوم بذر شما بود . خواستم اعلام رضایت کنم

    • تک کاکتوس گفته:

      درود بر شما
      خیلی خوشحال هستیم که رضایت بخش بوده.
      ممنون که اطلاع دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =