تخلخل خاک و زهکشی گلدان

تخلخل خاک تک کاکتوس

تخلخل خاک و زهکشی گلدان

مطمئنا کسی که با گل و گیاه سرو کار داشته باشه دو اصطلاح تخلخل خاک و زهکشی گلدان به گوشش آشناست. اما معنی این اصطلاح ها چیه و چه نقشی در نگهداری گل و گیاه، علی الخصوص کاکتوس داره.

یک تعریف راحت و ساده برای  هر کدوم:

تخلخل خاک: قدرت تخلیه آب
زهکشی گلدان: خارج شدن آب از گلدان

و اما توضیح بیشتر در مورد این دو اصطلاح

همونطور که میدونید کاکتوس قدرت ذخیره آب رو در بافت های خودش داره و در صورتی که برای مدت زمان طولانی هم آبیاری صورت نگیره، کاکتوس از بین نمیره و میتونه از آب ذخیره موجود در بافت های خودش تغذیه کنه.

پس نتیجه میگیریم که خاک کاکتوس برخلاف خاک بسیاری از گیاهان دیگه نباید همیشه خیس و مرطوب باشه و در فاصله بین دو آبیاری باید حتما خاک کاکتوس خشک شده باشه. این خشک شدن خاک کاکتوس بستگی به دو عامل اساسی داره : ۱٫ ترکیب خاک مناسب، ۲٫ زهکشی گلدان

خاک کاکتوس باید طوری باشه که آب به راحتی ازش خارج بشه و در اصطلاح خاک باید سبک و ماسه ای باشه. چون اگر خاک سنگین باشه یعنی از خاک باغچه و سایر خاک هایی که سنگین هستند و قدرت تخلیه آب کمی دارند، برای کاشت کاکتوس استفاده بشه، هنگام آبیاری باعث چسبندگی خاک میشه. چسبندگی خاک باعث میشه که ریشه ها به راحتی تنفس نداشته باشند و آب خارج نمیشه و خاک تا مدت ها مرطوب باقی میمونه و همین باعث میشه به مرور پوسیدگی ریشه ایجاد بشه.

پس خاکی که سنگین و گل باشه به سختی آب رو خارج میکنه و باعث خرابی کاکتوس میشه و برعکس خاکی که سبک باشه به راحتی آب رو خارج میکنه و کاکتوس کمتر دچار مشکل میشه.
زهکشی گلدان هم باید طوری باشه که بعد از آبیاری کاکتوس، آب اضافی راهی برای خروج داشته باشه، پس در واقع زیر گلدان باید حتما سوراخ باشه که آب بتونه ازش خارج بشه.

 

 

تخلخل خاک تک کاکتوس
تخلخل خاک

 

تخلخل خاک تک کاکتوس

 

زهکشی گلدان تک کاکتوس
زهکشی گلدان

تهیه توسط بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس

کپی تنها با ذکر منبع مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 10 =