راهنمای شناسایی آستروفیتوم آستریاس های هیبرید شده

آستروفیتوم آستریاس تک کاکتوس

راهنمای شناسایی آستروفیتوم آستریاس های هیبرید شده

کاکتوس آستروفیتوم آستریاس با نام علمی Astrophytum asterias گونه ای از کاکتوس های بومی مناطق کوچک تگزاس و مکزیک است. آنها همچنین به عنوان  کاکتوس دلاری ماسه ای، کاکتوس دریایی یا فقط به عنوان آستریاس در بین کاکتوس ها و علاقه مندان به کاکتوس ها شناخته می شوند.

عکس های زیر برخی از اشکال رایج آنها است.

آستروفیتوم آستریاس
آستروفیتوم آستریاس (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس
آستروفیتوم آستریاس رایج (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس
آستروفیتوم آستریاس رایج (تک کاکتوس)

 

کاکتوس آستروفیتوم آستریاس دارای ویژگی های زیر است:

دیسک مانند و تخت و گرد است که دارای بخش هایی به نام ریب است که به عنوان دنده، گیاه را  تقسیم بندی می کند.

خار ندارد، اما دارای برجستگی های مویی است که به نام آرئول شناخته می شود،

بدنه سبز رنگ با نقاطی سفید کوچک،

گلها معمولاً به رنگ زرد با قاعده قرمز هستند،

میوه ها که همان کپسول یا کیسه بذر هستند،به رنگ سبز تا صورتی مملو از مو و پرز هستند،

اندازه دانه ها (بذر) معمولا  ۱ میلی متر است و حالتی توخالی و شکل یک کاسه  دارد.

 

 

انواع آستروفیتوم آستریاس


آستروفیتوم آستریاس واریته نادوم Astrophytum asterias var. nudum

 

nudum در لاتین به معنای برهنه است. همانطور که می توانید حدس بزنید، یک آستروفیتوم آستریاس زمانی برهنه است که  لکه های سفید و هیچ نقشی روی بدنه نداشته باشد. Astrophytum asterias var. nudum دارای یک تنه بدون کرک بسیار مشخص است که فاقد توده های سفید و پوسته های کرک دار  است. آستروفیتوم آستریاس واریته نادوم دارای اپیدرم سبز صاف و آرئول های نمدی است. آنها به ندرت در طبیعت یافت می شوند اما در کشت گلخانه ای گزینه ای متداول شده است. امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته. به طوری که اکثر افرادی که تازه وارد کار در گروه آستریاس ها می شوند، احتمالا این مورد را اولین گزینه برای کشت و پرورش انتخاب می کنند. گیاهان در زمان استراحت زمستانی، اغلب تغییر رنگ می دهند  و رنگ قرمز به خود می گیرند.

 

آستروفیتوم آستریاس نادوم
آستروفیتوم آستریاس نادوم (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس نادوم
آستروفیتوم آستریاس نادوم (تک کاکتوس)

 

آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو Astrophytum asterias cv. super kabuto

کاباتو در زبان ژاپنی برای آستروفیتوم آستریاس‌ها به معنی یک آستریاس فوق العاده است. به طوریکه گیاه دارای لکه‌های به هم پیوسته متراکم، سفید همانند موزاییک در سراسر تنه است. لکه‌های سفید از پوشش کل گیاه گرفته تا ترتیب یکنواخت برای ایجاد الگوها متغیر است.

” Superkabuto” (احتمالا) از یک جهش در طبیعت از یک Astrophytum asterias که در سال ۱۹۸۱ توسط یک فرد ژاپنی به نام  آقای Masaomi Takeo در یک مرکز باغ آمریکایی پیدا شد. و با قیمت بالایی به تونی ساتو فروخته شد، ایجاد شد.

تکثیر آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو با گرده‌افشانی متقابل این گیاه با آستروفیتوم آستریاس دیگر  معمولی و Astrophytum capricorne (همچنین گونه‌های احتمالی دیگر Astrophytum) انجام شده است. می‌توان نتیجه گرفت که تمام SKهای (super kabuto) موجود در واقع نتیجه هیبریداسیون درون گونه‌ای هستند. و SK نه تنها حاوی ژن A.asterias بلکه تعداد قابل توجهی از ژن‌های A.capricorne است و شاید Astrophytum دیگر. در نتیجه دسته‌های خاردار نیز اغلب ظاهر می‌شوند. نام دقیق این نوع Astrophytum asterias cv Super Kabuto می‌باشد و Super Kabuto به تنهایی درست نیست.(به نقل از llifle.com)

بسیاری از اشکال زیبای “سوپر کابوتو” که به دلیل الگوی متنوع نقاط متفاوت هستند، اکنون در دسترس هستند. آنها از اشکال کاملاً سفید (” نوع سفید”به شکل‌هایی با لکه‌های پشمی ( «نوع برفی» ). به شکل‌هایی با لکه‌ریزی مانند شکل بال‌های مگس ( «نوع گورخری» یا «نوع V» ). در برخی از موارد سوپرکاباتو به شکل V  هستند. به این معنی که بر روی تنه علاوه بر نقاط سفید رنگ متراکم بر روی ریب‌ها، اشکالی به شکل حرف  V لاتین شکل می‌گیرد.

نکته قابل توجه: اپیدرم سوپرکابوتو نسبت به آستریاس معمولی سخت‌تر است و در صورت آبیاری بیش از حد گیاهان به راحتی ترک می‌خورد.

 

آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو وی تایپ
آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو وی تایپ (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو
آستروفیتوم آستریاس سوپر کاباتو (تک کاکتوس)

استروفیتوم آستریاس میراکل Astrophytum asterias miracle

آستروفیتوم آستریاس میراکل ، میراکل به معنای معجزه یا شگفت انگیز است. این نوع آستریاس تاریخ غنی دارد. زیرا در طبیعت پیدا شد و در سال ۱۸۸۰ به ژاپن آورده شد. به نظر می‌رسد آستریاس میراکل  شبیه به یک سوپر کاباتو باشد اما تفاوت‌های زیر را دارد:

 

۱٫معمولاً از نظر اندازه بزرگتر است.

۲٫خال‌های میراکل بیضی شکل و برخلاف خال های سوپر کاباتو هستند.

۳٫هنگامی که بالغ می شود ، تمایل به شکل یک ستاره دارد (اما تمامی ستار شیپ ها یک میراکل نیستند).

۴٫اندازه خال ها نیز رشد می کند و با بلوغ متراکم می شود.

به دلیل کشت و پرورش نا مناسب و نادرست ، تفاوت بین آنها مبهم است و امروزه شناسایی یک نهال جوان تا مشخص شدن ویژگی های گیاه اصلی بسیار دشوار است.

آستروفیتوم آستریاس میراکل
آستروفیتوم آستریاس میراکل

 

تغییرات دنده یا همان ریب‌ها

استروفیتوم آستریاس فوکوریو  Astrophytum asterias cv. fukuryu

اگرکلمه fukuryu را گوگل کنید، اولین صفحه‌ی ویکی پدیا شما را به صفحه ای در مورد نیروهای ویژه ژاپنی می‌رساند که به عنوان “غواصان انتحاری” شناخته می‌شدند. اگر به این فکر می‌کنید که چرا پرورش دهندگان ژاپنی یک گیاه را با چنین مفهوم شومی نامگذاری کردند. در واقع پرورش دهندگان  این کار را نکردند. Fukuryu را می‌توان به طرق مختلف تفسیر کرد. در حالت کلی در جهان، به عنوان نوعی آستروفیتوم آستریاس شناخته می شود. جدای از این تعریف، میتوان گفت fukuryu یک کلمه ژاپنی است که به معنای وجود دنده‌های اضافی در گیاه است. یعنی گیاه برآمدگی‌هایی (مانند ابتدای دنده‌ها) یا دنده‌های اضافی کوچک (کم و بیش برجسته) ایجاد می‌کند. معمولاً این دنده‌های اضافی به راس گیاه نمی‌رسند، آرئول ندارند. در واقع با دو شکل متفاوت در زبان ژاپنی نوشته شده است. به این معنی که دو نوع فوکوریو داریم: اولی 复棱 و دیگری 副棱 است. در ادامه به تفسیر آنها می‌پردازیم.

 

فوکوریو ۱ – 复棱

 

اولین تغییر فوکو (复) به معنی تکرار و  棱 به معنی لبه یا دنده است. با کنار هم قرار دادن آنها، دنده های مکرر به دست می آید. برای هر دنده، یک دنده تکراری کمتر توسعه یافته بدون آرئول وجود دارد که در کنار آن شکل می گیرد. این باعث می شود که ظاهر آستروفیتوم  آستریاس فوکوریو مشخص شود.

 

آستروفیتوم آستریاس فوکوریو
آستروفیتوم آستریاس فوکوریو (تک کاکتوس)

فوکوریو ۲ – 副棱

دومین تغییر فوکو  (副) به معنی اضافی یا کمکی است. آنها با هم به آستروفیتوم  آستریاس با دنده‌های اضافی اشاره می‌کنند. تفاوت قبلی در این است که دنده‌ها یکنواخت نیستند و همه جا هستند. این فرم معمولاً برای میریوستیگما آستروفیتوم شایع تر است ، اما گاهی اوقات هنگام عبور از آن به آستریاس منتقل می‌شود.

 

آستروفیتوم آستریاس فوکوریو
آستروفیتوم آستریاس فوکوریو نوع دوم

 

استروفیتوم آستریاس اکوبو Astrophytum asterias cv. Ekubo

اکوبو (えくぼ) به معنی گودی است. تا کنون مواردی که در بالا اشاره کردیم دارای دنده‌ای صاف از مرکز گیاه تا ریشه‌ها هستند. با این حال در برخی از گیاهان، ممکن است دندانه‌های کوچکی زیر آرئول‌هایی که شبیه گودی هستند وجود داشته باشد. این خطوط معمولاً کوچک هستند و عرض یک دنده را در بر نمی‌گیرند.

 

آستروفیتوم آستریاس اکوبو
آستروفیتوم آستریاس اکوبو

 

استروفیتوم آستریاس کیککو Astrophytum asterias cv. kikko

 

کیککو(亀甲) به نوعی زره سامورایی با صفحات زره شش ضلعی اشاره دارد. وقتی تورفتگی های ekubo عمیق تر و گسترده تر می شوند، می توانند اشکال جالبی را ایجاد کنند. به دلیل تنوع تورفتگی ها ، kikko شکل های متنوع و بسیاری دارد.

این رقم ژاپنی کمیاب در امتداد لبه‌های دنده‌ها غده‌هایی ایجاد کرده است، در واقع آرئول‌های آن با بریدگی‌های بزرگی بین آن‌ها بیرون می‌آیند و ظاهری ناهموار به آن‌ها می‌دهد. شیارهایی که به صورت عرضی روی دنده‌ها ظاهر می‌شوند، پیوستگی دنده‌ها را قطع می‌کنند و گیاهان با طرحی هندسی تزئین شده‌اند که در بالای سطح قرار دارد. وقتی از بالا به این گیاهان نگاه کنید شبیه لاک لاک پشت هستند، از این رو کلمه ژاپنی “Kitsu-kow” به معنای “پوسته لاک پشت” است ، اما در نگاه اول (مخصوصاً شکل برهنه) به برخی از کاکتوس های چانه دار به ویژه برخی از Gymocalycium ها شبیه است.. معمولاً نهال‌های جوان چیز خاصی به نظر نمی‌رسند و شبیه آستروفیتوم  آستریاس معمولی به نظر می‌رسند و به سختی اثری از دندان‌های اره دیده می‌شوند، اما به مرور و با افزایش سن شروع به ایجاد فرورفتگی متمایز می‌کنند و با ۳ تا ۷ سالگی به یک فرد بالغ شگفت‌انگیز تبدیل می‌شوند. به طور کلی هرچه “دندان های اره” بزرگتر و گردتر و صاف تر باشند، بهتر است. همه گونه های Astrophytum ( به استثنای Astrophytum caput-medusae ) گونه های خاص خود را “kikko” دارند.

 

آستروفیتوم آستریاس کیکو
آستروفیتوم آستریاس کیکو
آستروفیتوم آستریاس کیکو
آستروفیتوم آستریاس کیکو
آستروفیتوم آستریاس کیکو
آستروفیتوم آستریاس کیکو

 

استروفیتوم آستریاس استار شیپ Astrophytum asterias cv. star shaped

در این نوع وقتی از بالا به گیاه نگاه کنیم، آستروفیتوم  آستریاس شبیه یک ستاره است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که دنده ها به سمت مرکز و مقعر هستند. اما ممکن است به دلیل آبیاری زیاد از حالت مقعر خارج شود و حالتی پف کننده پیدا کند.
ویژگی اصلی این نوع نوک دنده است که کم و بیش عمیق در داخل بدن گیاه قرار دارد، در حالی که خط بخیه بین دنده ها به سمت بیرون چرخیده است. این ویژگی غیرمعمول به این گیاه ظاهر ستاره ای منحصر به فردی می دهد.

 

آستروفیتوم آستریاس استارشیپ
استروفیتوم آستریاس استارشیپ

 

تغییرات آرئول‌ها

استروفیتوم آستریاس رنسی Astrophytum asterias cv. Rensei

رنسی    (連星) در ژاپنی به معنی “ستارگان زنجیر” یا “قلب متصل” است. از آن برای توصیف رقمی استفاده می‌شود که دارای آرئول‌های نزدیک به هم باشد تا زمانی که خطوطی از مرکز به پایه ایجاد کنند. به عبارتی آرئول های روی دنده ها بسیار نزدیک هستند و یک خط ناگسستنی، زنجیره ای از آرئول ها را تشکیل می دهند.

