چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟

گلدهی

گلدهی کاکتوس. چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟ چگونه می توان کاکتوس را شکوفا کرد؟

بسیاری از ما مجبوریم در فصل زمستان کاکتوس‌ها را داخل خانه بیاوریم تا از سرما محافظت شوند. این امر در بسیاری از آب و هوای سرد زمستانی ضروری است، چون کاکتوس در دماهای خیلی پایین نمی‌تواند زنده بماند.از طرفی با این کار، ممکن است شرایطی را ایجاد کنیم که کاکتوس گل ندهد. چون در فصل خواب آبیاری منظم، گرمای زیاد و نور کافی با نگهداری در فضای داخل همچنان برای کاکتوس فراهم شده.

همچنین از دلایل دیگری که یک کاکتوس گل نمی‌دهد مربوط به نوع کاکتوسی هست که نگهداری می‌کنیم. همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم ممکن است کاکتوس در دهه های طولانی از سن خود شروع به گلدهی کند. در بعضی از کاکتوس‌ها پنجاه تا ۱۰۰ سال برای شکوفه دادن کاکتوس زمان لازم است. اگر می‌خواهید کاکتوسی داشته باشید که در سنین کم گلدهی را آغاز کند بهتر است از بین انواع کاکتوس،کاکتوس هایی همچون موارد زیر با واریته های مختلف رو انتخاب کنید:

مامیلاریا
ژیمنوکالیسیوم
پارودیا
نوتوکاکتوس

چگونه می‌توان کاکتوس را شکوفا کرد؟

کاکتوس‌ها در فصل زمستان و در هوای آزاد در مناطقی که زمستانی سخت دارد و دما به یخ زدگی می‌رسد، نمیتوانند زنده بمانند. این در حالی است که کاکتوس برای گلدهی به یک دوره سرما نیاز دارد. پس هنگام نگهداری کاکتوس در داخل خانه در فصل زمستان، سعی کنید آنها را در خنک ترین نقطه قرار دهید. همچنین، به خاطر داشته باشید، باید خشک بمانند و نیازی به آبیاری منظم ندارند. در دوره ی سرما آبیاری در حد بسیار کم و رفع علایم ظاهری ناشی از نیاز به آب در کاکتوس باشد.(چروک شدن و یا خم شدن کاکتوس‍های ستونی)

در این دوره چون کاکتوس در حال استراحت است و رشدی ندارد در صورتی که در موقعیت نوری کامل آفتابی قرار نداده‌اید، مشکلی برای گیاه به وجود نمی آید. اما با گذشت دوره‌ی سرما بهتر است که کاکتوس به مکانی با دریافت نور خورشید منتقل شود. کاکتوس‌ها، مانند سایر گیاهان، باید به تدریج به خورشید عادت کنند تا دچار آفتاب سوختگی نشوند. با یک یا دو ساعت در روز شروع کنید و  کم کم افزایش دهید، تا زمانی که گیاه شما حداقل شش ساعت در روز آفتاب بگیرد. اگر در داخل نور خورشید واقعی در دسترس نباشد، فقط سیستم روشنایی داخلی برای کاکتوس کافی نیست. در این صورت، اگر می توانید گیاه را هنگام گرم شدن هوا به بیرون از خانه منتقل کنید، این کار را انجام دهید. البته کاکتوس زیر نور مستقیم خورشید دچار آفتاب سوختگی می‌شود و بهتر است از فیلتر کننده‌های (توری) نور خورشید استفاه کنید.

در فصل رشد آبیاری به طور منظم از سر گرفته می‌شود. ضمن اینکه در فاصله بین دو آبیاری خاک باید خشک شده باشد. در این بین می‌توان از کودهای مخصوص و مناسب برای کاکتوس نیز جهت تغذیه استفاده کرد.

 

با رعایت کردن این دستورالعمل‌ها، چه فصلی کاکتوس‌ها گل می‌دهند؟

برای برخی اواخر بهار یا تابستان، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا زمستان شکوفا نشوند. به یاد داشته باشید، تا زمانی که گیاه شما بالغ نشده است، انتظار گلدهی و شکوفایی نداشته باشید.

نویسنده شیلان جمال زاده
کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =