آموزش برداشت بذر کاکتوس ۱

آموزش برداشت بذر کاکتوس 1

هدف از تهیه این مقاله  آموزش برداشت بذر کاکتوس و ساکولنت میباشد که به صورت فیلم نیز مختصرا توضیح داده شده است.

همچنان که اکثر درختان میوه پس از طی فصل سرما و فصل خواب، در فصل رشد شکوفه میدهند و گرده افشانی توسط عوامل طبیعی همچون زنبور صورت میگیرد و سرانجام میوه بدست می آید، اکثر کاکتوس ها و ساکولنتها نیز در صورتی که به سن بلوغ و سن گلدهی رسیده باشند که سن گلدهی در هر واریته از کاکتوس از سه الی سی تا پنجاه سال متفاوت است و شرایط گلدهی از جمله گذراندن دوره خواب، خاک مناسب، آبیاری منظم و صحیح و گلدان متناسب با اندازه کاکتوس را داشته باشند، گل میدهند و در صورتی که از یک نوع کاکتوس چند تا موجود باشد و همزمان گل بدهند میتوان عمل گرده افشانی را به صورت دستی و با استفاده از قلمو انجام داد، تمامی گلهای کاکتوسها در صورتی که گرده افشانی بشوند و گرده افشانی موفقیت آمیز باشد، میوه ی کاکتوس بدست می آید که دانه ها یا همان بذرهای کاکتوس داخل میوه ها هستند که در زبان عامیانه به میوه ی اکثر کاکتوس ها کپسول یا کیسه ی بذر میگویند. 
گرده افشانی انواع کاکتوسها و ساکولنتها در بخش مقالات سایت تک کاکتوس موجود است.
جمع آوری دانه کاکتوس یا همان بذر کاکتوس کار سخت و دشواری نمیباشد. اما ترفندها و نکاتی را باید رعایت کرد تا ضمن جمع کردن بذرها، به بذرها و یا کاکتوس آسیبی نرسد.
در درجه اول میوه ی کاکتوس باید کاملا رسیده باشد و این زمانی قابل تشخیص است که میوه به راحتی و بدون اعمال فشاری از کاکتوس جدا شود. در صورتی که کپسول به راحتی جدا نشود باید صبر کرد تا کاملا برسد همانند میوه ای که تا کامل نرسد از درخت جدا نمیشود.
جمع آوری بذر همه ی کاکتوس ها به یک روش نمی باشد و هر واریته ای از کاکتوس ها و یا ساکولنتها راهکار خاص خودش را دارد.
مثلا بذرگیری در انواع کاکتوس مامیلاریا یکی است ولی با بذر گیری در کاکتوس دیگری مثل انواع کوریفانتاها فرق میکند.
در کاکتوس هایی همچون انواع  مامیلاریا، ژیمینو و ملو کاکتوس و….کپسول بذر (میوه ی کاکتوس) را چند روزی پس از تشکیل بذر، در صورتی که به راحتی از کاکتوس جدا شود، میتوان کند و نیازی نیست که کپسولها کاملا خشک شوند، در این شرایط که کپسولها همچنان نرم و خام هستند با باز کردن کپسول، بذر ها به راحتی قابل جدا کردن هستند.
در کاکتوس هایی مانند انواع افوربیا، هاورتیا و کوریفانتا و…. گرده افشانی و برداشت بذر زیاد راحت نیست.
در بعضی از کاکتوس ها مثل انواع نوتوکاکتوس و پارودیاها کپسولهای بذر زمانی که کامل میرسند و زمان برداشت بذرها فرا میرسد، کپسول های بذری خود باز شده و بذرها بر روی تنه ی کاکتوس ریخته میشوند و جمع آوری آنها سخت میشود که در مقالات قبلی موجود در سایت تک کاکتوس، در فیلم آموزشی جمع کردن دانه هایی به این شکل کاملا توضیح داده شده است.
در انواع آستروفیتومها نیز برداشت بذرها پس از گرده افشانی خیلی راحت است و چند روز پس از گرده افشانی کپسول بذر تشکیل میشود و بعد از چند روز کپسول های بذر باز شده و بذرها نمایان میشوند و به راحتی و بدون مشکل میتوان بذرها را جدا کرد.
زمان کاشت بذرهای برداشت شده از کاکتوس متفاوت است، در گونه های آستروفیتوم پس از برداشت میتوان اقدام به کاشت بذرها نمود ولی در اکثر گونه های کاکتوس باید بذرها دوره ی خواب را ببینند تا آماده ی جوانه زدن شودند و این کار با سرمادهی بذرها امکان پذیر است که در طبیعت با شروع فصل سرما این شرایط فراهم میشود ولی در شرایط گلخانه ای برای فراهم کردن دوره ی خواب و سرما دهی بذرها، باید بذرها را در یخچال خارج از قسمت جا یخی و به دور از رطوبت قرار داد.
آموزش برداشت بذر کاکتوس و ساکولنت در ویدئو زیر نشان داده شده است.

 

8 thoughts on “آموزش برداشت بذر کاکتوس ۱

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      برای کاکتوس های مختلف دوره خواب متفاوت
      خانواده آستروفیتوم ها موقع برداشت هم میشه کاشت
      سایر کاکتوس ها حدودا یک ماه. این زمان تقریبی و میتونه کمتر یا بیشتر باشه

  1. مهرداد says:

    با سلام
    پیلوسم بذر داده بذر هارو جمع کردم الان می‌خوام بکارم .میخواستم ببینم فصل خاصی باید بکارم و سرمادهی داره یا نه

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      بهتره که بذرها را حدود دو هفته در یخچال (خارج از جایخی) قرار بدید تا دوره خواب طی کنند . بعد این دوره در صورتی که شرایط فراهم باشه مشکلی برای کاشت نیست.
      البته معمولا اواخر شهریور و اوایل پاییز زمانی که هوا خنکتر میشه زمان مناسبتری برای کاشت پیلوس پیلوس و لیتوپس هست.

  2. Ebi says:

    سلام
    بذر اچینوپسیس میرابیلیس رو باید چه مدت تو یخچال بذارم؟

  3. محمد says:

    سلام وقت بخیر، آیا روشی هست که بذر کاکتوس راحت تر از میوه کاکتوس جدا کنیم؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      در مقاله ها و فیلم های آموزشی مربوط به برداشت بذر کاکتوس توضیح داده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 19 =