 

آستروفیتوم آستریاس رنسی
استروفیتوم آستریاس رنسی

 

استروفیتوم آستریاس رازن Astrophytum asterias cv. Rasen

Rasen (螺旋) به معنای مارپیچ است. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، از آن برای نامگذاری کردن آستروفیتوم  آستریاس‌هایی که دارای آرئول‌هایی هستند که در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند و در اطراف مرکز گیاه که مارپیچ را تشکیل می دهد، می‌پیچند، استفاده می‌شود.

 

آستروفیتوم آستریاس رازن
استروفیتوم آستریاس رازن

 

آستروفیتوم آستریاس اویبو Astrophytum asterias cv. ooibo

Ooibo (大疣)  به معنی زگیل بزرگ است. بله ، زگیل هایی که روی پوست ما رشد می کنند. “زگیل” در واقع به آرئول ها اشاره دارد. تعریف اندازه یک آرئول برای در نظر گرفتن Ooibo دشوار است. و به نظر می رسد که آرئول ها با افزایش سن بزرگتر می شوند.

Astrophytum asterias cv. Ooibo یک سویه منتخب ژاپنی با آرئول های بزرگ است.

“Ooibo” بسیار شبیه به آستروفیتوم  آستریاس‌ استاندارد است ، اما دارای آرئول های بسیار بزرگ و پشمی است. رنگ پشم نیز از سفید خالص تا پاستلی، مایل به زرد، نارنجی یا قهوه ای متفاوت است. بنابراین به راحتی از آستریاس معمولی که دارای آرئول های نسبتاً کوچک خاکستری-سفید پشمی است قابل تشخیص است.

 

آستروفیتوم آستریاس اویبو
استروفیتوم آستریاس اویبو

 

آستروفیتوم آستریاس هانازونو  Astrophytum asterias cv. Hanazono

Hanazono (花園)  به معنی “باغ گل” است. به جای آنکه به معنای واقعی کلمه به گلهای درخشان آستروفیتوم  آستریاس اشاره شود، برای توصیف زمانی که آرئول‌های روی یک آستروفیتوم  آستریاس به صورت غیر یکنواخت و حالتی متراکم و پر رشد می‌کنند، استفاده می‌شود.چنانچه از دوربه نظر می‌رسد باغی از گلهای سفید در پس زمینه سبز است.

هانازونو  یکی از معروف ترین و عجیب ترین ارقام ژاپنی آستروفیتوم است. برخی آرئول‌های پشمی اضافی روی سطح دنده‌ها تولید می‌شوند. جوانه‌های گل از خط میانی بین دو دنده رشد می‌کنند و معمولاً توسط آرئول‌ها تولید نمی‌شوند. این گیاه مانند “Superkabuto” غیرقابل انکار است. این رقم – با وجود زیبایی – بسیار کمیاب است و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش مورد توجه کلکسیونرها است.

 

آستروفیتوم آستریاس هانازونو
استروفیتوم آستریاس هانازونو (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس هانازونو
استروفیتوم آستریاس هانازونو (تک کاکتوس)

 

آستروفیتوم آستریاس آکابانا Astrophytum asterias cv. akabana

گلهای آستروفیتوم  آستریاس بیشتر زرد رنگ هستند. با این حال ، برخی از نژادهای انتخاب شده وجود دارد که صورتی و همچنین قرمز هستند. Akabana (赤花) در لغت به معنی “گل قرمز” است. در حالی که تنه ی گیاه شبیه یک آستروفیتوم  آستریاس معمولی به نظر می‌رسد. بنابراین تشخیص آن تا زمان گلدهی بسیار دشوار است.

 

آستروفیتوم آستریاس آکابانا
استروفیتوم آستریاس آکابانا (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس آکابانا
استروفیتوم آستریاس آکابانا

 

استروفیتوم آستریاس شوا asterias cv. showa

آستروفیتوم  آستریاس  Showa (昭和) به دوره‌ای در ژاپن اشاره دارد که از سال ۱۹۲۶-۱۹۸۹ ادامه داشت. این نژاد برای بزرگداشت امپراتور زمان مورد استفاده قرار گرفت. گلبرگهای این نوع آستروفیتوم  آستریاس یعنی شوا، نازک هستند و شباهت‌هایی به شکوفه با آتش بازی نشان می‌دهد. باز هم  مانند آستروفیتوم  آستریاس آکابانا، به دست آوردن یکی از آنها دشوار است.

آستروفیتوم آستریاس شوا
استروفیتوم آستریاس شوا (تک کاکتوس)
آستروفیتوم آستریاس شوا
استروفیتوم آستریاس شوا

 

گردآوری و ترجمه توسط شیلان جمال‌زاده
کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس و نام نویسنده مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =