گاستریا پیلانسی

گاستریا پیلانسی

گاستریا پیلانسی با نام علمی Gasteria pillansii این گیاه از ساقه های رونده ی زیرزمینی روییده و انبوه می شود. بوته های تشکیل شده توسط این گیاه ،در طبیعت گاها به ۱۵۰ عدد پاجوش گاستریا و عرضی برابر با ۱ متر میرسند.

ریشه های این گیاه استوانه ای شکل، کم انشعاب و کوتاه می باشند. تعداد و ضخامت انشعابات ریشه ها در فصل های مختلف و با تغییر دما و رطوبت تغییر می کنند. ریشه ی این گیاه در خاک تا عمق زیادی پایین نمی رود این موضوع به گیاه توانایی جذب رطوبت از خاک های کم رطوبت را می دهد. ریشه های کوتاه همچنین موجبات دریافت مواد مغذی برگ های پوسیده و خرده های بوته های بزرگتر را فراهم می کند .
گاستریا پیلانسی یک ساکولنت زیبا با برگ های ضخیم خالدار با شکلی شبیه زبان گاو می باشد و به همین دلیل در زبان عامیانه به آن کاکتوس یا ساکولنت زبان گاوی Cow-tongue cactus  گفته میشود.

گاستریا پیلانسی

پایین ترین قسمت برگ های دو ردیفه ی گوشتالوی این گیاه طولی برابر با ۲۰-۲ سانتی متر و عرض ۵-۱٫۵ سانتی متری دارند .
این برگ ها به شکل زبان بوده، جنسی سخت و پوستی همانند چرم دارند. بر روی نوک این برگ ها نقطه ای مشاهده می شود. برگ های این گیاه به رنگ سبز زمردی بوده و خال های سبز کمرنگ دارند. این خال ها اغلب بر روی برگ طرحی همانند دو خط متقاطع ایجاد می کنند . حاشیه ی غضروفی این برگ ها دندانه دار می باشد .

هر خوشه ای این گیاه شامل حدودا ۳-۱ بوته ی گل می شود. خوشه ها معمولا طولی به اندازه ی ۱۲۰-۶ سانتی متر داشته،  به سرعت گسترش پیدا کرده و شکلی به شکل طاق دارند. این خوشه ها اکثرا شاخه ندارند و یا کمی شاخه در طرفین دارند. ساقه های کوچک معمولا طولی به اندازه ی ۲۰-۹ میلیمتر یافته و با نظم خاصی کنار هم قرار می گیرند .

هر خوشه معمولا ۴۰-۱۲ گل می دهد. این گل ها با ظرافت از ساقه ها آویزان شده و روی همه ی آن ها به یک سمت قرار می گیرد. حالت کروی گل های این گیاه از بقیه ی اعضای این نوع ، کمتر است. این گل ها طولی برابر با ۴۵-۲۵ میلیمتر و قطری به اندازه ی ۸-۶ میلیمتر دارند.

گلپوش های گیاه باریک و صورتی کمرنگ بوده و همانطور که به نوک آن نزدیک می شویم به سفید متمایل می شوند . گل های گیاه شهد نسبتا زیادی دارند .

این گیاه تنها گونه ی بومی مناطق سرد بارانی از این نوع است. دوره ی رشد این ساکولنت تابستان تا زمستان می باشد .

در صورتی که گرده افشانی گلهای گاستریا پیلانسی صورت بگیرد میوه های این ساکولنت که همان کپسول های حاوی بذر هستند تشکیل شده و طولی به اندازه ی ۲۳-۱۵ میلیمتر و قطر ۷ میلیمتری دارند . بر روی حاشیه های این میوه ها شکاف هایی مشاهده می شود  و بذرها یا همان دانه هایی تخت به عرض ۵-۴ میلیمتر و ضخامت ۲٫۵ میلیمتر دارد .

اندازه ی گل و برگ های گاستریا پیلانسی ها با توجه به ناحیه ی قرار گرفته در آن و آب و هوا  متغییر است. این گونه ویژگی های مشترکی با چندین گاستریای دیگر داشته و به گاستریا دیستیچا شباهت زیادی دارد. گاستریا دیستیچا برگ هایی همانند گاستریا پیلانسی اما گل هایی کوچکتر با طول ۲۰-۱۲ میلیمتر دارد .

نگهداری این گیاه نسبتا آسان بوده و در کنار پنجره ، بر روی بالکن ، باغچه های مینیاتوری مخصوص ساکولنت ها و یا بر روی صخره های مصنوعی در خارج از خانه به خوبی رشد می کند .این گیاه رشد نسبتا سریعی داشته و پس از مدت کوتاهی بوته ی کوچکی را تشکیل خواهد داد .

این گیاه در انواع متنوعی از خاک رشد می کند، اما بهتر است خاکی با سرعت تخلیه ی آب بالا را برای کاشت آن انتخاب کرد. خاک غیر اسیدی برای این گیاه بسیار مناسب خواهد بود. می توانید این گیاه را در گلدانی با عمق ۱۵-۱۰ سانتی متری بکارید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه از یک گلدان کم عمق استفاده کنید .

این گیاه به نور آفتاب کم و گاها به سایه ی کامل نیاز دارد. (نور خورشید در صورتی که زیاد باشد به برگ های گیاه تن قرمز رنگی می دهد). در طول ماه های گرم تابستان خاک گیاه باید مرطوب نگه داشته شود اما دقت کنید خاک بیش از حد خیس هم نشود. در طول زمستان تنها بعد از خشک شدن خاک به طور کامل، آبیاری کنید. در واقع بین دو آبیاری خاک باید کاملا خشک شود. خاک مرطوب به سرعت ریشه و ساقه های گیاه را خواهد پوساند. به هیچ وجه نگذارید آب در اطراف ریشه ها باقی بماند.

گیاه را در فصل رشد و تنها برای یک دفعه با یک کود NPK  ازت پایین و پتاس بالا که به اندازه ی نصف حالت اصلیش رقیق شده باشد، تقویت کنید .
آبیاری نامناسب، تخلیه ی ضعیف و سایه ی بیش از حد باعث بیماری و حمله ی حشرات به گیاه خواهد شد. این گیاه در زمینه ی آبیاری، گرم نگاه داشتن در طول رشد و خنک نگاه داشتن در دوره ی استراحت به توجه خاصی نیاز دارد .

بهترین محل برای نگهداری گاستریاها در فضای خانه مکانی نسبتا سایه و خنک است. دقت کنید گیاه را بیش از حد نزدیک به پنجره و یا فضاهای گرم قرار ندهید.

تکثیر گاستریا پیلانسی از طریق کاشت بذر و کاشت پاجوش و تکثیر از برگ به راحتی امکان پذیر است. که تکثیر از طریق کاشت پاجوش از همه روش ها راحتتر است، به این صورت که گاستریاها را می توانید به راحتی و با هرس کردن شاخه ها و بریدن برگ ها در بهار یا تابستان قلمه بزنید.
آموزش تکثیر گاستریا در مقالات بعدی به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
لطفا مقالات را تنها با ذکر منبع انتشار دهید.
منبع تک کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هشت =