آموزش برداشت بذر لیتوپس

برداشت بذر لیتوپس

برداشت بذر لیتوپس

برای بدست آوردن بذر انواع گیاهان، باید گرده افشانی بین گل­ ها انجام شود. برای مشاهده فیلم گرده افشانی لیتوپس اینجا کلیک کنید.

لیتوپس هم از این قاعده مستثنی نیست و گل لیتوپس باید با گیاه دیگری (نه یک سر دیگر از گیاه) گرده افشانی شود. بعد از بسته شدن گل ها کم کم فرایند تشکیل بذر شروع می شود.


چه مدت پس از گرده افشانی طول می کشد تا غلاف بذر آماده شود؟اصولاً چه موقع باید برداشت بذر لیتوپس انجام شود
؟

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کپسول بذر، خشک شود. اگر غلاف بذر کاملاً خشک باشد و با پاشیدن آب بر روی آن، کپسول بذری  باز شود، زمان مناسبی برای برداشت بذر لیتوپس است. کپسول هایی که تازه تشکیل شده اند با آبیاری بر روی آنها باز نمی شوند و با اسپری کردن آب بر روی آنها می توانید امتحان کنید.

وقتی کپسول خشک است، دانه ها حتما رسیده و قابل برداشت هستند. چون یک کپسول خشک شده دیگر نمی تواند مواد غذایی جدیدی به دانه ها بدهد و اگر دانه ها نارس باشند، کپسول بذری باز نمی شود و این می تواند خود یک شاخص باشد. مکانیک کپسول بذر لیتوپس بسیار جالب است. با مقداری آب، خیلی سریع جلوی چشم باز می شود و وقتی خشک شد دوباره بسته می شود. در دو تصویر زیر می توانید این تغییرات را به وضوح ببینید.

برداشت بذر لیتوپس

برداشت بذر لیتوپس

پس از باز شدن کامل کپسول بذری به کمک پنس ساقه ی کپسول را نگه می داریم و با قیچی کپسول بذری را از گیاه جدا میکنیم.( حین کار، ویدیو قطع شد و این قسمت کار توو فیلم موجود نیست).

روش بسیار راحتی برای خارج کردن بذرها از غلاف بدون آسیب دیدن بذرها، انداختن کپسول بذر در آب است. در فیلم خواهید دید که با کمک خلال دندان همه بذرها بدون شکستگی و به راحتی و سریع جدا می شوند.

چه زمانی می توان بذر های لیتوپس را کاشت؟

شما می توانید بعد از برداشت بذرها بلافاصله آنها را بکارید یا آنها را در جای خنک نگهداری کنید و در زمان دیگری اقدام به کاشت بذر کنید. برای کاشت بذر لیتوپس می توانید به مقاله کاشت بذر لیتوپس در بخش مقالات سایت تک کاکتوس مراجعه کنید.

روش برداشت بذر لیتوپس را در ویدیو زیر می توانید ببینید.

تهیه توسط گروه تحقیقاتی تک کاکتوس
کپی مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =