جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان
با شروع فصل سرما ممکن است گیاهان و کاکتوس هایی که در فضای باز کاشته شده اند و امکان جابجایی آنها وجود ندارد دچار سرمازدگی و یخ زدگی و در نهایت باعث از بین رفتن گیاه شود، در این پست سعی کرده ام تا یکی از روشها را با بیانی ساده و به صورت تصویری برای محافظت گیاهان در برابر سرما تهیه کنم.
قبل از ارائه راهکار لازم است که دلیل سرمازدگی گیاهان را مختصرا توضیح دهم، سرما باعث میشود که آب موجود در بافت گیاه به صورت کریستال های یخ درآید و گردش آب در بافتهای گیاه مختل شود و در طی سه الی چهار روز آثار سرمازدگی در گیاه پدیدار میشود.
باید این مهم را در نظر داشته باشیم که سرمازدگی با یخ زدگی گیاه فرق میکند. در سرمازدگی، سطح برگها و جوانه های برگها و گلها آسیب میبینند به این صورت که ابتدا برگها چروک شده و نوک برگها و حاشیه برگها قهوه ای شده و در نهایت کل برگ قهوه ای میشود، ولی در یخ زدگی کریستالهای یخ به دیواره های سلولی و بافت گیاه آسیب میرساند و باعث از بین رفتن بافت گیاه میشود.

در کاکتوسها سرمازدگی از بالا به پایین نمایان میشود به این صورت که نوک کاکتوس که در حال رشد است از بین میرود، در صورتی که سرمازدگی کم باشد و در مراحل اولیه باشد برای احیا کردن مجدد میتوان کاکتوس را سربرداری کرد که در این صورت جوانه های جدیدی به وجود می آید.(به عنوان مثال در گیاه آلویه ورا هنگام مشاهده سرمازدگی میتوان با یک کاتر تمیز مقداری با فاصله و  پایینتر از قسمت آسیب دیده را برش داد.)
هرس کردن قسمتهای گیاهی که دچار سرمازدگی شده ولی گیاه کامل از بین نرفته را در اوایل بهار باید انجام داد.
در فصل پاییز که روزها کوتاهتر و هوا خنکتر میشود باید گیاه را کم کم  برای خواب زمستانی آماده کرد.
برای جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان یکی از راههای محافظت، پوشاندن گیاه با پوشش پلاستیکی مناسب میباشد به صورت زیر:

 

 

 

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

گذاشتن محفظه مناسب بر روی کاکتوس

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

کشیدن پوشش پلاستیکی مقاوم

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

محکم کردن پوشش پلاستیکی

برای تهویه داخل محفظه نیز میتوان در بالای محفظه پلاستیکی سوراخ کوچکی ایجاد کرده و لوله ای با قطر سه الی چهار سانت و طول ده الی ۱۵ سانت در ان تعبیه کرد مطابق تصویر زیر:

جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

 

تهیه و گردآوری شده توسط بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس

2 دیدگاه برای “جلوگیری از سرمازدگی کاکتوسها و گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + چهار =