آکاداما

آکاداما

خاک آکاداما Akadema چیست؟

آکاداما یک خاک گلدان بسیار محبوب است که منشا آن ژاپن می‌باشد. به شکل گرانول‌های کوچک از فوران آتشفشان استخراج شده اند. آکاداما تا کنون به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس نیست.

از آنجا که این خاک فقط در ژاپن یافت می شود، در مقایسه با سایر خاک‌ها می تواند کمی گران باشد. در ژاپن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا در آنجا ارزان تر است.

ویژگی خاص آکاداما، آن را برای استفاده نه تنها برای بونسای بلکه برای همه گیاهان مانند ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها مناسب می‌کند.

این گیاهان در ترکیب خاک حاوی آکاداما به طرز شگفت انگیزی رشد می‌کنند. به این دلیل که آکاداما بسیار متخلخل است که کیفیت کلی زهکشی خاک را بالا می برد و خیلی زود خشک می‌شود. آکاداما همچنین به حفظ مواد مغذی در خاک کمک می کند.

آکاداما
خاک آکاداما

 

چگونه می توان از خاک آکاداما برای پرورش گیاهان استفاده کرد؟

گیاهانی  که در گلدان کاشته می‌شوند بیشتر در معرض پوسیدگی ریشه هستند. بنابراین استفاده از آکاداما یک راه حل عالی در این زمینه است. شما می توانید گیاهان را فقط در آکاداما پرورش دهید اما اگر می خواهید رشد بهتری داشته باشند، بهتر است خاک‌های دیگر را با آن مخلوط کنید. هیچ دستورالعمل خاصی برای ترکیب خاک وجود ندارد. هدف نهایی تهیه خاکی است که نسبتاً غنی از مواد مغذی باشد و زهکشی مناسبی باشد.

استفاده از آکاداما برای پرورش گیاهانی همچون کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها و بونسای هیچ ضرری ندارد. یکی از بهترین خاک‌های گلدان است که می توانید برای پرورش گیاهان استفاده کنید.

 

از مزایای آکاداما برای کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 

در تعیین برنامه آبیاری شما کمک می کند

آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها موضوعی بسیار حساس است زیرا کاکتوس‌ها  و ساکولنت ها به دلیل آبیاری بیش از حد، مستعد پوسیدگی ریشه هستند. برخلاف بسیاری از گیاهان، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها گزروفیت (خشکی زی) هستند و بنابراین نیازی نیست که برای آبیاری آنها به یک برنامه آبیاری خاص پایبند بود. بنابراین باید فقط در زمان خشك شدن خاک، به روشی مناسب سیراب شوند.

رنگ آکاداما در لحظه آبیاری به رنگ تیره تغییر می‌کند. رنگ آنها تا زمانی که به درستی خشک نشوند همانطور می‌مانند. بنابراین می‌توانید به راحتی خاک را زیر نظر داشته باشید و هنگامی که به رنگ اصلی خود بازگشت، آنها را آبیاری کنید.

با این حال، باید بسیار مراقب بود که بیش از حد آبیاری نشوند. زیرا کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها می‌توانند کم آبی را تحمل کنند اما آبیاری زیاد باعث از بین رفتن آنها می‌شود. بنابراین اگر از خشک شدن خاک شک دارید برای چند روز آبیاری را نگه دارید.

 

آکاداما خاک چسبناکی نیست

اگر از ترکیب خاکی استفاده شود که غنی از آکاداما است، متوجه می‌شوید که خاک مانند سایر ترکیب خاک‌ها به ریشه‌ها نمی‌چسبد. به دلیل اینکه آکاداما بسیار متخلخل است و آب اضافی را که می‌تواند باعث ایجاد این ویژگی چسبناک شود، در خود نگه نمی‌دارد.

 

آکاداما دارای زهکشی برتر است

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به خوبی با شرایط خاک خود سازگار هستند و در شرایط خشک زنده می‌مانند. چیزی که آنها برای زنده ماندن به آن نیاز دارند زهکشی مناسب خاک است.

ریشه‌های کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بسیار حساس به شرایط مرطوب هستند.  اگر در شرایط مرطوب قرار بگیرند، به راحتی دجار پوسیدگی ریشه می‌شوند. بنابراین استفاده از اجزای خاک که از زهکشی مناسب پشتیبانی می‌کنند یک امر ضروری است.

اگر از اکاداما در مخلوط خاک استفاده شود، خطرهای کمبود زهکشی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید. به شرطی که در نهایت بیش از حد آبیاری نشوند، زیبا و سالم رشد خواهند کرد.

 

از هوادهی کافی پشتیبانی می‌کند

هوادهی چیزی است که برای ایجاد فضای تنفس برای ریشه‌ی کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بسیار حیاتی است. هوادهی مناسب همچنین به جلوگیری از بیماری‌های قارچی یا باکتریایی کمک می‌کند.

 

رشد قویتر ریشه را تقویت می‌کند

آکاداما به ریشه‌ها فضای کافی برای تنفس می‌دهد و این بیشتر به آنها کمک می‌کند تا عمیق‌تر و قوی‌تر شوند.

همچنین، آکاداما سفت سخت نیست و به دلیل فشار ریشه‌ها می‌شکند و ریشه‌ها را بیشتر به رشدِ ریشه‌های جدیدتر و ظریف‌تر تشویق می‌کند. این یک جنبه عالی است زیرا خاکی که باعثِ رشد بهتر ریشه می‌شود. به رشدِ بهترِ گیاه کمک می‌کند. اگر گیاه جوان است و سریع رشد می‌کند، ریشه‌ها با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و آکاداما را می‌شکند. در حالی که گیاهان بالغ رشد ریشه کمتری دارند بنابراین آکاداما در این موارد دیرتر می‌شکند و عمر خاک طولانی‌تر خواهد بود.

یک کاکتوس‌ و ساکولنت‌ سالم و با کیفیت عالی دارای سیستم ریشه شاخه‌ای عمیق‌تر، گسترده‌تر و به اندازه کافی توسعه یافته است. قسمت فوقانی گیاهان فقط نمایشی از سلامت ریشه است. بنابراین رشد ریشه‌های قوی‌تر به شکوفایی بهتر گیاه کمک می‌کند.

 

نکاتی که باید در مورد آنها بدانید:

اگر گیاه در خارج از منزل رشد کند و هوای سرد زمستان را تجربه کند، آکاداما نیز به دلیل چرخه یخ زدگی و ذوب شدن آب خاک زودتر شکسته می‌شود. از این رو باید سعی کنید گیاه را به داخل بیاورید،  به خصوص اگر مکان شما در زمستان واقعاً خنک باشد.

همچنین، توصیه کلی این است که هر دو یا سه سال یکبار خاک را عوض کرده یا گیاه را در مخلوط خاک جدید بکارید، زیرا این بازه‌ی زمانی حدودا زمانی است که تقریباً همه اجزای خاک از بین می‌روند. تعویض خاک  گیاهان هر ۲ سال یک فرآیند بسیار سالم است و باعث رشد بهتر می‌شود.

 

خاک آکاداما
برای خرید خاک آکاداما اصل
اینجا کلیک کنید.

کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =