آموزش تکثیر افوربیا

تکثیر افوربیا

افوربیاها خانواده وسیعی از گیاهان گوشتی هستند که بسیار شبیه کاکتوس ها می باشند و نگهداری از آنها آسان است. تکثیر افوربیاها مانند کاکتوس ها از طریق بذر، قلمه و تن جوش ها یا جوانه ها روی تنه گیاه انجام می شود. تقریبا در هر فصلی بجز زمانی که هوا خیلی خنک باشد میتوان آنها را تکثیر کرد. ولی بهترین زمان برای تکثیر و ازدیاد افوربیا بهار و تابستان یعنی فصل رشد گیاه می باشد.

زمانی که ریشه یا قسمت پایینی افوربیا دچار پوسیدگی شد، در هر فصلی که باشد برای نجات آن را قلمه کرد.

تکثیر اکثر گونه های افوربیا شبیه هم هست در این مقاله یک نوع از انواع افوربیاها مثال زده شده است. ولی با این روش تقریبا میشه همه انواع گونه های این گیاه را تکثیر کرد.

افوربیا آناناسی با نام علمی افوربیا جاپونکا Euphorbia x japonica  زمانی که به سن بلوغ می‌رسد جوانه‌هایی که به‌اصطلاح به آنها بچه یا پاجوش گفته می‌شود بر روی آن رشد می‌کنند. تکثیر افوربیا آناناسی را نیز غیر از تکثیر از طریق کاشت بذر میتواند زمانی که جوانه‌ها به حدی رسیدند که قابل جدا کردن بودند همانند تصویر، می‌توان جدا کرد و کاشت.( برای آشنایی بیشتر با افوربیا آناناسی اینجا کلیک کنید.)

تکثیر افوربیا

برای کاشت جوانه ها اول باید یکی دو روز قبل از جدا کردن جوانه ها، گیاهّکاک مادری را آبیاری کرد این کار به این دلیل انجام میشه تا جوانه ها آب از دست ندن و تا زمانی که ریشه میدن بتونن بی آبی رو تحمل کنند.
جوانه های افوربیا آناناسی را برای جدا کردن از گیاه مادری به آرامی در یک جهت چرخانده تا جوانه از گیاه مادری جدا شود. می توان با استفاده از یک کاتر تمیز و ضدعفونی شده نیز جوانه ها را از گیاه مادری جدا کرد، فقط باید خیلی دقت کرد که به جوانه و گیاه مادری آسیبی نرسد و زخمی نشوند.

 

هنگام کنده شدن جوانه ها  ماده ای به نام لاتکس که شیره ای سفید رنگ است، از گیاه مادری جدا میشود که باید مراقب بود تا با دست تماس پیدا نکند چون این شیره همانند شیره ی سایر افوربیاها سمی می باشد و بهتر است عمل جداسازی جوانه ها با دستکش انجام شود تا دست هیچ گونه تماسی با شیره افوربیا نداشته باشد، در صورت تماس با پوست سریعا با آب شسته شود تا هر گونه ایجاد حساسیت از بین برود.
پس از جدا کردن جوانه ها، آنها را در محیطی سایه و خنک به مدت یک الی سه روز (بسته به اندازه جوانه و شرایط نگهداری این مدت زمان متفاوت می باشد) قرار میدهیم تا محل جدا شده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد دلیل این نگهداری قبل از کاشت و پینه بستن محل برش، این است که چون جوانه که از گیاه مادری جدا شده یک لایه از سطح آن نیز جدا میشود و مستعد قارچ گرفتگی و یا جذب میکروب از خاک است و برای جلوگیری از جذب میکروب ها و آلودگی ها از طریق خاک و پیشگری از پوسیدگی و از بین رفتن جوانه باید قبل از کاشت حتما قسمت بند شده به گیاه مادری خشک شود و پینه ببندد.
مثال قابل درکی که میتوان بیان کرد این است که، زمانی که جایی از بدن زخمی می شود تا زمانی سطح زخم مرطوب است هر گونه گرد و خاک و آلودگی جذب آن می شود و منجر به عفونت زخم میشود ولی وقت سطح زخم خشک میشود دیگر آلودگی جذب آن نمیشود.

تکثیر افوربیا

 

پس از طی شدن این مدت زمان نوبت به کاشت جوانه ها می رسد، برای کاشت جوانه های افوربیا از ترکیب خاک: پیت ماس و ماسه  به نسبت برابر استفاده میکنیم.

تکثیر افوربیا

جوانه ها را پس از کاشت در محیطی با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و بدور از تابش نور مستقیم آفتاب قرار میدهیم تا ریشه دار شوند.

تکثیر افوربیا

در تکثیر افوربیا از طریق کاشت جوانه، ریشه دار شدن  نسبت به سایر گیاهان و کاکتوس ها مدت زمان بیشتری طول میکشد. در دو هفته اول پس از کاشت، نیازی به آبیاری نیست و پس از آن با در نظر گرفتن شرایط نگهداری منطقه، تا ریشه زنی کامل جوانه ها آبیاری باید بسیار کم صورت بگیرد.

4 thoughts on “آموزش تکثیر افوربیا

  1. پورخان says:

    سلام ممنون از اطلاعات بسیار خوبتون و راهنمایی های عالیتون با آرزوی موفقیت روز افزون

  2. پورخان says:

    سلام از اینکه یرای راهنمایی و آموزش وقت گذاشتید بسیار سپاسگزارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =