همه چیز درباره خاک کاکتوس های وارداتی

کوکوپیت

خاک مورد استفاده گیاهانی از جمله کاکتوس ها و ساکولنت های وارداتی کوکوپیت است.
کوکوپیت یک نوع خاک برای کاشت میباشد که از پوسته ی نارگیل تهیه شده و ارزش غذایی برای کاکتوس ندارد و همچنین به دلیل شوری که دارد برای کاشت کاکتوس مناسب نیست و پیشنهاد نمیشود.
با این وجود امروزه در بسیاری از مغازه ها و گلفروشی ها کاکتوس ها و ساکولنت هایی همچون سانسوریا رنگی، انواع مامیلاریا، انواع سرئوس، انواع نوتوکاکتوس ها و ملوکاکتوسها و ژمینو پیوندی ها دیده میشود که در این نوع خاک کاشته شده اند علت اینکه این گیاهان در کوکوپیت کاشته شده اند چندین دلیل دارد که به این شرح است:
۱- این نوع گیاهان وارداتی هستند و خاک هیچ کشوری نباید وارد کشور دیگری بشود.
۲- برای اینکه در طول مسیر خاک گیاه ریخته نشود و یا ریشه جابجا نشود.
۳- در طول مسیر امکان آبیاری گیاه وجود ندارد و گیاه در کوکوپیت کاشته  میشوند چون کوکوپیت حالت اسفنجی و منسجم و نسبتا فشرده ای که دارد رطوبت را در خود نگه میدارد و کمک میکند تا در مسافتهای طولانی کم آبی منجر به ضعیف شدن و از دست دادن طراوت و شادابی گیاه نشود.
۴- کوکوپیت بیماری های خاکزی و آفاتی ندارد و به دلیل بافت آلی که دارد برای محیط زیست نیز آلودگی ندارد و تجزیه پذیر است.
و این در حالی است که نگهداری گیاه برای مدت طولانی در کوکوپیت مناسب نمیباشد به دلیل اینکه کوکوپیت آب را در خود نگه میدارد و به مرور باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه میشود و بیشتر به این علت است که گیاهان وارداتی عمر کمتری نسبت به گیاهان داخلی دارند.

چاره کار چیست؟
شاید بسیاری از کاکتوس ها و ساکولنت های  وارداتی از نظر ما زیبا باشند ولی به دلیل زود خراب شدن آنها، نتوانیم آنها را تهیه کنیم و از داشتن آنها لذت ببریم.
خیلی راحت میتوان مانع از خراب شدن گیاهان وارداتی شد.
اول از همه گیاه را به آرامی از گلدان درآورده

کوکوپیت

و به آرامی کوکوپیتها را از ریشه جدا میکنیم و این کار را تا جایی که امکان داره انجام میدیم، شاید بعضی از ریشه های مویی نیز هنگام جدا کردن کوکوپیت کنده شوند که مشکلی پیش نمی آید و گیاه مجددا ریشه جدید میزند (البته دقت شود که ریشه ها خیلی زیاد کنده نشوند)

کوکوپیت

در صورتی که تمامی کوکوپیت به راحتی جدا نشود میتوان با فشار آب اقدام به جدا سازی کوکوپیت نمود.

کوکوپیت

پس از آنکه جدا سازی کوکوپیت تمام شد ریشه را در داخل  سم قارچ کش قرار میدهیم پس از چند ثانیه از محلول در آورده و میگذاریم ریشه کمی خشک شود.

کوکوپیت

سپس گیاه رو در ترکیب خاک مناسب  بسته به نوع کاکتوس یا ساکولنت میکاریم

کوکوپیت

و در یک جای خنک و به دور از آفتاب قرار میدیم به مدت یک هفته الی ده روز.

کوکوپیت

پس از گذشت این دوره، گیاه رو کم کم به مکانی با نور آفتاب غیر مستقیم انتقال میدیم و آبیاری رو کم کم شروع میکنیم.

منبع تک کاکتوس

 

6 دیدگاه برای “همه چیز درباره خاک کاکتوس های وارداتی

  1. بهروز گفته:

    با سلام
    ملو کاکتوسهای وارداتی که در کوکوپیت می باشد بدلیل نوع ریشه های این کاکتوس که بسیار ظریف می باشند در صورت جداسازی کوکوپیت بیشتر ریشه های خود را از دست می دهند برای این نوع کاکتوسها نیر لطفا راهنمایی بفرمائید

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بله درسته ملوکاکتوس هم جزو کاکتوس های بسیار حساس و برای جدا سازی خاک کوکوپیت باید خیلی دقت کنید تا جایی که براتون امکان داره با دست جدا کنید و اگه دیدید که به سختی جدا میشه میتونید با آبی که خیلی سرد نباشه کم کم خاکش رو جدا کنید.
      البته تا حدی جدا شدن ریشه ها آسیبی به کاکتوس نمیرسونه و در واقع به نوعی هرس ریشه محسوب میشه و این کار باعث میشه کاکتوس تحریک بشه برای اینکه ریشه جدید بزنه.

  2. نگار گفته:

    سلام.ایا میتونم‌ کمی خاک کوکوپیت رو روی خاک کاکتوس هام بریزم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =