آموزش نشاء کاکتوس

نشاء

آموزش نشاء کاکتوس

همانطور که اطلاع دارید مدتی پس از کاشت بذر زمانی که جوانه های کاکتوس به علت فشرده کاشته شدن اولیه و یا در کل به مرحله ای رسیدند که قابل جدا کردن از بستر کشت اولیه شدند، در بستری جدید با ترکیب خاک جدید و به صورت نشاء کاشته میشوند.
مدتی پس از کاشت به طور نشاء جوانه ها در ابتدا به دلیل شوک محیطی و جابجایی توقف رشد خواهند داشت ولی بعد از مدتی به دلیل تعویض خاک و بیشتر بودن فضای رشد، جوانه های کاکتوس رشد بیشتری خواهند داشت به طوری که بعد از گذشت چند ماه به راحتی قابل انتقال به گلدان خواهند بود.
در مرحله اولیه کشت رطوبت محیط و رطوبت خاک و دما و نور مرتب باید بررسی شود و قارچ کشی به طور مرتب انجام شود. در صورتی که رطوبت محیط خیلی زیاد باشد و یا قارچ کشی به درستی انجام نشود، مخصوصا قارچ کشی اولیه بستر کشت، بستر دچار قارچ میشود و باعث از بین رفتن جوانه ها میشود چون در مرحله اولیه جوانه ها بسیار حساس هستند و در صورتی که دچار قارچ شوند اگر قارچ سطحی باشد و به بافت های درونی نفوذ نکرده باشد میتوان به وسیله قارچ کش از پیشروی آن جلوگیری کرد چون قارچ کش ها حالت پیشگیرانه دارند و برای درمان نمی باشند. از جمله قارچ کش های مناسب برای ضد عفونی اولیه خاک  میتوان کاربندازیم را نام برد و قارچ کش دیگری که در طول دوره رشد جوانه ها میتوان نام برد قارچ کش پرویکور است که مخصوص اندام های گیاه است و باعث کند شدن رشد گیاه نمیشود.
در مراحل اولیه رشد جوانه ها در صورت گرمای زیاد همراه با رطوبت و نور زیاد باعث پخته شدن و آب شدن جوانه های میشود. همچنین به دلیل محیط در بسته و کاور شده ی بستر کشت و رطوبت و عدم وجود جریان هوا شرایط برای رشد جلبک از جمله خاک و نور و رطوبت وجود دارد، که البته برای جوانه های کاکتوس ضرری ندارند چون جلبکها نیز نوعی گیاه هستند ولی ظاهری ناخوشایند برای بستر کشت ایجاد میشود.

در مرحله نشاء زدن، جوانه های کاکتوس به اندازه بستر کشت اولیه حساس نمی باشند به این معنی که تمامی موارد گفته شده، در مرحله ی نشاء کردن وجود ندارد. در این مرحله باید از ترکیب خاک مناسب استفاده کرد، که ترکیب خاکهای زیادی وجود دارد و ترکیب پیشنهادی و امتحان شده ی تیم آزمایشگاهی تک کاکتوس چهل درصد ماسه به دلیل اینکه از ترکیبات اصلی خاک کاکتوس ها است و آب را در خود نگه نمی دارد، سی درصد پیت ماس و بیست درصد کوکوپیت و ده درصد ورمی به دلیل وجود مواد مغذی برای جوانه های کاکتوس میباشد. کوکوپیت شاید ارزش غذایی نداشته باشد و مقداری آب را در خود نگه دارد ولی به دلیل اینکه ریشه راحتتر درون آن افزایش پیدا میکند (ریشه دوانی سریعتر) از آن در ترکیب خاک استفاده میکنیم.
پس از آماده سازی خاک جوانه ها را به آرامی از بستر کشت اولیه خارج میکنیم و باید مواظب باشیم تا به ریشه های جوانه ها آسیبی نرسد چون در این مرحل هریشه ها بسیار حساس هستند سپس به صورت منظم و ردیفی در سینی و یا ظرف کشت مورد نظر کاشته و حدودا تا یک هفته در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار میدهیم و پس از گذشت این دوره آبیاری را شروع میکنیم و کم کم به محیطی با نور کافی منتقل میکنیم.

 

فیلم زیر نشاء زدن کاکتوس را به طور خلاصه  نشان میدهد.

 

 

نمونه زیر نشاء فروکاکتوس لاتیسپینوس است که بعد از چند ماه شاهد رشد قابل توجهی از آنها بوده ایم:

 

نشاء

نشاء

 

 

نشاءهایی از کاکتوسهای دیگر:

 

نشاء

10 دیدگاه برای “آموزش نشاء کاکتوس

  1. www.rezarastgoo4647 گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشی. ممنون بابت سایتتون ک بسیار اموزنده و عالی هستش میتونم بگم ارزش پنج ستاره رو واقعا داره نسبت ب سایت های دیگه

    • تک کاکتوس گفته:

      درود
      متشکرم از توجه شما، امیدوارم مطالب موجود در سایت مفید واقع شده باشه.

  2. محمد گفته:

    درود. به نظر شما ایا لازمه که خزانه کاکوس رو به یه خزانه دیگه منتقل کرد تا فاصله بین بذر ها تنظیم شه؟ اگر لازمه بعد از چه مدت باید این کارو کرد و خاک اون خزانه باید چی باشه. و این که بذر ها بعد از چه مدت و اندازه ای باید به گلدان منتقل شوند. بستر کشتم ۶۰ درصد پیتماس ۳۰ درصد کوکوپیت و ده درصد شن و پرلیته

    • تک کاکتوس گفته:

      درود
      در صورتی که بستر خزانه مناسب باشه نیازی به انتقال به خزانه ی دیگری نیست.
      برای انتقال به گلدان هم باید کاکتوس ها نسبتا بزرگ بشن که این بازه زمانی با توجه به شرایط نگهداری متفاوت است. زمانی که حداقل اندازه فندق شوند، میتوان به بستر دیگری منتقل کرد و به صورت ردیفی کاشت. مطابق تصاویر موجود در مقاله.

  3. Youve گفته:

    سلام و وقت بخیر
    فرق نشاء کاکتوس با به گلدون زدن کاکتوس ها در هفت هشت ماهگی در چیه!؟!؟!؟
    چون برای نشاء این ترکیب خاک رو گفتید برای به گلدون زدن ۷۰درصد ماسه و سی درصد پیت ماس

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      نشاء کاکتوس مرحله ای از کاشت که بین خزانه و گلدان قرار میگیره.
      زمانی که کاکتوس ها در خزانه هستند و به اندازه ای بزرگ شدن که تحت فشار قرار میگیرند و فضای کافی برای رشد متعادل ندارند و هنوز هم به اندازه ای نرسیده اند که قابل کاشت در گلدان باشند، در این حالت به صورت نشاء کاشته میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهار =