کاکتوس اشک تمساح

کاکتوس اشک تمساح

کالانکوئه دایگرمونتیانا با نام علمی Kalanchoe Daigremontiana یا مادر هزاران Mother of Thousands  که با نام عامیانه کاکتوس اشک تمساح بخاطر ظاهری که دارد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خودش جلب می کند، تقریبا در هر جایی قابل رشد است و به سهولت میتوان جوانه های قابل تکثیر را بیرون آورده و به جای دیگری انتقال بدهیم. این گیاه باید به اندازه کافی بزرگ شود تا شکوفه کند. و یک گلدان بزرگ پر از این گیاه در زمان شکوفه دهی می تواند بسیار جذاب و تماشایی باشد.
کاکتوس اشک تمساح به وسیله گیاهان کوچکی که روی لبه ی هربرگ رشد می کنند و می افتند، تکثیر می شود. آنها به خاک می افتند و از آنجا رشد می کنند. آنها، در میان تنه ی کاکتوس های دیگر، در بستر برگی در یک حیاط یا ایوان سیمانی، به خوبی در هر گلدان دیگری حتی با فاصله از محیط رشد گیاه مادر رشد می کنند. خوبی آنها این است که ریشه های زیاد و زننده ندارند. آنها به راحتی از خاک خارج می شوند. توانایی گیاه برای تولید مثل، مقاومت در برابر خشکسالی، و محبوبیتش بعنوان یک گیاه باغچه ای؛ اجازه داده که این گیاه تبدیل به یک علف هرز تهاجمی در مکان هایی مثل شرق استرالیا و بسیاری از جزایر اقیانوس آرام شود. این گیاهان پس از گل دهی می میرند و شاخه های جدید می توانند از ریشه ها بوجود آیند.

برگ ها مومی شکل ظاهری پلاستیکی دارند، لکه های به رنگ  قهوه ای تیره دارند و در حاشیه آن ها، برگ ها یا گیاهان کوچکتری بوجود می آیند، با نگاه کردن به بالای ساقه ی مرکزی  مثل دانه های برف بر روی برگ ها بنظر میرسند. پهنای برگ بسیار متفاوت است، گیاهانی که در سایه با محیط مرطوب هستند، برگ های پهن تر و مسطحتری دارند و آنهایی که در ماسه های کم آب و خشک هستند برگهایی باریک تر ، دراز و لوله ای شکل دارند. حاشیه آن ها کاملا یکدست است به جز نوک و انتهای آن ها که ۵ تا ۷ گیاه کوچکه دندان مانند وجود دارند.

گل های آن به صورت خوشه ای و زنگوله ای شکل به طول ۲ تا ۳ سانتی متر  است  و به رنگ صورتی مایل به قرمز و نارنجی میدهد که از خوشه های بالای گیاه آویزان هستند. این گیاه با توجه به شرایط دشوار رویش و تکثیر به ندرت شکوفه می دهد. اما نمونه های رشد یافته و بزرگتر آن می توانند در زمستان با مقداری کمی آب و یا بدون آب گل فروان بدهند. گل ها حدود ۵ هفته دوام می آورند.

این گیاه تقریبا خراب نمیشود و نیازی به مراقبت خیلی زیادی نسبت به سایر کاکتوس ها و ساکولنت ها  ندارد. قطعا آب نیاز دارد، اما بسیار در برابر خشکی و خشک سالی مقاوم است.

کاکتوس اشک تمساح درمقابل سرمای شدید مقاومت چندانی ندارد. مواظب  این گونه در فضای باز و محیط بیرون باشید، چرا که هنگامی که به محیط قابل کشت می رسند تقریبا رها شدن از آن ها غیر ممکن است، زیرا بنظر می رسد تعداد کمی از گیاهان کوچک ،هر سری تمام تلاششان را برای زنده ماندن و از بین نرفتن میکنند و سپس به طرز باور نکردنی دوباره تکثیر می شوند.

این گیاه به علت مقاومت در برابر خشکسالی، گیاهان گلدانی بی زحمتی هستند و در تاریکی و سایه مطلق  بدون هیچ مشکل خاصی رشد خواهند کرد. یکی از ویژگی های خوب آن این است که ریشه های زیاد  و پیچیده ایی ندارند، آنها را می توان به راحتی از جایی که دوست ندارید در آورد و به جای دیگری منتقل کرد. این گیاه در آب و هوای سرد نیاز به پوشش دارند.

آنها به عنوان گل چیده شده، در گلدان های ساقه بلند سبز کاملا جذاب و زیبا هستند. با این حال گل ها تنها توسط گیاهان سالم و در شرایط مطلوب تولید می شوند.

در تابستان بهتر است آن ها را در محیط خارج از خانه و در گلدان های بسیار بزرگ پرورش دهید بنابراین آنها به سرعت و با کود اضافی رشد میکنند.

در پاییز آنها را در گلدان دیگری قرار داده و در مکانی روشن اما خنک و خشک قرار دهید.
در دمای خنک همراه با روزهای کوتاه در اتاقی آفتابگیر که میزان نور آن نسبتا کم است باعث تحریک گیاه و تولید تعداد زیادی غنچه های گل می شود.

تکثیر کاکتوس اشک تمساح بسیار راحت است و این گیاه شاداب و پر طراوت ، برگها و گیاهان جدید خود را در نوک برگ های لوله ای شکلش تولید می کنند و هر بخش از آن می تواند ریشه دار شود و گیاه جدیدی تولید کند.

2 دیدگاه برای “کاکتوس اشک تمساح

    • تک کاکتوس گفته:

      درود بر شما
      در صورتی که در این مورد از منبع علمی اطلاعاتی دارید، میتونید ارسال بفرمایید تا به اسم خودتون منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =