جابجایی جوانه های کاکتوس

نشاء کاکتوس

فیلم آموزشی نشاء کاکتوس

گاها مشاهده میشود که پس از گذشت مدتی از جوانه زدن بذرهای کاکتوس بنا به هر دلیلی، محل قرار گرفتن جوانه ها نا مناسب است و جوانه ها در هم فشرده شده اند، مثلا ممکن هنگامی که بر روی بذر ها آب اسپری میشود در اثر برخورد آب به بذرها، بذرها جابجا شوند و در یک سمت متمرکز شوند و یا بستر به صورت خیلی پر کاشته شده و الان برای جلوگیری از رشد نا مناسب جوانه ها باید جابجایی زود هنگام جوانه ها صورت گیرد چون با گذشت زمان و رشد جوانه ها در صورت متراکم بودن جوانه ها امکان دارد جوانه ها به دلیل رقابت برای رساندن خود به نور آفتاب، طولی و کشیده و نوک باریک رشد کنند و اینکه یک عده از جوانه ها در لابه لای بقیه ی جوانه ها بمانند و رشدی نداشته باشند.اول اینکه باید یک ظرف و یا یک گلدان مناسب برای کاشت جوانه ها انتخاب شود و زهکشی مناسبی داشته باشد، (زهکشی یعنی خارج کردن آب اضافی از گلدان)، که با سوراخ بودن ته ظرف یا گلدان زهکشی صورت میگیرد.
در این موارد نشاء کاکتوس زود هنگام باید از ترکیب خاکی که برای کاشت بذر ها استفاده شده برای این جوانه ها نیز استفاده کرد.
بستر جدید که قرار است جوانه ها به آن منتقل شوند قارچ کشی شده و این بستر کاملا مرطوب باشد.
بستری که جوانه ها در آن قرار دارند (بستر قدیمی) باید با اسپری آب تا حدی آبیاری کرد که بستر کاملا مرطوب شود تا هنگام در آوردن جوانه ها ریشه ها به راحتی جدا شوند و آسیبی به ریشه ها وارد نشود.
به کمک یک پنس، جوانه ها را به آرامی و بدون فشار وارد کردن به بدنه و ریشه از خاک درآورده و به بستر جدیدی که از قبل برای هر کدام از جوانه ها در این بستر جدید جا باز کرده ایم، انتقال می دهیم.
شرایط نگهداری جوانه های جابجا شده (نشاء کاکتوس)، از جمله نور، دما، رطوبت و آبیاری در بستر جدید همانند شرایط نگهداری در بستر قدیمی باشد تا به جوانه های تازه کاشته شده شوک وارد نشود.

 

انتشار مقاله با ذکر منبع مجاز است.

2 دیدگاه برای “جابجایی جوانه های کاکتوس

  1. حامد شادمهد گفته:

    سلام من بذر کاکتوس هارو دوهفته میشه کاشتم ۵۰درصدشون جوانه زدن کی میتونم ب گلدان منتقل کنم و روش ابیاری شونم اگه میشه بگید ممنون

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      فعلا برای انتقال به گلدان خیلی زود هست و به دلیل اینکه ریشه ها مویی و خیلی نازک هستن ضمن جابجایی، جوانه ها از بین میرن.
      تا زمانی که حدودا اندازه فندق بشن بهتر جابجا نکنید.
      با اسپری آبیاری کنید.
      مقالات موجود در سایت را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =