نگهداری و تکثیر انواع سانسوریا

سانسوریا

اگر به دنبال یک گیاه مقاوم و در عین حال کم توقع برای نگهداری در خانه و یا محیط کار هستید، سانسوریا Sansevieria  گزینه مناسبی برای شما است.

این گیاهان مقاوم، به دلیل سازگاری با طیف وسیعی از شرایط رشد بسیار محبوب هستند. آنها می توانند در برابر آفتاب کامل مقاومت کنند و همچنین نور کم را نیز تحمل می‌کنند. (اگرچه در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را خواهند داشت). از آنجا که سانسوریا بومی بیابانهای خشک آفریقای غربی است، به ویژه در زمستان ها به آب زیادی احتیاج ندارند.

سانسوریا بر خلاف اکثر گیاهان که اکسیژن را فقط در روز آزاد می کنند، نوع خاصی از فتوسنتز را در شب انجام می‌دهد که به آنها اجازه می‌دهد اکسیژن را در طول شب آزاد کنند و از این نظر منحصر به فرد هستند. از آنجا که اکسیژن آنها عمدتا در شب تولید می‌شود، وجود سانسوریا در اتاق خواب بسیار عالی است.

تحقیقات ناسا نشان داده است که سانسوریا با دفع سمومی مانند فرمالدئید و بنزن هوای داخل خانه را تصفیه و تمیز می‌کند.

گل‌های سانسوریا همانند گل‌های انواع آلوئه و اچوریا دارای ساقه ای بلند با گل‌های نسبتا ریز و پر  هستند.

گل سانسوریا
ساقه گل

 

گل سانسوریا
گل سانسوریا بلوکلون

 

شرایط مناسب برای نگهداری سانسوریا

 

خاک :

ترکیب خاکی سبک و غنی را انتخاب کنید.

سانسوریا نیاز به خاکی دارد که آب را به راحتی از خود عبور دهد. ورمی کولیت، پیت ماس و پرلیت از جمله ترکیبات مناسب تشکیل دهنده خاک سانسوریا می باشد.

 

نور:

سانسوریا گیاهی سایه دوست است که نور مستقیم را نمی پسندد. نور زیاد باعث سوختگی لبه برگ ها می شود.

 

گلدان:

سانسوریا به پوسیدگی ریشه خیلی حساس است. پوسیدگی ریشه در اثر تجمع آب زیاد در انتهای گلدان به وجود می آید. برای پیشگیری از این عارضه باید گلدان با زهکش مناسب انتخاب کرد.

 

 

علت زرد شدن برگ

رطوبت

تأمین رطوبت مناسب خاک (یا کمبود رطوبت) در مراقبت از این گیاه یک اصل مهم است. یکی از علتهای زرد شدن برگها در بین گیاهان سانسوریا، آبیاری زیاد است. سانسوریا اساساً  برای زنده ماندن به آب زیادی احتیاج ندارند. فقط زمانی باید آبیاری شود که ۵۰٪ سطح خاک خشک باشد. آبیاری به گونه ای باید انجام شود تا زمانی که آب از سوراخ زهکشی پایین گلدان خارج شود. حتماً آب اضافی که به زیرگلدانی نیز می‌ریزد باید خالی شود. زیرا این می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه شود.

 

آبیاری نامنظم

تناوب بین خاک خشک و مرطوب در اثر آبیاری نامناسب باعث ایجاد تنش و ایجاد برگهای زرد در سانسوریا می شود. پس آبیاری باید به طور منظم انجام شود.

 

آفات

یکی از آفاتی که سانسوریا به آن مبتلا می‌شود، کنه قرمز است که با مکیدن شیره‌ی گیاه توسط این حشره، باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود و چانچه سانسوریا کمبود مواد مغذی یا رطوبت نامناسب و خاک ناسالم داشته باشد، گیاه سریعا زرد شده و از بین می‌رود.

 

علت پیچ خوردن و لوله شدن برگ

سانسوریا  در برابر خشکی بسیار مقاوم است، اما این بدان معنی نیست که می توان آبیاری آن را کاملا فراموش کرد و باید یک برنامه آبیاری ثابت داشته باشد.

اگر به طور تصادفی خاک سانسوریا برای مدت طولانی کاملاً خشک بماند، برگ‌ها آویزان شده و احتمالاً شروع به قهوه ای شدن و پیچ خوردن می‌کنند.

 

نگهداری بعضی از انواع سانسوریا از جمله: سانسوریا سامورایی Sansevieria Samurai، سانسوریا گلدن هانی Sansevieria Golden Hahnii ، سانسوریا مونشاین Sansevieria Moonshine،  سانسوریا سایوری Sansevieria Sayuri .

نور

در نور غیر مستقیم (متوسط ​​تا روشن) بهترین عملکرد را خواهند داشت. با این حال، با مناطق کم نور سازگاری بیشتری دارند و همچنین می توانند در برابر آفتاب کامل مقاومت کنند.

 

آب

به آب زیادی احتیاج ندارند و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود. اطمینان حاصل کنید که در بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود.

 

درجه حرارت

در دمای ۱۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کنند. با این حال، آنها دما را در گرمترین طیف ترجیح می دهند.

 

رطوبت

به رطوبت اضافی نیاز ندارند.

 

سمی بودن

برای حیوانات خانگی و انسان سمی است. به طور معمول، خوردن سانسوریا باعث تحریک دهان و معده و استفراغ احتمالی می شود.

 

مراقبت های اضافی

سانسوریاهای نام برده گیاهانی مقاوم هستند و به مراقبت اضافی نیاز ندارد. به غیر از Sansevieria Sayuri که هر دو ماه یکبار برگهای آن را با پارچه مرطوب تمیز نگه دارید. با این کار گرد و غبار از بین می رود و فتوسنتز بهینه می‌شود و دچار آفات نمیشوند.

 

تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا همانند اکثر گیاهان از طریق کاشت بذر و یا قلمه گیری انجام می‌شود ولی تکثیر و ازدیاد، عموما از طریق جدا کردن پاجوش و یا ریشه دار کردن برگ صورت می‌گیرد چون تکثیر از طریق کاشت بذر به راحتی قلمه‌گیری نیست و مراحل کاشت بذر  نیاز به مراقب‌های ویژه دارد تا جوانه‌های رشد کرده از بذر به یک گیاه بالغ برسد.

عکس زیر قلمه های سانسوریا بلوکلون sansevieria suffruticosa blue clone را که از ساقه اصلی رشد کرده اند و ریشه هوایی زده اند را نشان میدهد.

سانسوریا
گیاه مادری و قلمه های رشد کرده از ساقه

 

قلمه سانسوریا
قلمه های به هم پیوسته

 

قلمه
قلمه های از هم جدا شده

 

با توجه به اینکه پوسته بذرهای سانسوریا معمولا سفت هستند، قبل از کاشت بذرها بهتر است آنها را تیمار کرد. به این صورت که با استفاده از یک تیغ تمیز پوسته بذر شکاف داده شود تا لایه داخلی آن ظاهر شود و باید دقت کرد ضمن خراش دادن، لایه ی داخلی آسیب نبیند.
سپس آن را در ترکیب خاک سبک  با قدرت تخلیه آب بالا کاشته و ظرف کاشت برای حفظ رطوبت وکیوم میشود. جوانه زنی بذر حدود یک ماه طول می‌کشد. در این مدت آبیاری باید در حدی باشد که خاک خشک نشود و رطوبت زیاد مثل بستر کشت کاکتوس نیاز نیست. دمایی بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زنی ایده آل است.

نور باید روشن و غیر مستقیم باشد تا زمانی که گیاه به مرحله ۳ برگی برسد. همزمان با جوانه زدن بذر به نور زیادی نیاز نیست، زیرا این امر باعث خشک شدن جوانه می شود.

تا زمانی که گیاه به مرحله ۳ برگی نرسیده نیازی به کوددهی ندارد چون مواد مورد نیاز خود را از ذخایر موجود در بذر تامین می‌کند.

منبع تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =