کاکتوس مینیاتوری

بلوسفلدیا

بلوسفلدیا

کاکتوس بلوسفلدیا با نام علمی Blossfeldia liliputana یک کاکتوس مینیاتوری به رنگ سبز خاکستری بدون ریب و بدون  خار است که با اندازه قطر ۱٫۲ سانتی متر ( به ندرت بیش از ۲ سانتی متر ) از کوچکترین گونه های کاکتوس، و کاکتوسی کلکسیونی به شما می آید و رشد بسیار کندی دارد به همین  دلیل اغلب پیوند زده می شوند، که باعث می شود خیلی سریع رشد کنند اما شکل ظاهری کاکتوس که حالتی دیسک مانند دارد را از دست می دهند.

کاکتوس بلوسفلدیا گونه بسیار خاص و دارای یک عادت رشد بی نظیر و عجیبی نسبت به سایر کاکتوس ها را دارد، به طوریکه آنها ظاهرا تنها کاکتوس هایی هستند که قادر به خشک شدن کامل هستند و سپس در هنگام سیراب شدن سلول های خود را مجدداً هیدراته می کنند. در طبیعت در طول فصل خواب، تقریباً تمام آب خود را از دست می دهد و کوچک می شود و تقریباً کاملاً خشک می شود و روی صخره هایی که در آن زندگی می کند صاف می شود.
تحقیقات نشان میدهد که در طی یک سال ۸۰٪ از رطوبت خود را از دست می دهد و سپس برای یک سال دیگر از خشکسالی جان سالم به در می برد، و آن را بسیار شبیه به خزه ها و گلسنگ ها می کند تا در برابر نزدیک به از بین رفتن کامل رطوبت مقاومت کنند! به جز برخی از انگل ها و آبزیان، این گونه دارای کمترین تراکم روزنه های گیاهان گلدار زمینی است.

فصل گلدهی: فصل گلدهی بلوسفلدیا از اواخر بهار تا اوایل تابستان است و در طول روز شکوفا میشوند، گل هایی که به رنگ سفید مایل به زرد و به اندازه ی ۶/۱۵ میلی متر طول و ۵/۷ میلی متر قطر هستند، و نکته قابل توجه و جالب این است که کاکتوس بلوسفلدیا تک پایه و در اصطلاح خودبارور است.

بلوسفلدیا

بلوسفلدیا

خاک: خاک مناسب برای کاشت کاکتوس بلوسفلدیا باید دارای تخلخل بالا باشد برای خروج آب اضافی چون در صورت وجود رطوبت و دمای کم، نسبت به پوسیدگی بسیار حساس است. به طور کلی، خاک آنها باید هر ۲-۴ سال یک بار تعویض شود. این تعویض به معنای تغییر گلدان و انتقال آن به گلدان بزرگتری نیست.

آبیاری: آبیاری در فصل رشد باید به طور منظم انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملا خشک شود و باید از خیس شدن سطح کاکتوس بلوسفلدیا در هنگام تابش نور خورشید جلوگیری کرد. چون کاکتوس مرطوب در نور خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی شود که حتی می تواند منجر به عفونت های قارچی و مرگ شود. در فصل خواب در دمای ۵ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود و ترجیحا آبیاری انجام نشود چون در صورت مرطوب بودن، در زمستان و در فصل استراحت باعث ایجاد پوسیدگی می شود.

کوددهی: با کودهای ازت پایین در بهار و تابستان سریعتر رشد می کند.

نور:  مکانی نیم سایه با جریان هوای کافی.

آفات و بیماریها: در صورتیکه گیاهان در شرایط خوبی نگهدرای شوند باید تقریباً بدون آفت باشند، به خصوص اگر در خاکی با تخلخل بالا  کاشته شده باشند و در محیطی با تهویه هوای مناسب قرار گرفته باشند. با این وجود، میتوان به مبتلا شدن به آفاتی همچون کنه قرمز و شپشک ها اشاره کرد.

تکثیر :تقریباً به طور انحصاری توسط بذر و پیوند زدن انجام می شود.
بذرهای بلوسفلدیا بسیار ریز هستند و باید روی سطح یک مخلوط خاک بسیار ریز کاشته شوند. این گیاهان بسیار کم رشد هستند و زنده ماندن آنها روی ریشه های خود برای ۴-۶ ماه اول بسیار دشوار است و باید در نگهداری آنها مراقبت های بسیاری به عمل آورد و در این مدت آبیاری آنها باید بسیار با دقت انجام شود تا جایی که به اندازه کافی رشد کنند و بزرگ شوند تا به طور عادی آبیاری شوند.
برای مشاهده روش کاشت راحت و موفقیت آمیز اینجا کلیک کنید.

منبع: تک کاکتوس
نویسنده: شیلان جمال زاده

کپی تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =