انواع نور مناسب برای کاکتوس

نور بدون فیلتر

همانطور که می دانید نور برای رشد و شکوفایی گیاهانی همچون کاکتوس حیاتی است .

میزان تابش خورشید (شدت نور در هر مدت تابش) در یک محیط خاص وجود دارد که نشان دهنده میزان سلامتی برای موجودات زنده است.

جدا از نحوه ی نگهداری و فراهم کردن خاک و آبیاری مناسب، یکی از مهمترین عوامل زیست محیطی در نظر گرفتن میزان قرار گرفتن گیاه در معرض نور خورشید است.

تجربه شخصی اینجانب در منطقه زندگی خود (آذربایجان غربی)، نشان می دهد که پس از گذر از فصل خواب زمستانی و مساعد شدن هوا با شروع فصل بهار، با در نظر گرفتن منطقه ی زندگی  و نبود خطر سرمای دیر رس بهاره، در صورتی که کاکتوس به فضای باز منتقل شود حتی بدون هیچ نوع فیلتری، کاکتوس می‌تواند بدون سوختگی به زندگی خود ادامه دهد.

شدت تابش خورشید با توجه به موقعیت جغرافیایی و دوره سال متفاوت است. بعدازظهر آفتاب کامل در آذربایجان غربی-مهاباد با بعدازظهر آفتاب کامل در اهواز یا آبادان برابر نیست. در این حالت، فاصله ای که دو مکان را از هم جدا می کند، تأثیر قابل توجهی بر شدت نور دارد. گیاهانی که ممکن است در اهواز یا آبادان آفتاب کامل را تحمل نکنند، می توانند در مهاباد بدون هیچ گونه محافظتی به راحتی رشد کنند.

کاکتوس هایی همچون مامیلاریا تولکا، پارودیالنینقاسی، اولکنیا،اورئوسرئوس، کلیستو استراوسی، کاکتوس صخره‌ای، سلندروپونتیا، حتی نخل ماداگاسکار و چند نوع آگاو در فصل بهار ۱۴۰۰ به فضای باز بدون فیلتر منتقل شدند.  و تا امروز ششم شهریور ۱۴۰۰ همچنان در این شرایط نگهداری می‌شوند.

 

نور

نخل در نور بدون فیلتر

 

آگاو در نور بدون فیلتر

 

آگاو

 

تقسیمات نور در اکولوژی و فرهنگ اصطلاحات گیاهشناسی:

کاکتوس‌هایی که دارای خار هستند برای رشد خوب به نور بیشتری احتیاج دارند. ولی باید از آنها در برابر میزان تابش شدید خورشید محافظت کنید.  کاکتوس‌های بدون خار در نور روشن تا فیلتر شده با محافظت در برابر آفتاب بسیار گرم خوب عمل می کنند.

همه ی کاکتوس ها و ساکولنت ها به نور یکسانی نیاز ندارند و نیاز نوری هر کدام متفاوت است. در واقع نور به چند نوع تقسیم می شود.

وقتی به انواع نور اشاره می کنیم ، عموماً به “آفتاب کامل = روشن” ، “فیلتر شده = سایه روشن” و “سایه دار = سایه کامل” اشاره می کنیم. در اینجا معنای این تعاریف آمده است:

” آفتاب کامل ” یا “روشن” این به معنای نور شدید یا آفتاب کامل در فضای باز است.

آفتاب کامل به طور کلی به این معنی است که بعضی از گیاهان باید حداقل شش ساعت یا بیشتر نور مستقیم خورشید  در روز را دریافت کنند. شدیدترین نور خورشید بیشتر در بعد از ظهر رخ می دهد، و تأثیر زیادی در میزان دریافت گیاهان دارد. شش ساعت آفتاب مستقیم در صبح بسیار متفاوت از همان شش ساعت بعد از ظهر است. آفتاب صبحگاهی، آنقدر قوی نیست که چیزی بیش از آفتاب جزئی (یا سایه جزئی) در نظر گرفته شود.

فیلتر شدهاین به معنی است که نور خورشید توسط یک مانع یا فیلتر کننده نور یا پرده شیشه ای، ورق پلی کربنات، توری ها و یا حتی شاخ و برگ درختان پخش می شود.

و اما اصطلاح سایه روشن  و یا سایه جزئی :

” سایه روشن ” محیطی که حدودا بین ۴-۶ ساعت آفتاب مستقیم دریافت می کند. مانند مکانی بسیار روشن با پوشش بالا و پراکنده از درختان.

” سایه جزئی ” (همچنین “سایه نور” و یا “نیمه سایه”) محیطی که دریافت نور ۲-۴ ساعت است(خورشید صبح و سایه بعد از ظهر) و یا سایه فیلتر شده از طریق سایه درختان در تابستان است.

 

سایه کامل

” سایه کامل ” یا سایه دار این بدان معناست که نور مستقیم خورشید یا نوع دیگر وجود ندارد. این حالت نوری برای کاکتوس مناسب نیست. (همه گیاهانی که سایه را تحمل می کنند به رطوبت بالا نیاز دارند.)

پس سایه کامل محیطی است که مستقیماً در معرض آفتاب قرار ندارد. یا آفتاب مستقیم کمی دریافت می کند ، معمولاً کمتر از ۲ ساعت مانند زمین در میان ساختمانها یا رشد درختان همیشه سبز متراکم که اغلب مانع رسیدن هر چیزی به جز نور به زمین میشود.

 

شما هم می توانید تجربیات خود را زیر این مقاله بیان کنید.

نوشته شده توسط شیلان جمال‌زاده

کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =