آموزش کاشت بذر کراسولا

کراسولا

کراسولا با نام علمی Crassula از خانواده ساکولنت ها به شمار می آید.

در این مقاله آموزش کاشت بذر کراسولا را به طور کامل توضیح داده ایم، قبل از هر توضیحی لازم است بدانید که بذر انواع ساکولنت ها مثل اچوریا، کراسولا بسیار ریز هستند. 

  1. بهتر است بذر گیاه کراسولا را در بهار یا تابستان بکارید زیرا شرایط طبیعی مورد نیاز جوانه زنی بذر و رشد گیاه در آن زمان کامل است. اما اگر بتوانید این شرایط را به صورت مصنوعی (گرما ، نور و هوای مرطوب) فراهم کنید ، می توانید  هر موقع از سال اقدام به کاشت آن کنید.
  2. بستر کاشت برای بذر کراسولا شبیه بستر کاشت بذر کاکتوس است. به این معنی که هم می توان در پیت ماس کاشت و هم میتوان در بستر خاک، ترکیبی از ماسه و پیت ماس بکاریم. علاوه بر این، مقداری(پنج تا ده درصد) پرلیت نیز برای حفظ رطوبت به خاک اضافه کرد.
    مرحله بعدی استریل شدن بستر به منظور جلوگیری از بروز قارچ ها است. که برای این منظور باید بستر قارچ کشی شود و یا حداقل ۳ دقیقه در مایکروویو یا حداقل ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید. (دقت شود بستر را بعد از آن خنک کنید.)
  3. عمق ظرف کاشت بذر کراسولا بهتر است حدودا ۴ سانتی متر باشد و تا نصف ظرف یعنی دو سانتی متر خاک اماده شده ریخته و سطح بستر صاف و هموار شود.
  4. قارچ کش را در آب بر اساس برچسب بسته حل کرده و بر روی بستر کشت ریخته شود و تمام بستر با محلول شسته شود وباید دقت کرد که آب اضافی به طور کامل از زیر ظرف بیرون بریزد.
  5. دانه های کراسولا را روی سطح خاک قرار داده و به آرامی روی آن ضربه بزنید. لازم نیست آن را زیر بستر فرو برد و یا روی بذرها را با خاک پوشاند.
  6. اکنون باید شرایط مناسب جوانه زنی را فراهم کرد. محیط کشت بذر باید دارای رطوبت کافی باشد. مرطوب نگه داشتن بستر با استفاده از کیسه پلاستیکی یا موارد مشابه به راحتی انجام می شود.
  7. دمای مطلوب برای جوانه زنی کراسولا ۲۲ درجه سانتی گراد است. درجه حرارت روز می تواند تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد و در طول شب دمای هوا تا ۱۸ درجه سانتیگراد باشد. از قرار دادن ظرف کشت در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.
  8. جوانه زنی معمولاً در ۵ روز شروع می شود ، در حالی که بیشتر دانه ها در مدت ۳ هفته جوانه می زنند.
  9. ظرف باید هر روز نیم ساعت هوادهی شود و دو ماه بعد از جوانه زنی می توانید کاملاً در ظرف را بردارید. این کار را به تدریج انجام دهید تا نهال بتواند به آن عادت کند.
  10. جابجایی جوانه ها زمانی باید انجام شود که نهال ها به اندازه کافی رشد کرده باشند و حداقل ۳ برگ داشته باشند. نهال ها را باید با بخشی از بستر اطراف ریشه منتقل کرد تا از آسیب ریشه جلوگیری شود.
  11. جوانه ها باید در معرض رطوبت متوسط قرار بگیرند. نباید اجازه داد تا کاملاً خشک شوند. به مقدار زیادی نور نیز احتیاج دارند.

منبع تک کاکتوس

کپی مقاله تنها با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 7 =