انواع خاک و بهبود دهنده

انواع خاک

انواع خاک و بهبود دهنده

عوامل بهبود دهنده خاک، عمدتاً ویژگی‌های فیزیکی و یا PH خاک را اصلاح می‌کنند. ممکن است در بعضی موارد چندین ویژگی خاک با هم در اثر بهره‌گیری از بهبود دهنده‌های خاک تغییر کند. آنها خواص فیزیکی مورد احتیاج را به خاک می‌دهند و به رشد گیاه کمک می‌کنند. با فرسایش و تبخیر آب، مبارزه نموده و آب را در خود نگه داشته و در مواقع لزوم در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهند.
در ادامه به معرفی انواع خاک و بهبوددهنده می‌پردازیم.

آکاداما:

آکاداما یک خاک گلدان بسیار محبوب است که منشا آن ژاپن می‌باشد. به شکل گرانول‌های کوچک از فوران آتشفشان استخراج شده اند. آکاداما تا کنون به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس نیست. برای خرید خاک آکاداما اینجا کلیک کنید.
ویژگی خاص آکاداما، آن را برای استفاده نه تنها برای بونسای بلکه برای همه گیاهان مانند ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها مناسب می‌کند.این گیاهان در ترکیب خاک حاوی آکاداما به طرز شگفت انگیزی رشد می‌کنند. به این دلیل که آکاداما بسیار متخلخل است که کیفیت کلی زهکشی خاک را بالا می برد و خیلی زود خشک می‌شود. آکاداما همچنین به حفظ مواد مغذی در خاک کمک می کند.
از هوادهی کافی پشتیبانی می‌کند. هوادهی چیزی است که برای ایجاد فضای تنفس برای ریشه‌ی کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بسیار حیاتی است. هوادهی مناسب همچنین به جلوگیری از بیماری‌های قارچی یا باکتریایی کمک می‌کند. همچنین رشد قویتر ریشه را تقویت می‌کند.

آکاداما

برای خرید آکاداما اینجا کلیک کنید.

 

پیت ماس:

پیت ماس بستر متداول برای كاشت گیاهان زینتی حساس و انواع بذر می‌باشد. به دلیل ریز بودن ذرات این نوع پیت ماس، به راحتی در سینی های نشاء قابل استفاده می باشد. بستر مناسبی برای كاشت دامنه وسیعی از سبزیجات، گیاهان پوششی، گیاهان فضای باز، درختان و گیاهان زینتی و بذر کاکتوس و ساکولنت می باشد. پیت ماس دارای قدرت نگهداری آب بسیار بالا، تخلخل خوب نسبت به هوا و آب می‌باشد. pH این خاک در حد خنثی است. حاوی عناصر NPK و ریز مغذی ها می‌باشد که تقریبا تا سه ماهگی نیازهای غذایی جوانه‌ها را کاملا تامین میکند. همچنین وجود یک نوع «عامل مرطوب كننده»، سبب سهولت آبیاری اولیه گیاهان می‌گردد. برای خرید خاک پیت ماس اینجا کلیک کنید.

پیت ماس

 

ورمی کمپوست:

ورمی کمپوست محصول فرآیند تجزیه است که با استفاده از گونه‌های مختلف کرم ها، معمولاً ایزنییا فتیدا، کرم های سفید و سایر کرم های خاکی، مخلوطی از مواد زائد سبزیجات یا مواد غذایی، مواد بستر ایجاد می‌شود.این نوع کرم ها در پوشش گیاهی پوسیده، کمپوست و کود رشد می‌کنند و بندرت در خاک یافت می‌شوند. ورمی کمپوست حاوی مواد مغذی است و یک کود آلی عالی و غنی از مواد مغذی و نرم کننده خاک است. به طوری که گیاهان راحت تر می‌توانند مواد مغذی را جذب کنند چون کرم های خاکی مواد معدنی را به اشکال ساده خرد کرده و به طور یکنواخت مخلوط می‌کنند و گیاهان برای بدست آوردن آنها به حداقل تلاش نیاز دارند. سیستم هضم کرم ها محیطی را ایجاد می‌کند که به گونه‌های خاصی از میکروب‌ها کمک می‌کند تا به ایجاد یک خاک “زنده” برای گیاهان کمک کنند. برای خرید ورمی کمپوست اینجا کلیک کنید.

ورمی کمپوست

لیکا:

لیکا ضمن دارا بودن  ویژگی‌های  مهم به دلیل حرارت دیدن تا دمای c11000، فاقد هرگونه بیماری و آفت می‌باشد و هم چنین  قابلیت نگهداری آب در آن زیاد است. با توجه به اینکه از مواد طبیعی ساخته شده برای محیط زیست ضرری ندارد. برای کاشت گیاهان مختلف می‌توان از ترکیب لیکا و خاک مناسب استفاده کرد. کاربرد لیکا سبب بهبود تهویه، نفوذ آب و همچنین افزایش ذخیره آب می‌شود. خاک مناسب هم مواد غذایی را برای رشد گیاه در اختیار آن قرار می‌‌‌دهد. همچنین از لیکا در قلمه‌زنی و ریشه‌زایی نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه خاک مناسب قلمه‌زنی باید دارای تخلخل زیاد باشد. و آب ماندگی در خاک به وجود نیاید. چون آب ماندگی در پای قلمه پوسیدگی ایجاد می‌نماید. (به نقل از leca.ir ) برای خرید انواع لیکا اینجا کلیک کنید.

لیکا

کوکوپیت:

کوکوپیت طی فرآیندی از پوسته و الیاف میوه‌ی نارگیل تهیه می‌شود. استفاده از آن به تنهایی به عنوان بستر کاشت مناسب نیست و بهتر است با انواع خاک‌ دیگر ترکیب و استفاده شود. کوکوپیت به صورت قالبی در بازار موجود است. در حال حاضر دو نوع کوکوپیت هندی و سریلانکا در بازار موجود است.

کوکوپیت

 

کوکوچیپس:

کوکوچیپس از الیاف و پوست سخت نارگیل با دانه بندی خیلی درشت تشکیل شده که برای کشت‌های که نیاز به بستری به سایز درشت دارند مناسب است. کوکوچیپس نیز در صورت استفاده برای خاک گلدان بهتر است با انواع خاک دیگر ترکیب شود. کوکوچیپس قابلیت بالایی برای جذب و نگه‌داری رطوبت را دارد. همچنین به علت دانه درشت بودن، می‌تواند بستر مناسبی برای گل‌های شاخه بریده باشد.(به نقل از cocopits.ir )

کوکوچیپس

 

ورمیکولیت:

از عوامل بهبوددهنده رایج می‌توان ورمیکولیت و پرلیت را نام برد. ورمیکولیت بسیار سبک وزن است و به راحتی با انواع خاک، کوکوپیت و پیت ماس ترکیب می‌شود. به عنوان عوامل بهبود دهنده خاک برای رشد بهتر گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. PH ورمیکولیت باغبانی، تقریباً خنثی است.
ورمیکولیت اغلب با پیت ماس و کوکوپیت و خاک‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مخلوط به حفظ هوا، مواد غذایی و رطوبت کمک می‌کند و باعث رشد سریعتر ریشه‌ها می‌شود. مخلوطی از یک سوم ورمیکولیت و دو سوم خاک، برای هوادهی خاک های سنگین، پیشنهاد شده است.

ورمیکولیت به غیر از کشاورزی و باغبانی کاربردهای دیگری نیز دارد. از کاربردهای دیگر ورمیکولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تولید آجر نسوز کوره و سقف کوره‌
آجرهای تزئینی نسوز برای شومینه
دیگ‌ها و واگن‌های حمل شمش و فلزات در صنایع ذوب فلزات و فولاد و ریخته گری
ورمیکولیت لنت ترمز
پوشش ضد حریق ورمیکولیتی
تولید بتن عایق با ورمیکولیت
محصولات ساختمانی (به نقل از immd.ir )

ورمیکولیت

 

پرلیت کشاورزی و باغبانی:

ساختار دانه‌های پرلیت به گونه ای است که به دلیل تخلخل‌های چند لایه موجب می شود سیستم هوادهی و آبدهی به خاک اصلاح شود و قدرت نگهداری آب و مواد غذایی در خاک و تغذیه مداوم گیاه به راحتی صورت پذیرد. پرلیت نیز دارای PH خنثی (۷٫۵-۶٫۵) است و موجب عدم اختلال در رشد طبیعی گیاه می شود. پرلیت به دلیل استریل بودن مانع از اثرات منفی علف های هرز و آفات گیاهی می شود. همچنین پرلیت برخلاف مواد آلی پوسیده نخواهد شد و خواص ثابت خود را برای مدت طولانی در خاک حفظ خواهد کرد. ترکیب پرلیت با انواع خاک از جمله کوکوپیت و پیت ماس در بسترهای کشت مختلف برای انواع گیاهان از جمله گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، خاک پوششی قارچ، تولید انواع نشا و قلمه، بستر کشت بنفشه آفریقایی، ژربرا و تولید انواع گل های شاخه بریده و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. (به نقل از immd.ir )

پرلیت

گردآوری: شیلان جمال زاده

کپی تنها با ذکر منبع تک کاکتوس مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − یک =