آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس
۱_ چرا باید خاک گلدانم را عوض کنم
تعویض گلدان به چند دلیل صورت میگیرد، به این دلیل که ریشه های کاکتوس زیاد شده و گلدان را پر کرده و ریشه جایی برای رشد ندارد، خاک نامناسب است و دلیل دیگر وجود بیماری و آفت ریشه و پوسیدگی ریشه است، در این موارد باید خاک کاکتوس عوض شود.
ریشه و خاک کاکتوس هایی را که تازه تهیه میکنید حتما بررسی کنید که مطمئن شوید شپشک آرد آلود و سایر آفتها را ندارد در صورت داشتن هر گونه پوسیدگی یا بیماری کاکتوس را از گلدان خارج کرده و ریشه را کامل قارچ کشی یا سم کشی کرده و بعد از خشک شدن کامل، کاکتوس در خاک جدید کاشته شود.

۲_ گلدان مناسب
گلدان کاکتوس باید متناسب با سایز کاکتوس بوده و خیلی بزرگ نباشد، زیرا گلدان بزرگ باعث میشود آب بیشتری در گلدان بماند و اینکه کاکتوس بیشتر ریشه سازی میکند و خود گیاه رشد آنچنانی نخواهد داشت. گلدان باید دارای زهکشی مناسب باشد ارتفاع گلدان نیز در نظر گرفته شود.
گلدان سفالی بهتر است یا گلدان پلاستیکی؟
یک عده از اساتید این نظر را دارند که گلدان سفالی بهتر است و عده ای دیگر گلدان پلاستیکی را ترجیح میدهند، با توجه به آزمونها و خطاهای انجام شده در بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس در صورتی که سایز گلدان با اندازه کاکتوس متناسب باشد و گلدان زهکشی مناسب داشته باشد از هر دو نوع سفالی و پلاستیکی میتوان استفاده کرد.

۳_ خاک مناسب
یکی از ترکیب خاکها به این صورت که ترکیبی از هفتاد درصد ماسه و پانزده درصد پیت ماس و پانزده درصد ورمی کمپوست استفاده میکنیم.
پیت ماس، یک ماده خام بسیار عالی با بالاترین سطح مواد مغذی میباشد که بخش مهمی از خاک گلدان یا بستر مناسب جوانه زنی بذرها است و میتواند چندین برابر وزن خود آب جذب کند و در هنگام نیاز گیاه آب اضافی را به ریشه بدهد.
ورمی‌کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. در خاک‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرمها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ۵ – ۱۱ مرتبه بیشتر از خاک‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می‌شوند.

۴_ آموزش تعویض گلدان کاکتوس
اول داخل گلدان مقداری سنگ نسبتا درشت ریخته شود سپس مقداری از خاکی که آماده شده، این مقدار خاک به اندازه ای باشد که وقتی کاکتوس در گلدان قرار داده شد، کاکتوس از سطح گلدان بالا نیاید.
سپس کاکتوس را به آرامی از گلدان قبلی خارج کنید دقت شود تا به ریشه ها آسیب نرسد، چند ضربه آرام به بدنه گلدان و ته گلدان زده شود تا كاكتوس همراه با خاك به صورت قالب از گلدان دربیاید تا جایی که امکان دارد بدون اینکه به ریشه صدمه برسد خاکهای اضافی و ریشه های پوسیده  از ریشه جدا شود.
سپس کاکتوس را داخل گلدان گذاشته و اطراف کاکتوس خاک ریخته شود و چند ضربه آرام به اطراف گلدان زده شود تا ماسه ها لابه لای ریشه ها پخش شوند.
کاکتوسی که گلدانش عوض شده را معمولا تا یک هفته پس از تعویض نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار داد و آبیاری با توجه به اندازه گلدان و نوع کاکتوس چند روز بعد از تعویض گلدان کم کم شروع شود تا ریشه ها کامل ترمیم شوند.

ویدیو آموزش تعویض گلدان کاکتوس

 

دانلود فیلم

18 دیدگاه برای “آموزش تعویض گلدان کاکتوس

  1. رضا گفته:

    با سلام.
    من خاک کاکتوس را عوض کردم ته گلدان مقداری خاک برگ ریختم مشکلی پیش نمی آید؟؟
    با تشکر فراوان

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      خاک برگ برای کاکتوس مناسب نیست مخصوصا اگه برای زهکشی استفاده بشه چون اجازه نمیده که آب اضافی از گلدون خارج بشه،همچنین رطوبت رو نگه میداره و به تدریج باعث پوسیدگی ریشه کاکتوس میشه.برای زهکشی بهتره از ماسه ی نسبتا درشت استفاده کنید.

  2. کیارش گفته:

    درود فراوان
    من به تازگی میخوام که خاک گل های کاکتوسم رو تعویض کنم به همراه گلدان البته.با شرایط اب و هوایی که داریم بازهم باید ازهمین فرمول ترکیب خاک استفاده کنم .ساکن شهر گرگان استان گلستان.ماسه و مقداری هم خاک مخصوص کاکتوس اگر بهش خاک جنگل(معروف به خاک سیاه) اضافه کنم به نظرتون خوبه یا نه ؟
    سپاسگذارم از راهنمایی و زحمات شما عزیزان

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      ترکیب خاک کاکتوس آماده متفاوت هست اگه ترکیباتش رو نوشته و به این صورت هست، مناسب و میتونید استفاده کنید چون الان این ترکیب خیلی مناسب و زهکشی مناسبی داره برای تخلیه آب اضافی که باعث پوسیدگی ریشه نشه.

  3. کیارش گفته:

    متشکر میشم اگه یه راهنمایی کنید بهم .کاکتوسهای من از شکل اصلی خودشون خارج میشن .این دلیل خاصی داره یا مشکلی هست که این اتفاق ها میفته .برای مثال کامتوس های کروی شکل وقتی جوانه تازه میزنن دیگه جوانه کروی نیست حالت دراز یا استوانه ای نازک به خودش میگیره .
    متشکرم از وقتی که میذارید .

    • تک کاکتوس گفته:

      دلیل اینکه کاکتوسهای کروی از حالت کروی خارج میشن و رشدی استوانه ای و تقریبا نوک باریک پیدا میکنند و رنگ آنها نسبتا کم رنگ میشود کم نوری هستش، که در این صورت باید کم کم به یک جای پر نور منتقل کرد. شما هم وضعیت نوری رو بررسی کنید.

  4. شیوا گفته:

    سلام و عرض ادب؛
    من یک ماه و نیم پیش بذر کاکتوس کاشتم الان بعضیا تقریبا بزرگ شدن و بعضیا هنوز در حد جوانه اولیه هستن.کی اونها رو به گلدان جداگانه میتونم انتقال بدم؟هنوز خیلی کوچولو هستن
    ممنون میشم از راهنماییتون.سپاس

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      فعلا برای انتقال به گلدان خیلی زود چون ریشه ها بسیار ضعیف و مویی هستند،معمولا وقتی اندازه فندق شدن میتونید به گلدان منتقل کنید.

    • تک کاکتوس گفته:

      ارسال بذر طبق نرخ ثابت پست به تمام نقاط ایران ۸۰۰۰
      ولی سایر محصولات که وزن بالای یک کیلو دارند ۱۰۰۰۰

  5. محمد گفته:

    سلام ببخشید من کاکتوس های کمیابی دارم حدودا اندازه فندق هستن از نو سوپر کاباتو و اچینو سرئوس امروز اون هارو از محل کاشت به گلدان انتقال دادم کف گلدان از زهکشی بسیار خوبی استفاده کردم و آب اضافی با راحتی خارج میشه اما تقریبا از ۴۰ درصد پیت ماس ۵۰ درصد ماسه نرم و ۱۰ درصد کمپوست استفاده کردم می خواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد درضمن گونه اچینو سرئوس من تقریبا گرد و بیضی شکل هستن اما تصاویری دیدم که برخی از این نوع استوانه ای می شوند برای جلو گیری چه کار کنم و می خواستم بدون نور مصنوعی به مدت ۴ ساعت و نور فیلتر شده به مدت ۲ ساعت و نیم مناسب هست؟

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      همانطور که اطلاع دارید اگر آب به خوبی از گلدان خارج نشود و به دلیل نامناسب بودن خاک در گلدان بماند باعث پوسیدگی ریشه ی کاکتوس میشود، در صورتی که آب اضافی از زیرگلدون خارج بشه و توو گلدون نمونه مشکلی پیش نمیاد.
      در مورد اچینوسرئوس باید بگم که حالت استوانه ای دارند.
      در صورتی که نور آفتاب دارید بهتره از نور مصنوعی استفاده نکنید.
      نور فیلتر شده به اندازه دو ساعت کافی هست.
      در آپارت یک ویدیو در مورد انتقال کاکتوس ها به گلدان موجود هست، به زودی در سایت هم قرار داده میشه.
      کانال آپارت takcactus

  6. AMIRMAHDI گفته:

    من برگهای کاکتوسم را کندم وگذتشتم تا سه روز خشک بشه حالا باید چی کار کنم؟

  7. محمد علی گفته:

    سلام
    تعدادی کاکتوس دارم که حال بعضیاشون خوبه و بعضیا مشکلاتی دارن،مثلا افروبیا تیغ قرمز مینیاتوری که از ساغه ها بچه داره، حالش خوب بود وقتی گرفتم،گلدونشم عوض کردم،یکی از بچه ها اخیرا خشک شده و ساقا ای که بهشه مقداری چروک شده،۲نمونه مرجان دارم که بعد از انتقال به خونه مینیانوریه برگاش زرد شد و گلهاش خشک شد،اون بزرگتره حال برگاش خوبه ولی گلش خشک شد،جاشون توی آشپزخونس پشت پنجره که نور خیلی معمولی و شیشه مات داره،مدتیه بردمشون زیر کابینت که چراغ مهتابی کوچیک داره،کلا راهنمایی میکنید در مورد این مشکلات و اوضاع؟تشکر

    • تک کاکتوس گفته:

      سلام
      بهتر هست که جایی نگه دارید که
      تهویه مناسب داشته باشه و اینکه آبیاری منظم داشته باشند
      یک سم قارچ کش هم محض احتیاط به تنه به صورت اسپری و به خاک به صورت آبیاری بزنید

  8. علی گفته:

    سلام،خداقوت،من از زیر گلدونی به کاکتوس هام اب میدم،میشه بگید خوبه یا نه؟

    • تک کاکتوس گفته:

      با درود
      مهم اینه که به گیاه به اندازه کافی آب برسه
      باید مواظب باشید که آب اضافی باعث پوسیدگی ریشه ها نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =