کاکتوس­ ها بدون آن می میرند

کاکتوس

کاکتوس ­ها بدون آن می میرند ….
کاکتوس ­ها گیاهان زیبا و مقاومی هستند که برعکس بسیاری از گیاهان نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند. عوامل زیادی باعث خرابی و مرگ کاکتوس­ ها می­ شوند که در این مقاله به اصلی­ ترین این عوامل می­ پردازیم.

کاکتوس ­ها بدون نور می­ میرند:
کاکتوس­ ها مانند اکثر گیاهان برای رشد و نمو و حیات نیاز به نور آفتاب دارند در صورتی که نور کافی به آنها نرسد، رفته رفته باریک و ضعیف می­ شوند و در نهایت از بین خواهند رفت پس برای کاکتوس­ هایتان نور کافی فراهم کنید. نور به معنای روشن بودن محیط نیست بلکه به معنای نور آفتاب است که نباید مستقیم و شدید باشد چون نور زیاد نیز باعث از بین رفتن کاکتوس می­ شود و اگر نور آفتاب مستقیم باشد باعث سوختگی کاکتوس می­ شود.
پس کاکتوس ­ها باید در معرض نور ملایم و نور فیلتر شده آفتاب باشند. اکثر کاکتوس ­ها در طول دوره رشد به دو تا شش ساعت نور کامل آفتاب در طول روز نیاز دارند. پس توجه به این موضوع می­ تواند باعث شادابی و ادامه حیات کاکتوس­ های شما شود.

کاکتوس ­ها بدون آب می­ میرند:
کاکتوس ­ها بدون آب و با آب زیاد نیز از بین می­ روند. کاکتوس ­ها برای رشد و نمو و حیات به آب کافی نیاز دارند. آبیاری کم باعث ضعیف شدن کاکتوس و آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه و گسترش بیماری­ های قارچی خواهد شد. آبیاری باید به طو منظم و به اندازه انجام شود در فصل خواب به آب کمتر و در فصل رشد به آب بیشتری نیاز دارند.

کاکتوس ­ها بدون خاک مناسب می­ میرند:
خاک بستر زندگی کاکتوس ­ها است و خاک مناسب باعث شادابی، سرزندگی و رشد مناسب کاکتوس می ­شود از این رو باید کاکتوس خاک مناسب داشته باشد. خاک­ های نامناسب که آب زیادی را در خود نگه می­دارند یا دارای آلودگی هستند می­توانند باعث پوسیدگی یا ایجاد بیماری­ ها شود. از خاک­ هایی با تخلخل بالا و عاری از بیماری­ ها و وجود حشرات برای کاکتوس ­هایتان استفاده کنید. بسترهای ماسه­ ای همراه با مقداری پیت­ ماس و کودهای اورگانیک کاملا استریل میتواند بستر مناسبی باشد. کاکتوس­ هایی که در کوکوپیت کاشته می­ شوند در بلند مدت دچار مشکل می­ شوند پس اگر کاکتوسی به دست شما رسید که در خاک کوکوپیت و یا خاک باغچه کاشته شده است سعی کنید در اولین فرصت خاک آن عوض کنید. به طور کلی زمانی که کاکتوس جدیدی تهیه می­ کنید از نظر خاک، بیماری­ ها، قارچ­ ها و وجود آفت­ هایی مثل کنه قرمز و شپشک و … مورد بررسی قرار بدید و کاکتوس جدید را بلافاصله وارد گلخانه خود نکنید بلکه چند روزی گیاه جدید را قرنطینه کنید تا در صورت وجود آلودگی به سایر گیاهانتان منتقل نشود.

کاکتوس ­ها در صورت وجود بیماری و آفت می­ میرند:
در صورتی که کاکتوس شما با وجود رعایت کردن همه­ ی عوامل اصلی و مورد نیاز برای رشد باز رشد مطلوب را ندارد باید از نظر بیماری و وجود آفت­ ها مورد بررسی قرار گیرد و با تشخیص درست نوع بیماری و قارچ و یا آفت، برای مداوای کاکتوس اقدام کرد.

به کاکتوس ­هایتان محبت کنید چون کاکتوس ­ها به محبت شما نیاز دارند. منظور از محبت کردن، فراهم نمودن شرایط گفته شده و رسیدگی مداوم به کاکتوس­ ها، فراهم نمودن محیط تمیز برای رشد و جداسازی کاکتوس ­های آلوده و فراهم نمودن محیطی دارای تهویه هوای مناسب برای آنها می ­باشد.

در صورتی که تمامی این موارد را رعایت کنیم کاکتوس ما تا سالیان سال زنده خواهند ماند و به راحتی نمی­ میرند.

((اگر توانایی نگهداری از گیاه یا حیوانی را نداریم بهتر است آن را تهیه نکنیم.))

منبع: تک کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =