کاکتوس تیغ سگی

کاکتوس تیغ سگی

امروزه در بسیاری از منازل یک از کاکتوس هایی که به وفور دیده می شود میتوان به کاکتوس تیغ سگی اشاره کرد.
کاکتوس سیلیندروپونتیا فولگیدا که در ایران زبان عامیانه به اسم کاکتوس تیغ سگی شناخته می شود و در زبان های دیگر به آن کاکتوس پنجه بوکس (boxing-glove cactus)، دارای نام علمی Cylindropuntia fulgida var. mamillata از خانواده اپونتیا میباشد. 
این گونه از کاکتوس طیف وسیعی را در  جنوب غربی ایالات متحده دارد و گستردگی آن در کلرادو ، کالیفرنیا ، و در آریزونا نیز مشاهده شده است.
ارتفاع کاکتوس تیغ سگی معمولا به یک الی یک و نیم متر میرسد،و به صورت بوته ای رشد می کنند. جوانه های جدیدی که بر روی ساقه ی اصلی رشد میکنند در ابتدا بسیار شکننده هستند. ساقه های آن به رنگ سبز روشن و دارای برآمدگی هایی دکمه مانند میباشد که ظاهر کاکتوس را به صورت راه راه نشان می دهند، دارای آرئول های مثلثی زیادی میباشد و هر آرئول پوشیده از خارهایی هست (تعداد  ۶ الی ۱۲ خار در هر آرئول وجود دارد) به طوری که گاهی آرئول ها قابل رویت نمی باشند. خار ها ریز و نازک هستند. فصل گلدهی تابستان میباشد و رنگ گلهای آن صورتی است. در صورت گرده افشانی ، میوه تشکیل می شود و میوه های آن خوراکی هستند و کاربرد دارویی دارد.
آبیاری در طول فصل رشد باید به طور منظم انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری حتما باید خاک خشک شود.
نیاز نوری آن باید به صورت کامل باشد به این معنی که کاکتوس باید در مکانی با نور آفتاب فیلتر شده نگهداری شود.
تکثیر آن به صورت رویشی است و به دلیل فراوانی و راحتی در قلمه زدن از طریق قلمه گیری صورت میگیرد به این صورت که پس از جدا کردن قلمه به وسیله ی یک کاتر تمیز و ضد عفونی کردن سطح برش خورش خورده، چند روزی قلمه را در مکانی سایه و خنک نگهداری کرده پس از خشک شدن و یا به اصطلاح پینه بستن کامل قسمت برش خورده آن را در خاکی با زهکشی مناسب کاشته و باید در مکانی خنک و نسبتا سایه نگهداری کرد و تقریبا ده الی پانزده روز آبیاری نشود پس از آن آبیاری کم کم شروع شود و به مکانی با آفتاب ملایم منتقل شود.

دقت شود هنگام قلمه گیری و یا تعویض گلدان به دلیل وجود خارهای فراوان برای جلوگیری از زخمی شدن  دست و فرو رفتن خارها در دست، حتما باید از دستکش استفاده شود.

 

2 دیدگاه برای “کاکتوس تیغ سگی

  1. سعید آذری گفته:

    سلام :وافعاً زحمت زیادی کشیده اید تا یک مجموعه به این کاملی را گردهم آورده اید
    من سعید آذری هستم
    و از شما کمال تشکر را می نمایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 9 =