کاشت بذر ژیمنوکالیسیوم

ژیمنوکالیسیوم

کاشت بذر ژیمنوکالیسیوم

اکثر واریته های متعلق به گونه ژیمنوکالیسیوم Gymnocalycium ، از طریق بذر به راحتی قابل پرورش هستند.

برای کاشت بذر از ظرف یا گلدان مناسب که زه کشی شده باشد، استفاده می شود.
خاک مناسب برای کاشت بذر می تواند فقط پیت ماس باشد یا ترکیب ۳۰٪ ماسه و ۷۰٪ پیت ماس.

خاک مورد استفاده را باید استریل کرد. استریل کردن روش های مختلفی دارد که یکی از روش ها قارچ کشی کردن خاک است. در صورت استفاده از محلول قارچ کش، باید اطمینان حاصل کرد که تمام خاک به محلول آغشته شده باشد.

بذرهای ژیمنوکالیسیوم را بر روی سطح خاک قرار داده . ذکر این نکته مهم است که نباید دانه ها را پوشاند یا فشار دهید، فقط آنها را  بر روی سطح خاک پخش کنید.
سپس با اسپری آب بر روی بذرها آب اسپری کرده و ظرف یا گلدان را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید یا آن را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت هوا حفظ شود. تا زمان جوانه زدن موفق آن را باز نکنید. اگر در داخل کیسه رطوبت کافی وجود داشته باشد، دیگر نیازی به باز کردن و آب دادن مجدد نیست. اگر خاک در طی مراحل جوانه زنی در حال خشک شدن است، به این معنی است که خوب آبیاری نشده یا با کیسه زیپ یا موارد مشابه خوب پوشانده نشده است.

گلدان را در مکانی با نور مناسب و در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگه دارید. اگر بذرها دمای ذکر شده را نداشته باشند جوانه نخواهند زد.
جوانه زنی با توجه به نوع ژیمنوکالیسیوم ممکن است چند هفته طول بکشد.

عکس زیر جوانه های کاور شده را نشان می دهد.

ژیمنوکالیسیوم

 

 مراقبت از ژیمنوکالیسیوم

آبیاری: آبیاری ژیمنوكالیسیوم بسیار آسان است. درفصل رشد، آبیاری ایده آل یکبار در هفته است، به طوری که اجازه دهید قبل از آبیاری خاک خشک شود. همچنین، توجه به این نکته مهم است که وقتی می گوییم “خشک” به این معنی نیست که باید هفته ها آب گیاهتان کم شود، تعادل در آبیاری را باید حفظ کنید. در فصل زمستان، که فصل خواب گیاه است به آبیاری کمتری نیاز دارد.

اگر گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، گیاه شما به دلیل پوسیدگی ریشه می میرد، همچنین اگر گیاه را به طور منظم آبیاری نکنید، به دلیل کمبود آب می میرد.

نور: نوری که ژیمنوکالیسیوم به آن نیاز دارد، به واریته ای که به آن تعلق دارد بستگی دارد. بعضی از گونه ها نور خورشید را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر را باید در مکان سایه روشن نگهداری کرد.

به عنوان مثال ژیمنوکالیسیوم رنگی در مکان سایه روشن به رشد خود ادامه می دهد ولی در نور آفتاب (به دلیل نبود سبزینه و کلروفیل) نمی توانند زنده بمانند و دچار سوختگی می شوند.

کود: اگر می خواهید کاکتوس ژیمنوکالیسیوم گل های بزرگتری تولید کند، کوددهی در طول فصل رشد بسیار مهم است. کودی سازگار با کاکتوس استفاده کنید و هرگز در مرحله خواب (زمستان) گیاه خود را تغذیه نکنید.

دما: دمای گرم برای ژیمنوکالیسیوم ایده آل است.

 

نوشته شده توسط بخش تحقیقاتی تک کاکتوس.

کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

2 دیدگاه برای “کاشت بذر ژیمنوکالیسیوم

  1. سعید گفته:

    سلام بر شما
    ممنون از مطالب خوبتون در صورت امکان بفرمایید که ژمینو های فرد ریکی از کدام دسته هستند آفتاب دوست یا سایه روشن را میپسندند ؟

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      ژیمنو فردریکی بهتر در مکانی با آفتاب ملایم نگهداری بشه چون ممکن در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید (در تابستان)، دچار آفتاب سوختگی یا کم شدن رشد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =