کاکتوس بند کفشی

کاکتوس بند کفشی

کراسولا ماسکوسا با نام علمی Crassula muscosa  و با نام عامیانه کاکتوس بند کفشی به طور گسترده ای در سراسر مناطق نیمه خشک و خشک مناطق کارو(karoo) توزیع شده و زیستگاه های سنگی را ترجیح می دهد، اما همچنین  در دشت ها هم یافت می شود. اغلب یکی از گونه های تهاجمی است و به راحتی از طریق قلمه زدن از ساقه و کاشت بذر قابل تکثیر است.

بهتر است کراسولا ماسکوسا با نام کراسولا لیکپدیئیدس(Crassula lycopodioides) شناخته شود، و در حال حاضر بعنوان مترادف آن قرار داده شده است. یک گیاه بوته ایی شکل است که طول گیاه یک ساله آن ۱۰ تا ۴۰ سانتی متر است که به صورت متراکم و طبقه ای رشد میکند، ساقه های آن دارای شاخه هایی باریک ولی نسبتا محکم و چوب مانند هستند و برگ هایی کوچک به صورت متراکم، به طوری که ساقه هایش در زیر چهار ردیف از برگ که آنها را در بر گرفته مخفی شده است. در بهار، گل هایی کوچکی که دارای ۵ گلبرگ به رنگ زرد مایل به سبز هستند به وجود می آید. قسمت سخت ساقه به طول ۱۰تا۶۰ سانتی متر گسترده شده که یا در یک جهت مستقیم، یا به صورت خمیده و انعطاف پذیر روی زمین پراکنده می شود.

کاکتوس بند کفشی برگ های بیضی شکل ۲-۸ میلیمتر طول و ۱-۴ میلیمتر عرض دارند، از لحاظ ظاهری در یک دسته ۴ تایی هستند ، یک دست، نوک تیز یا لبه های ضخیم و بدون تیزی، بی پُرز(مو) ،خیلی گوشتی و چرم مانند که به رنگ سبز مایل به زرد و خاکستری یا قهوه ای اند، اغلب تعدادشان زیاد و متراکم یا کم تراکم و روی هم افتاده اند، به ساقه ظاهر یک یکدست و مرتبی  می دهند؛ و  نازکی پوسته برگ ۱٫۵ سانتی متر است.

گل ها  خیلی کوچک هستند و به صورت تکی یا بصورت خوشه ای متراکم  که روی آن  ۲ تا ۸ گل دوطرفه ایی می تواند داشته باشد که روی گوشه یا زاویه  بین شاخه یا برگ در فصل تابستان  می رویند.

کراسولا ماسکوسا یا همان کاکتوس بند کفشی در صورتی که تحت  شرایط آب و هوایی مناسب کاشته شود، با آبیاری کافی و نه بیش از حد؛ به آسانی می تواند رشد کند. این گیاه گزینه ای خوب برای کشت در مکان های سنگی (همان باغچه هایی تزیین شده با سنگ میباشد). این گونه بسیار سر سخت است و بنظر می رسد در برابر سرمازدگی نسبتا مقاومت می کند.

خاک باید دارای تخلخل بالایی باشد تا آب اضافی را از خود عبور دهد.
به گلدان های کم عمق با زهکشی مناسب برای جا دادن ریشه های نازک نیاز دارد. و ممکن است سالها بتواند در یک گلدان دوام بیاورد.

آبیاری در تابستان به طور منظم انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. توجه کنید که در زمستان در حد نیازش آبیاری شود.

در فصل رشد میتوان از کود های NPK ازت پایین و پتاس بالا به مقدار ۲/۱ پیشنهاد شده بر روی برچسب را استفاده کنید.
که به راحتی توسط بیماری های قارچی مورد حمله قرار می گیرد.

تهویه هوای بسیار خوبی برایش ایجاد کنید. تقریبا تمام مشکلات در نتیجه ی آبیاری بیش از حد و تهویه ضعیف هوا اتفاق می افتد، مخصوصا هنگامی که شرایط آب و هوا ابری و سرد یا خیلی مرطوب باشد.

کاکتوس بند کفشی در تابستان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد اما به طور کلی در بخشی از روز برای شکوفه دادن به نور خورشید نیاز دارد. در سایه ی مطلق بسیار ضعیف و افتاده می شود و در نهایت پژمرده میشود و می میرد.

کاکتوس بند کفشی به شپشک ها ی آرد آلود حساس هستند. و همچنین باید آنها را دور از سرما نگه داشت.

پس از رشد طی چندین سال، گیاه ظاهری در هم و نامنظم پیدا میکند، و بایستی بسیار کوتاه شود یا دوباره از آن قلمه زد و از نو کاشت.

تکثیر از طریق کاشت بذر و قلمه زدن از ساقه هایش صورت میگیرد. کاشت بذر در هر فصلی با فراهم کردن شرایط مناسب کشت امکان پذیر است با این تفاوت که نسبت به کاکتوس های دیگر دما باید خنکتر باشد حدود ۱۵ تا ۲۵  درجه سانتی گراد. گیاهان به راحتی از قلمه ها ریشه دار می شوند. قلمه ها را در ماسه تمیز رودخانه قرار دهید. هر سه ،چهار روز آن را مرطوب کنید. ریشه ها باید در مدت ۲-۳ هفته ظاهر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =