آموزش کاشت بذر تفروکاکتوس

آموزش کاشت بذر تفروکاکتوس

قبل از شروع به کاشت بذر تفروکاکتوس ، لازم است بدانید که در تمام گونه های متعلق به جنس تفروکاکتوس جوانه زنی راحت نیست و جوانه زنی ممکن است تا چهار سال طول بکشد. دانه های تفروکاکتوس به دلیل داشتن پوششی که آنها را در بر می گیرد احتمال رشد بسیار کمی دارند.
از آنجایی که جوانه های تفروکاکتوس جابجایی و تعویض خاک و گلدان را نمی پسندد بهتر است هنگام کاشت بذر از ابتدا آنها را در گلدان بکاریم.(اگرچه موارد موفقیت آمیزی برای کاشت بذر در سینی در بعضی موارد مشاهده شده است).

خاک مورد نیاز برای کاشت بذر باید دارای زهکشی مناسب باشد و باید متخلخل باشد. در اکثر موارد برای کاشت بذر سایر گونه های کاکتوس از خاک پیت ماس استفاده میشود برای کاشت بذر تفروکاکتوس باید از ترکیب ماسه و درصد خیلی کمی پیت ماس استفاده کنیم تا تخلخل خاک بالا باشد.
سه روش برای کاشت این بذرها وجود دارد.

حالت اول پر کردن گلدان با خاک، استریل کردن و مرطوب کردن آن و پخش کردن دانه ها روی بستر است، روی بذرها را نباید با یک لایه خاک پوشاند و بذرها حتما باید در سطح خاک باشند. گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده به اصطلاح آن را وکیوم می کنیم.
گلدان را در کنار پنجره و در مکانی آفتابگیر قرار می دهیم (آفتاب پشت شیشه) تا نور آفتاب به بذرها بتابد. تفروکاکتوس دمای خنک را می پسندد، اما بذر تفروکاکتوس برای رشد و جوانه زنی به محیطی گرم نیاز دارد پس باید محیط حتما گرم باشد.

روش دوم استفاده از مایکروویو برای شکستن پوشش بذر است. دانه ها را مرطوب کنید و آنها را به مدت دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید. دقت شود که بذرها نسوزند پس از انجام این مرحله، کاشت در گلدان که توضیح داده شد، انجام شود.

روش سوم شستن بذرها با آب است. بذرها را در یک کاسه پر از آب ریخته و بذرها شسته شود. زمانی که این کار را انجام می دهید، باید دقت شود که هنگام شستشوی بذر، بذرها شکسته و یا خرد نشوند.
اگر در طی دو ماه با انجام سه روش نتیجه ای بدست نیامد و بذرها جوانه نزدند، تسلیم نشوید. ممکن است جوانه زنی تا چهار سال طول بکشد و لازم است تا جوانه زنی بذر گلدان را همچنان گرم نگه دارید و بگذارید بماند.

آبیاری تفروکاکتوس:
فقط در صورت نیاز آبیاری شوند. در اوایل بهار، تابستان و پاییز، آبیاری را فقط در صورت خشک شدن خاک انجام دهید (ضروری است که اجازه دهید قبل از آبیاری دوباره بستر خشک شود). در فصل زمستان برنامه آبیاری این گیاه باید بسیار کم باشد.

دما:
این گیاه گرما دوست است و همچنین کاهش دما و سرد شدن هوا آبیاری انجام نشود مشکلی برای کاکتوس پیش نمی آید.

کود:
کوددهی بسیار کم صورت می گیرد و کاکتوسی است که به کوددهی نیاز ندارد، در صورت دلخواه می توان کوددهی را انجام داد اما نه به طور معمول و مثل اکثر کاکتوس ها بلکه کوددهی باید فقط برای گیاهان بزرگسال انجام شود و یک چهارم دز استاندارد در یک لیتر آب برای تفروکاکتوس کافی می باشد.

بیماری ها و آفات:
بیماری شایع در تفروکاکتوس پوسیدگی ریشه و تنه در اثر آبیاری زیاد است و آفتی که این نوع کاکتوس را مورد هجوم قرار می دهد و باعث از بین رفتن گیاه می شود حلزون است. برای از بین بردن حلزون ها باید از سموم مخصوص و حلزون کش استفاده کرد که حلزون ها را هدف قرار داده و در عین حال برای کاکتوس مضر نمی باشد.

منبع: تک کاکتوس

آموزش کاشت بذر تفروکاکتوس

2 thoughts on “آموزش کاشت بذر تفروکاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =