چه حیواناتی کاکتوس می خورند؟

حیوانات

چه حیواناتی کاکتوس می خورند؟

در این مقاله قصد داریم حیواناتی که از کاکتوس ها تغذیه می کنند را معرفی کنیم. چرا که بسیاری از حیوانات از گیاهان کاکتوس تغذیه می کنند.

کاکتوس می تواند یک گیاه فریبنده در فضای باز باشند.

علیرغم ظاهرخاردار کاکتوس، به طرز شگفت انگیزی جالب است که علاوه بر انسان ها، برخی از حیوانات با وجود خارهای موجود بر روی کاکتوس موفق به خوردن آن می شوند. از آنجایی که این گیاه دارای هر دو قسمت میوه و سبزیجات است، حیوانات از خوردن قسمت های مختلف آن لذت می برند.

خوردن کاکتوس توسط حیوانات طبیعی است. برای آنها، درست مثل هر غذای دیگری لذتبخش است.

حیوانات مختلفی وجود دارند که کاکتوس می خورند. آنها شامل گاو، فیل، موش ها، شترها، پرندگان، ایگواناها، لاک پشت ها، سوسک ها و انواع خرگوش ها هستند، اما فقط محدود به اینها نیستند. چنین حیواناتی مکانیسم های خاصی را ایجاد کرده اند تا اطمینان حاصل کنند که از خارها یا سموم ناشی از سموم کاکتوس ها آسیب نمی بینند.

بیشتر آنها استراتژی های رفتاری، ویژگی های تشریحی و استراتژی های فیزیوبیولوژیکی را توسعه داده اند تا در هنگام مصرف آن از اثرات مضر کاکتوس ها صدمه نبینند.

همانطور که در ابتدا بیان کردیم حیوانات زیادی علاقه به خوردن کاکتوس دارند. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این حیوانات آورده شده.

 

شتر Camels

شترها از کاکتوس های اپونتیا  (دارای خارها و خارهای بسیار تیز) لذت می برند. آنها عاشق پدها و خارهای این نوع کاکتوس هستند. از آنجایی که آنها نشخوارکنندگان هستند، تقریباً می توانند هر گیاه فیبری سخت را هضم کنند.

هنگام غذا خوردن، سعی می کنند از خارها دوری کنند تا مزه های داخلی آن را به دست آورند. لبهای بالایی آنها حساس و غیر قابل انعطاف است (به دو قسمت تقسیم می شود). شترها لب های بالایی خود را دستکاری می کنند و از آنها به عنوان حس لامسه استفاده می کنند.

شترها کاکتوس را با گرفتن آن با لب و جویدن به صورت چرخشی از طریق زبان سخت و کام سخت خود می خورند. آنها کاکتوس را در داخل دهان خود می چرخانند تا به صورت عمودی در گلوی آنها به سمت شکم چند حفره ای آنها بلغزد.

لب های ضخیم و چرمی آن ها از احساس درد کاکتوس جلوگیری می کند. علاوه بر این، آنها تکه هایی از پوست در داخل دهان خود دارند تا به آنها کمک کند تا درد ناشی از درد خار کاکتوس را کاهش دهند.

گاهی خوردن این نوع گیاهان به شتر آسیب می رساند. با این حال، آنها ناراحتی را برای لذت بردن از قسمت های سبز گیاه تحمل می کنند.

حیوانات شتر

حیوانات شتر کاکتوس

 

 

موش جنگلی Packrats

پاکرات ها شبیه موش های صحرایی هستند اما گوش های بزرگ، دم های بلند و چشم های سیاه درشت دارند. به همان اندازه که از گوشت کاکتوس ها لذت می برند، همیشه در خوردن غذا محتاطانه عمل می کنند و هنگام خوردن کاکتوس از خوردن خارها اجتناب می کنند.

موش جنگلی

 

 

خرگوش صحرایی Jackrabbit

جک خرگوش ها گوش های بزرگی دارند و کاکتوس ها را در نزدیکی پایه می خورند زیرا این قسمت را آبدار می داند. آنها به طور انتخابی غذا می خورند و مکان هایی را هدف قرار می دهند که خارهای کمتر یا بدون خار دارند. ساختار سختی برای تحمل خارها ندارند، بنابراین عمدتاً ساقه ها را مصرف می کنند و از خارها اجتناب می کنند. خرگوش ها علاوه بر تنه کاکتوس، میوه های آن را نیز می خورند، سپس دانه ها را از طریق مدفوع خود پخش می کنند.

