آموزش کاشت بذر آگاو

کاشت بذر آگاو

آموزش کاشت بذر آگاو

کاشت بذر آگاو
تکثیر آگاوها به چند روش صورت میگیرد:

  • یکی از روش ها جدا کردن پاجوش های آگاو از گیاه مادری است.
  • در بعضی از موارد نادر هم تکثیر به این صورت است بذرهایی که در گل قرار دارند و گل هنوز به ساقه متصل است جوانه میزنند.
  • یکی از روشهای دیگر تکثیر آگاو که ریسک بالایی نیز دارد این است که مرکز آگاو بالغ را برش داده و جدا میکنند. تا آگاوی که در خاک است و ریشه دارد بتواند چند سر تولید کند. درست همانند کاکتوس که با سربرداری پس از گذشت مدتی چند کاکتوس جدید در قسمت برش خورده رشد میکند. با این کار پس از تولید آگاوهای جدید میتوان آنها را جدا کرده و به طور جدا کاشت. و آنها را ریشه دار کرد. آگاوی را که از وسط برش خورده نیز پس از خشک شدن قسمت برش خورده کاشته میشود.متاسفانه، تمام این روش های تکثیر دارای مزایا و معایبی هستند.

به عنوان مثال، همه آگاوها پاجوش نمیدهند و یا در صورتی که پاجوش تولید کنند جدا کردن آنها از گیاه مادری سخت است و امکان دارد در صورت جدا کردن هم به پاجوش و هم به گیاه مادری آسیب برسد.
از روش های راحت برای تکثیر آگاو کاشت بذر آگاو میباشد.

ترکیب خاک برای کاشت بذر آگاو

یکی از ترکیب خاکهای مناسب برای کاشت بذر آگاو ترکیب ماسه و پیت ماس به طور مساوی است. (ماسه ای که الک شده و فاقد ماسه بادی باشد)
پس از قارچ کشی نمودن بستر، بذرها مرتب و با فاصله چند سانتی متری از هم قرار داده شوند. (در بعضی از گونه های آگاو هنگام کاشت بذر بهتر است یک لایه نازک در حدی که بذرها کامل پوشیده نشوند پیت ماس روی سطح بستر الک کرد. قبل از کاشت بذر باید به این نکته توجه کرد که معمولا در مشخصات بذر قید میشود.)

سپس با اسپری سطح بستر و بذر ها کاملا مرطوب شود.  در ظرف بسته شود و داخل نایلون قرار داده تا رطوبت به طور کامل حفظ شود. در مکانی با نور مناسب و بدور از آفتاب مستقیم قرار داده شود. پشت پنجره ی جنوبی مکانی مناسب میباشد.

زمانی که نور بسیار زیاد باشد جوانه ها به رنگ بنفش در می آیند و در صورتی که نور خیلی کم باشد جوانه ها رنگ پریده میشوند. در صورت وجود این حالتها مکان جوانه ها را به طور ناگهانی عوض نکنید و این جابجایی را در چند مرحله انجام بدهید تابه گیاه شوک وارد نشود.

دمای مناسب

دمای مناسب برای سبز شدن بذرها ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، بهتر است رطوبت خاک و محیط بالای هفتاد درصد باشد.

معمولا جوانه زنی بذرها از چهار روز شروع شده و بسته به نوع آگاو تا دو هفته ادامه دارد. پس از جوانه زدن همه ی بذرها بهتر است که روزانه به مدت چند دقیقه هوادهی صورت بگیرد.

جوانه ها از اول با یک برگ ظاهر میشوند و پوسته بذر معمولا در بالای جوانه مشاهده میشود، این پوسته ممکن است مدتها روی جوانه باقی بماند تا زمانی که از جوانه جدا شده و بیوفتد. مشکلی برای جوانه پیش نمی آورد مگر اینکه برای شما خوشایند نباشد. در این صورت میتوانید پوسته بذر را به آرامی از جوانه جدا کنید.

در صورتی که جوانه ها در هفته های اول خم شدند، میتوان به کمک ماسه دانه ریز ضدعفونی شده و یا ریختن دانه لیکا از افتادن آنها جلوگیری کرد.

پس از دو تا چهار هفته، یک شکاف در نزدیکی پایه برگ اول ایجاد می شود. و از آن برگ دوم بیرون می آید، این برگ دوم به نظر میرسد بیشتر شبیه به آگاو باشد. برگ سوم، هنگامی که ظاهر میشود، شباهت بیشتری نسبت به قسمت دوم دارد و دارای حاشیه ای کوچک است. تا زمانی که برگ سوم ظاهر خود را ساخته است، برگ اولیه از نوک جوانه شروع به زرد شدن و خشک شدن میکند.

در این مدت سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید، در غیر این صورت در صورتی که بستر خشک باشد جوانه ها خشک میشوند.
فیلم زیر آموزش کاشت بذر آگاو را نشان میدهد.

8 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر آگاو

  1. سارا گفته:

    سلام بهترین زمان برای کاشت بذر اگاو و لیتوپس کی هست؟ اونطور که من متوجه شدم این دو نوع جاشون خنکتر باید باشه درسته؟

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بله باید جاشون خنک باشه در هر فصلی شرایط رو فراهم کنید میتونید بکارید، معمولا فصل پاییز و زمستان برای کاشت این نوع بهتر است.

  2. سید کاوه رسولی گفته:

    سلام من از شما بذر اگاو خریدم و به روش شما بذر و کاشتم و بذرها بعد یک هفته سبز شدن اما تا الان که نزدیک به ۳ هفته است بذرها برگ نداده اند فقط یه ساقه سبز هستند که پوسته بذر در بالای ساقه قرار دارد این حالت طبیعی است یا ایرادی در کار من بوده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بذرها بعد از جوانه زنی رشد آرامی دارند، سعی کنید شرایط مناسب براشون فراهم باشه، به زودی برگ دوم هم ظاهر میشه
      یک دوره هم قارچ کشی کنید.

  3. عباس گفته:

    درود
    بذرهای آگاو بنده بعد از کاشت شد خوبی داشتن تو مدت دو هفته، ولی چون ارتفاع خالی بالای خزانه حدود سه سانتیمتر هست چسبیده به در ظرف، این مشکلی ایجاد میکنه؟
    اگه مشکل داره که با زیپ پلاست خزانه رو بپوشونم و درش رو بردارم
    ممنونم

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بله چسبیدن به در ظرف باعث سوختگی و سیاه شدن جوانه ها میشه،
      در ظرف رو بردارید و با زیپ پلاست بپوشونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =