آموزش کاشت پاجوش کاکتوس

آموزش کاشت پاجوش کاکتوس

آموزش کاشت پاجوش کاکتوس
کاشت پاجوش گیاهان یکی از روشهای بسیار راحت برای ازدیاد گیاهان و درختان میباشد.
کاشت پاجوش کاکتوس نیز همانند کاشت پاجوش سایر گیاهان یکی از روش های تکثیر کاکتوس میباشد که با رعایت کردن نکات لازم بسیار راحت و آسان میباشد.

پاجوش در واقع قسمتی از گیاه مادری است که از پای درخت و یا گیاه می روید و چسبیده به ریشۀ درخت یا گیاه است که میتوان آن را از ریشه ی اصلی جدا کرده و به صورت جداگانه در گلدان کاشت.
در اکثر کاکتوسها همانند بعضی از انواع ژمینوها،انواع مامیلاریاها و حتی پایه آبی یا همان میرتلو پاجوشها از ریشه به وجود نمی آیند بلکه در قسمتهای میانی و بالای کاکتوس ها به وجود می آیند که لفظ عامیانه ی پاجوشها را همان بچه های کاکتوس میگویند.
در این نمونه از پاجوش ها پس از جدا سازی کاکتوس ها از گیاه مادری باید اجازه داد تا چند روزی در محیطی خنک بمانند تا نقطه ی اتصال بین پاجوش و گیاه مادری کاملا خشک شود سپس اقدام به کاشت نمود.
در بعضی از کاکتوس ها همانند انواع کلیستوها و در ساکولنتها انواع هاورتیاها مثل هاورتیا گورخری، هاورتیا ترانکاتا، انواع آلویه مثل آلویه واریگاتا و غیره پاجوش ها از طریق ریشه به وجود می آیند که در این موارد پاجوش خود دارای ریشه میباشد و با جدا کردن گیاهچه از گیاه مادری بلافاصله آن را باید کاشت و این روش یکی از راههای ساده تکثیر بسیاری از درختان و درختچه های زینتی و انواع کاکتوس ها و ساکولنتها به شمار می رود.

در فیلم آموزش کاشت پاجوش کاکتوس که در این مقاله گنجانده شده است نکات لازم و نحوه ی گرفتن پاجوش های کاکتوس و نگهداری بعد از جدا کردن پاجوش ها از گیاه مادری ذکر شده است.

وسایل مورد نیاز برای کاشت پاجوش های کاکتوس
گیاه کاکتوس مادری که دارای پاجوش باشد، ماسه یا سنگریزه ی غیر آهکی،گلدان با زهکشی مناسب، قارچ کش،(پیت ماس در صورت تمایل، ضروری نمیباشد)

 

 

12 دیدگاه برای “آموزش کاشت پاجوش کاکتوس

  1. امیر گفته:

    دستتون درد نکنه آموزش هاتون خیلی مفیده .وبه درد بخور .ممنون از سایت عالیتون .

  2. Hanie گفته:

    من هاوارتیامو پاجوششو جدا کردم ولی از ساقش جدا شد بدون ریشه، الان فقط گذاشتم تو خاک، چیکارش کنم؟

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بعد از جدا کردن از ساقه چند روز بمونه تا قسمت جدا شده خشک بشه بعد بکارید.

  3. hamed گفته:

    مرسی بابت توضیحات خوبتون ، این ماسه ای که میفرمایید تو فیلم از کجا تهیه میشه کرد و به چه اسمی میشناسن ؟ همون شن خلیجی یا عربی با قطر یک میل ؟ ماسه ساختمانی الک شده اس که قسمت درشت ترش میشه ماسه ؟ عذر میخوام ازتون ولی تو دسته بندی سایز ریز دانه های سنگی به این اندازه ماسه گفته نمیشه ، ماسه ریزتر از شن و شن ریز تر از سنگ ریزه اس

    • تک کاکتوس گفته:

      خواهش میکنم
      شن عربی سایز مناسبی برای کاشت کاکتوس میباشد.

  4. حمید گفته:

    سلام.ببخشید بعد از چه مدتی کاکتوسها را از این گلدان شنی به گلدان با خاک منتقل کنیم؟

    • تک کاکتوس گفته:

      با درود و احترام
      داخل شن و یا خاک کاشت نمیشه
      چون هر دو چسبندگی دارند و برای کاکتوس مناسب نیست.

  5. امیرحسین گفته:

    سلام ممنون بابت آموزشتون. وقتی پاجوش رو میزارین روی ماسه ، ماسه هیچ رطوبتی هم نباید داشته باشه؟ بدون رطوبت ریشه میده ؟ تا ۱۰ روز بعد خراب نمیشه که میخواد آب بخوره؟

    • تک کاکتوس گفته:

      درود
      ممنون از توجه شما، امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه.
      ریشه اندام جذب آب و مواد مغذی کاکتوس ها است. زمانی که پاجوش ریشه نداشته باشه هیچ آبی رو نمیتونه جذب کنه و آبیاری کاکتوس بدون ریشه، باعث خراب شدن و پوسیدگی قلمه میشه.
      نگران کاکتوس نباشید که به دلیل عدم آبیاری ممکنه خراب بشه، چون کاکتوس در بافت های خود تا مدت زمان زیادی ذخیره آبی دارد.
      در کتاب تک کاکتوس تمامی نکات در مورد نگهداری و پرورش و بیماری های کاکتوس و هر آنچه رو که لازمه در مورد کاکتوس بدونید به طور کامل نوشته شده در صورت تمایل از طریق همین سایت میتونید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + یک =