 

گراز Javelinas یا Peccary

Javelinas یا Peccary حیواناتی شبیه خوک هستند که میوه ها و ساقه ها از جمله خارهای کاکتوس را می خورند. با این حال، آنها ابتدا کاکتوس‌هایی با خارهای کمتر انتخاب می‌کنند و زمانی که کاکتوس‌ها کمتر می‌شوند، به سمت کاکتوس‌هایی با خارهای بیشتر روی می آورند. آنها سم و عاج تیز دارند که از آن برای خرد کردن ساقه کاکتوس و کندن ریشه کاکتوس برای تغذیه خود استفاده می کنند. پکاری همچنین از ساقه آبدار و میوه های آبدار کاکتوس ها آبرسانی می کند. آنها از جمله حیوانات صحرا هستند که از خوردن کاکتوس خاردار بدشان نمی آید.

حیوانات گراز

 

لاک پشت های صحرایی Desert Tortoises

لاک‌پشت‌های صحرایی آرواره‌هایی دارند که می‌توانند روی ساقه‌های فیبری روی پایه کاکتوس نیش بزنند. آنها از خارها دوری می کنند و فقط قسمتی را انتخاب می کنند که می توانند با خیال راحت گاز بگیرند بدون اینکه آسیب ببینند.

لاک پشت ها پد کاکتوس Opuntia را ترجیح می دهند زیرا خارهای پراکنده ای دارد که می توانند به راحتی گوشت آن را بگیرند. آنها میوه های کاکتوس ها را دوست دارند، اما فقط آنهایی که روی زمین می افتند.

حیوانات لاکپشت

 حیوانات آهو و بز وحشی Deers and Wild Goats

از جمله حیواناتی که کاکتوس ها را مصرف می کنند، آهوها و بزهای وحشی در بیابان هستند. شاخ های تیز آنها هنگام شکار برای غذا برای آنها مفید است.آنها نمی توانند در برابر خوشه های تیز کاکتوس مقاومت کنند، بنابراین ابتدا با شاخ خود ساقه کاکتوس را می شکنند تا وارد قسمت گوشتی شوند. میوه های آبدار و شیرین کاکتوس ها غذاهای خوشمزه ای برای آنها هستند.

حیوانات بز

سنجاب زمینی Ground squirrel

سنجاب های زمینی بخشی از خانواده جوندگان هستند. آنها در زمین زندگی می کنند و نه روی درختان. این سنجاب‌ها در طول روز فعال‌تر هستند و رنگ‌های آن‌ها از مایل به قهوه‌ای، خاکستری، قرمز، قهوه‌ای کم‌رنگ تا زیتونی یا قهوه‌ای تیره متغیر است. آنها از خوردن دانه ها و میوه های کاکتوس لذت می برند و از نواحی خاردار دوری می کنند.

 

 سگ دشتی Prairie dogs

این جوندگان نقب زن گیاهخوار هستند. آنها در ۵ گونه وجود دارند: سگ دم سفید، دم سیاه، یوتا، گانیسون و سگ دشتی مکزیکی. وقتی غذای دیگری پیدا نمی کنند به کاکتوس روی می آورند. آنها معمولاً از پایه کاکتوس، گل ها و میوه ها تغذیه می کنند.

سگ دشتی

سگ دشتی

 

پرندگان و خفاش ها Birds and Bats

در ازای کمک به تکثیر کاکتوس از طریق پراکندگی بذر و گرده افشانی گل ، پرندگان و خفاش ها از ساقه های گوشتی و میوه های نرم کاکتوس تغذیه می کنند.پرندگانی مانند دارکوب و فلیکر سرخورده، میوه و گوشت کاکتوس ساگوارو را با چیدن گیلاس با منقار نوک تیز خود می خورند تا از خارهای خاردار جلوگیری کنند. سوراخی که در ساقه ایجاد کردند، سپس به محل لانه سازی فرزندانشان تبدیل می شود.

از سوی دیگر، خفاش ها هیچ دفاعی در برابر خارها ندارند، بنابراین از میوه های رسیده کاکتوس تغذیه می کنند. همچنین منبع هیدراتاسیون آنها در طول خشکسالی است.

پرندگان

دارکوب هیلا Gila Woodpecker

به همان اندازه که حشرات را می خورند، خوردن میوه های کاکتوس را نیز دوست دارند. دارکوب های گیلا از خوردن خار اجتناب می کنند. آنها هنگام ساختن لانه یا تهیه غذا از منقار نوک تیز خود برای ایجاد حفره در کاکتوس ساگوارو استفاده می کنند. کاکتوس ساگوارو برای آنها فضای امنی فراهم می کند. محیطی مناسب برای بزرگ کردن فرزندانشان است.

 

خرگوش دم پنبه شرقی Eastern Cotton Tail

دم پنبه ای شرقی خرگوش های دم پنبه ای دنیای جدید هستند. آنها بیشتر شبیه خرگوشه ها هستند. آنها عاشق خوردن پایه کاکتوس و میوه ها هستند. آنها از طریق مدفوع خود به پراکندگی دانه ها کمک می کنند.

خرگوش دم پنبه

ایگوآنای زمینی گالاپاگوس Galapagos Land Iguana

ایگوانای زمینی گالاپاگوس مانند شتر، برای خوردن تمام قسمت های کاکتوس بدون دردسر سازگار است. آنها به خوردن پدها و میوه های Opuntia علاقه دارند. این حیوان می تواند کل کاکتوس را بخورد. ایگواناها با استفاده از پاهای جلویی خود از شر خارهای بلند خلاص می شوند، اما گاهی اوقات می توانند خارهای کوتاه را بدون اینکه دچار عوارض جانبی شوند بخورند. کاکتوس می تواند به راحتی از طریق دستگاه گوارش خود سر بخورد. با خوردن خارهای کاکتوس به دلیل داشتن سیستم گوارشی منحصر به فردی که دارند، دچار عوارض جانبی نمی شود.

حیوانات ایگوانا

حیوانات ایگوانای

 

آیا همه کاکتوس ها برای حیوانات ایمن و خوراکی هستند؟

اگرچه انواع مختلفی از کاکتوس وجود دارد که شیر ه ی سمی تولید می کند، اکثر کاکتوس ها به طور کلی خوشمزه و مغذی هستند. تقریبا تمام میوه های کاکتوس های مختلف قابل خوردن است. آنها فقط در طعم متفاوت هستند. برخی شیرین و برخی دیگر تلخ هستند. سایر قطعات آن نیز قابل مصرف است. موارد زیر برخی از کاکتوس های رایج مصرفی هستند.

 

کاکتوس اپونتیا (گلابی خاردار)  (Prickly pear) Opuntia

میوه این کاکتوس روی پدها یا همان بالشتک های مسطح خاردار می روید که خوراکی هم هستند. میوه های آنها بسته به میزان رسیدگی می تواند سبز، صورتی یا قرمز باشد. گلابی خاردار سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها و اسیدهای چرب است.

 

کاکتوس ساگوارو Saguaro 

ساگوارو یکی از بزرگترین کاکتوس ها است و می تواند تا ۲۰ متر ارتفاع داشته باشد. میوه های آن از گل ها رشد می کند و از سبز به نارنجی و سپس قرمز می رسد. حاوی ویتامین B12، ویتامین C و فیبر محلول است.

 

کاکتوس سرئوس پرویانوس Cereus Peruvian

همچنین به عنوان کاکتوس سیب یا ملکه شب نیز شناخته می شود. این کاکتوس  سبز مایل به آبی است و به صورت  ستونی رشد می کند. میوه آن گوشتی است که منبع خوبی از ویتامین A است.

 

کاکتوس بشکه ای Ferocactus 

ریشه، میوه و گل این گیاه کاکتوس خوراکی است. گوشت کاکتوس بشکه ای را شیرین می کنند و به عنوان خوراکی می خورند. شبیه یک بشکه خاردار هستند. میوه های آنها طعم ترش مانند لیمو دارند، در حالی که جوانه های گل طعم ترش دارند.

کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

منابع:

“Camel Anatomy; more than just a hump,” St. John Fisher College
“Digestive Anatomy in Ruminants,” Colorado State University
“Directional Selection,” Brooklyn University
“Nutritional Importance of Cactus,” Academia Edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =