نحوه ی تعویض گلدان کاکتوس

نحوه ی تعویض گلدان کاکتوس

نحوه ی تعویض گلدان کاکتوس

تعویض گلدان به چند دلیل صورت میگیرد، به این دلیل که کاکتوس خیلی رشد کرده و از گلدان بیرون زده، ریشه های کاکتوس زیاد شده و گلدان را پر کرده و ریشه جایی برای رشد ندارد، خاک نامناسب است و دلیل دیگر وجود بیماری و آفت ریشه و پوسیدگی ریشه است، در این موارد باید خاک کاکتوس عوض شود.

ریشه و خاک کاکتوس هایی را که تازه تهیه میکنید حتما بررسی کنید که مطمئن شوید شپشک آرد آلود و سایر آفتها را ندارد در صورت داشتن هر گونه پوسیدگی یا بیماری کاکتوس را از گلدان خارج کرده و ریشه را کامل قارچ کشی یا سم کشی کرده و بعد از خشک شدن کامل، کاکتوس در خاک جدید کاشته شود.

گلدان جدیدی که برای کاکتوس انتخاب میکنیم باید متناسب با سایز کاکتوس بوده و از گلدان قبلی که کاکتوس در آن کاشته شه بود بزرگتر باشد. گلدان باید دارای زهکشی مناسب باشد ارتفاع گلدان نیز در نظر گرفته شود.

یک عده از اساتید این نظر را دارند که گلدان سفالی بهتر است و عده ای دیگر گلدان پلاستیکی را ترجیح میدهند، با توجه به آزمونها و خطاهای انجام شده در بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس در صورتی که سایز گلدان با اندازه کاکتوس متناسب باشد و گلدان زهکشی مناسب داشته باشد از هر دو نوع سفالی و پلاستیکی میتوان استفاده کرد. که در این ویدیوی تعویض گلدان از نوع سفالی استفاده کرده ایم.

یکی از ترکیب خاکهای مورد استفاده در گلخانه تک کاکتوس، ترکیبی از هفتاد درصد ماسه و پانزده درصد پیت ماس و پانزده درصد ورمی کمپوست است.

پیت ماس، یک ماده خام بسیار عالی با بالاترین سطح مواد مغذی می باشد که بخش مهمی از خاک گلدان یا بستر مناسب جوانه زنی بذرها است و می تواند چندین برابر وزن خود آب جذب کند و در هنگام نیاز گیاه آب اضافی را به ریشه بدهد.

ورمی‌کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. در خاک‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرمها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ۵ – ۱۱ مرتبه بیشتر از خاک‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می‌شوند.

نحوه ی تعویض گلدان کاکتوس به شرح زیر است:

اول داخل گلدان مقداری سنگ نسبتا درشت به عنوان زه کش ریخته شود. سپس مقداری از خاکی که آماده شده، این مقدار خاک به اندازه ای باشد که وقتی کاکتوس در گلدان قرار داده شد، کاکتوس از سطح گلدان بالا نیاید.

سپس کاکتوس را به آرامی از گلدان قبلی خارج کنید دقت شود تا به ریشه ها آسیب نرسد، چند ضربه آرام به بدنه گلدان و ته گلدان زده شود تا كاكتوس همراه با خاك به صورت قالب از گلدان دربیاید تا جایی که امکان دارد بدون اینکه به ریشه صدمه برسد خاکهای اضافی و ریشه های پوسیده  از ریشه جدا شود.

سپس کاکتوس را داخل گلدان گذاشته و اطراف کاکتوس خاک ریخته شود و چند ضربه آرام به اطراف گلدان زده شود تا ماسه ها لابه لای ریشه ها پخش شوند.

کاکتوسی که گلدانش عوض شده را معمولا تا یک هفته پس از تعویض نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار داد و آبیاری با توجه به اندازه گلدان و نوع کاکتوس چند روز بعد از تعویض گلدان کم کم شروع شود تا ریشه ها کامل ترمیم شوند.

برای تهیه خاک آلمانی  مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

منبع تک کاکتوس
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ویدیو نحوه ی تعویض گلدان:

 

 

تصویر قبل از تعویض گلدان

 

قبل از تعویض گلدان

 

تصویر بعد از تعویض گلدان

نحوه ی تعویض گلدان کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهار =